Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många exponeringar är för mycket?

Produkter
(logga in för att koppla)
Elektronik är känsligt och dagens kameror är fullspäckade med sådant. En kamera av idag är en dator med större kapacitet än Apolloprogrammet som tog oss till månen.
Mekanik är enkelt i jämförelse om vi skall tex felsöka på en digital kamera.

Jag har också pratat med flera serviceverstäder och intrycket är entydigt: Utvecklingen är att kamerorna håller bättre och bättre. Spegelfria digitalkameror innehåller bara en bråkdel så många komponenter som en helmekanisk analog kamera.

På den mekaniska tiden då presskamerorna hette Nikon F3 och Canon F-1 new krävde i alla fall Canon att kamerorna skulle in på årlig rengöring och smörjning för att omfattas av deras proffstjänst CPS som gav rätt till extra snabb service eller låneutrustning. Några sådana krav behövs inte idag, prylarna håller för hård användning ändå.

Jag tror att oron för slutare härrör sig från tiden för den första generationen digitala systemkameror för konsumenter, alltså runt 2003 och kameror som Canon EOS 10D, 300D och Nikon D70. I Canons fall var slutarna inte konstruerade för den ökade mängden bilder som konsumenterna tog med digitalkamerorna jämfört med motsvarande analoga modeller. Redan med Canon EOS 20D fick Canon bra ordning på sina slutare för konsumenter. Många proffsmodeller från den tiden (1D och 1D Mark II) rullar än med originalslutare.

Hm, som gammal maskiningenjör är jag böjd att tycka ungefär tvärtom :)
---
Hm, som gammal elektronikingenjör är jag böjd att tycka exakt likadant som Grevture :)

---
Det faktum att kamerorna är fullspäckade med elektronik istället för mekaniska delar är just det som gör moderna kameror så mycket mer pålitliga och hållbara.
Precis. Alla rörliga mekaniska delar slits. Elektronikkomponenter SLITS INTE ALLS. Allt är "Solid State", som var ett vanligt uttryck förr i anglosaxiskt språkbruk. Naturligtvis kan även elektronikkomponenter paja men då inte pga slitage, varför detta inträffar väldigt mycket mera sällan.

Jag är tillräckligt gammal för att ha jobbat bl.a. med reläer. Ett hyfsat relä kunde ha en livslängd på 10.000.000 omslag under sin livslängd, några decennier. En transistor av den typ som finns i en vanlig FM-mottagare klarar det tiodubbla - per sekund! År ut och år in. Men det finns förstås mycket snabbare elektroniska switchar än så, som t.ex. de radarstationer jag hade till uppgift att serva under militärtiden. Det finns radarutrustning som ligger på frekvenser upp till 1.000.000.000.000 perioder per sekund (och det finns ju väldigt mycket högre frekvenser än så i det elektromagnetiska spektrumet).

Nu är ju kameraslutarna visserligen elektromekaniska komponenter (förutom de helelektroniska som numera finns i bl.a. vissa spegellösa kameror), men som ordinär amatörfotograf skulle jag säga att man aldrig behöver ägna en tanke åt frågan om hur många exponeringar ens kamera klarar. Ifall man inte har väldig otur, så lär slutaren räcka så länge man använder kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar