Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många 5D MkII är bokade?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har svårt att förstå upprördheten.

Precis som Jesper säger - man sitter inte i sjön bara för att det dröjer några månader. Är man proffs borde man redan ha hus att tillgå. Är man förstagångsköpande amatör (vilket borde vara ganska få på denna modell) så får man väl så gott vänta - eller gå och handla något annat.

Den som var så korkad att han sålde sin fungerande kamera på introduktionsdagen i tron att han skulle få en ny 5d mk 2 inom några dagar får faktiskt skylla sig själv. Det är ju alltid så att det tar en viss tid från introduktion tills kameran finns att få rakt över disk.

Jag väljer att tro på Canons svar - de gör nog allt vad de kan för att få fram de produkter som efterfrågas. Varför skulle de inte göra det?
 
Konsumenten till företaget Canon är korkad som säljer sina gamla grejor inför den nya produkten han beställt skall komma och han skall få den ifrån en stor tillverkare.. Och då månader går och ingen kamera kommer är det konsumenten som är dum... Jisses...

Jag har aldrig sett liknande resonemang någonsin..


Sedan detta bör man som väntande ha koll på..

http://luminous-landscape.com/forum/index.php?showtopic=31592&st=0&p=255767&#entry255767
 
Senast ändrad:
Torbjörn, jag vet inte om du skämtar eller menar allvar, men jag tolkar det som att du i huvudsak menar allvar och därför bemöter jag det så.

När jag köper ny bil är det oftast en beställningsvara. Inte fasen gör jag mig av med den gamla förrän jag har nycklarna till den nya i handen eftersom jag är beroende av min bil.

När jag skall köpa nya jeans, så slänger jag inte de gamla förrän jag har de nya i handen för annars får jag gå med rumpan bar.

När jag byter till ny dator låter jag den gamla jobba kvar till dess jag ser att den nya fungerar som den skall för annars kan jag inte jobba.

Varför skulle jag eller någon annan resonera annorlunda när det gäller kameror?

Ja, jag tycker det är korkat att göra sig av med sitt arbetsredskap eller för den delen käraste hobbypryl - innan man har en ersättare i sin hand. Väljer man att göra det (för att få ut max värde på sina gamla prylar?), ja då måste man vara medveten om riskerna och inte grina som barnunge när tomten inte kommer i utsatt tid.

I de fall man har en orderbekräftelse från sin leverantör med en utlovad leveransdag - ja då kan jag förstå att man blir sur/besviken om det inte kommer i tid. Vad jag förstår är det dock inte det vi talar om här.
 
Klart jag är allvarlig. En seriös tillverkare som släppt en produkt i ett land skall leverera. Inget snack om saken..Inte komma med att typ..

"om två månader grabbs får ni ynnesten att få era dyra kameror som redan nu är vrålsena. Tyvärr är modellen redan gammal då ni får era kameror. men det gör väl inget ??. Och glöm inte om ni är proffs att vi levererar inte era grejor i tid. Så behåll era gamla grejor i månader efter ni skulle få leverans... Annars är ni korkade.Kan nån så canon..""

Givetvis..bara det hade jag ansett räckt för byte av märke.. Canon verkar ha panik på nått sätt...


Och jag hade i kön varit mycket oroad över en kamera med så hög felprocent i articresan.... Detta hade jag garanterat inte garvat bort i kön... Det hade jag ansett enormt allvarligt..

och detta styrker panikfeelingen ytterligare.


Jag tror Nikon skrämt skxxen ur företaget Canon.
 
Samma sak med Nikon D200

För ett par år sedan när Nikon släppte sin D200 fanns ett liknande forum här som jag följde noga och tro mig eller ej, denna tråd är i det närmaste en identisk kopia av tråden för Nikon D200 på den tiden.

Då valde jag att köpa en från Tyskland och fick leverans 3 dagar senare - samtidigt som ingen affär i Sverige kunde lova mig ett leveransdatum. Vad gäller Canon 5D mkii verkar den nu finnas för omedelbar leverans från Tyskland. Jag har dock beställt en här i Sverige och den sitter jag och väntar på just nu. Jag har inte lika bråttom den här gången.

Dock tycker jag folk kunde rapportera in lite mer när de får en kamera i sin hand. (När ställde du dig i kö och var)
 
Lustigt nog så har denna tråden pågått väldigt länge utan att jag kan dra mig till minnes att någon uttalat de annars passande orden; den som väntar på något gott...

Själv var jag som jag påpekat förut otroligt dum och sålde först med tanke på att köpa sen, men så är jag ju amatör också.

För övrigt beställde jag i helgen från cameranu.nl och går nu i väntans tider. Holland ser ut att ha hyggligt med både hus och kits just nu. Jag återkommer med info om hur köpet gick...
 
Och enligt min logik samt min erfarenhet i ämnet sälj marketing osv så är givetvis är detta planerat (får man verkligen hoppas)..

Sätt lite perspektiv på saker..Jag hade garanterat satt en tid att en vecka. Sedan bara stryks ordern.. Sedan bytte jag märke..

Klart att det INTE är planerat, Canon VILL sälja kameror inte ha en lång kö i månad efter månad bara för att det är tufft att ha en kö. Det är en sak att skapa en hype i början som Telia som hyrde in arbetslösa för att köa till iphone för att skapa hype, att en nattklubb vill ha lagom lång kö etc. Men man låter inte folk vänta i över ett halvår på en ny kamera bara för att skapa hype, Det behövs inte kameran får topputmärkesle över allt den testas Canon kan sälja hur mycket som helst vilket är precis vad de gör därav den långa kön.

Om du ska byta märke varje gång du inte får den senaste häftigaste kameran från ditt nya märke direkt vid lansering, så får du ställa in dig på att byta märke väldigt ofta, men har man råd & tid så är det ju trots allt ganska kul om man är en prylbög (vilket jag själv är)

Ps. Känner mig nästan lite skyldig som haft en 5dII liggandes sedan årsskiftet som jag inte mer än tagit ut och testat, speciellt eftersom jag skickade in en avbeställning per mail men som inte han noteras innan en säljare ringde och frågade om jag ville ha en. Den är ju iafall lättsåld om en 1DIV kommer inom kort vilket jag hoppas på :)
 
Du bör nog se lite djupare samt betydande större synvinkel i ämnet marketing kräng samt produktion innan du fortsätter resonemanget hurvida jag skulle ha så stort fel i att påstå Canon iskallt räknat med detta..

Jag är säker detta är planerat . Men skälet är inte att direkt att "tjäna något". Utan för försöka hålla upp snacket då dom givetvis ser Sony växa i backspegeln.. Och Nikons bakljus framför framflygeln..Samt elaka aktieägare som skriker i högan sky över svikande marknadsandelar vilket skapar nevörsa chefer som sparkar neråt som alltid. Och än värre i hirarkiska japanföretag...

bara att läsa svaret i kamera o bild där inte ett smack framkom mer än att "två månader till" var ju ytterligare bevis för jag har tyvärr troligt "rätt".. För dom har inte något dom kan berätta som förklarar detta.. För det finns inga sådana förklaringar..utan edast lite "ordbajeri" om att dom gör allt och det kom så många order osv...

Det visste dom redan innan. 5D användarna har ju stått i kö på varenda forum i hela världen och ropat efter en ersättare år nu.... Canonfolket har "snabba minnen". Dom glömmer fort en del saker..

Att ni till o med nu inte ens reagerar på att kamrorna tydligen har svårt med fukt så dom stannar är nått ni inte heller vill "se". Att 50D också var lite för snabbt ut har även det glömts bort..

(Och att dom inte går att fota sport med är förlåtet. Skojar med er lite om "Sport" . Speciellt Jeppe som glömde den syrliga komentaren i sin test) :)

Åter alvar.

Panik kallas det.. Samt sura aktieägare som sparkar på chefer. Som i sin tur framtvingar snabbare aggerande från sina undersåtar. Som i sin tur utgör att grejorna blir inte riktigt testade. dom blir inte produserade. Därför dom vet att om dom bygger grejorna i massproduktion så skall allt in för reklamation sedan.. Då släpper man så här. Låter verkligheten bli testbana.. Och produserar så sakterliga underifrån bara ...

Detta är iskallt beräknat. Tro inget annat. För då underskattar du ditt märkes kunskaper stort..

Jag tror Canons har stora problem. Och att detta är bara början vi ser..

Såvida inte dom byter chefer och samtidigt nu i krisen nyttjar tillfället att "rensa upp" bland det gamla och ta in hungrigt folk samt chefer som kan ta tag och våga vara självsäkrare..

Jag vet inte varför. Men jag får ordet "Minolta" i skallen då jag ser Canons stuk idag. Inte på samma sätt riktigt. Men med detta lite oroliga nervösa stuk i företagets aggerande...

Tycker även Canonfolket´s ton på forum är betydande mer "dämpat" än i vanliga fall...

hela Canonsfären är lite dov i tonerna.. medans Nikon spritter det runt och sprakar.. Likaså runt Sony... Ja inte ens Pentaxfolket blev lika sämpade trotts enorma bakslag. Utan man ser framåt den nya K30D med fullt förtroende... Skoj!!! Håller på att dom får den kameran Den blir nog ruggigt bra den..

jaja Min företagsanalys går att läsa för betalande om ni passerar kassan på väg ut.. hehe...

Mvh
Tobbe.

En glad skit som ömsom ler ömsom garvar. men mest helt ärligt är ""lite sorry"" ni inte aggerar mer konsumenter så Canon tvingas snabbare ta tag i "problemen".. Detta att ni försvarar skapar endast en längre tid av neråtgående spiral innan aktieägarna tvingar bort chefer och anställda får gå pga att dom inte har kundtrycket att påvisa uppåt att det måste ske saker akieägarna inte vill betala för osv och företaget omtraformeras innerifrån till slut där anstälda får ta smällen....

Anställda kan nämligen endast med kundstöd säga ått toppen vad som måste göras.. med försvar sparkas det alltid neråt tills slutet kommer då chefer byts ut samt företag omtstrukureras som sagt innifrån...

med kundtryck sker detta fast betydande mer kontrolerat utan alla anstälda får skiten.. Utan cheferna som stoppat samt aggerat för rädda sina skin får lyset på sig i stället.. Och byts ut snabbare..
 
Senast ändrad:
Är det så svårt att acceptera att det finns fabrikat där efterfrågan är betydligt större än vad produktionstakten räcker till på vissa produkter.

Bara för att andra fabrikat kanske inte har dessa angenäma problem behövs väl knappast en massa konspirationsteorier.

Att Canon skulle kalkylera med detta för att skapa en "hype" låter lite lätt fånigt,
 
Beställt

jag beställde en 5d hos japanphoto nyligen så det lär väll dröja ett tag skulle jag tro.. Men jag har fortfarande min gammla nikon liggandes så det går ingen nöd på mig. Men det skall bli spännande :)

P
 
Är det så svårt att acceptera att det finns fabrikat där efterfrågan är betydligt större än vad produktionstakten räcker till på vissa produkter.

Bara för att andra fabrikat kanske inte har dessa angenäma problem behövs väl knappast en massa konspirationsteorier.

Att Canon skulle kalkylera med detta för att skapa en "hype" låter lite lätt fånigt,

Har jag sagt hype?

Ni/Du kanske bedömmer mig utifrån mina skrivproblem och inte på ordens betydelse..Läs vad jag skriver i stället..

Då blir det mycket bättre..
 
Har jag sagt hype?

Ni/Du kanske bedömmer mig utifrån mina skrivproblem och inte på ordens betydelse..Läs vad jag skriver i stället..

Då blir det mycket bättre..

Var kom dina eventuella skrivproblem in i bilden?

Skulle ALDRIG komma på tanken att bedömma någon grundat på hur denna person utrycker sig i skrift eller tal för den delen, så sådana insinuationer slipper jag gärna.

Har läst allt du skrivit, och ursäkta att jag skrev "hype" istället för att "hålla snacket uppe"

Men jag tycker bara det liknar pajkastning.
 
Då bör du byta glasögon och komma ut på banan mer utan Canondräkten på dig. Utan som enbart konsument..och jag skrev ""Ni/Du KANSKE""...Inget annat.. Det är dax du vaknar till här nu och börjar förstå vad som står i stället för sitta med den känsligaste märkesnerven aktiverad för fullt..

För jag sitter garanterat inte och försöker larva mig ett smack här..och än mindre "pajkasta"..

hade jag pajkastat hade jag ""hängt på"" att dom inte kan fota sport eller att dom inte fungerar i regn på helt annat sätt kan jag lova dig...Det finns folk som sysslar med sådant. men jag är inte en av dom..

nej jag skriver med konsumenttröjan på mig och skiter helt i märkestramset..

Och jag förstår att en del som ej har dom erfarenheter inom sälj&kräng&prod kanske inte "hänger med"....

men jag kan försäkra dig att jag varken förr eller nu kommer sitta i andras märkestopics med pajkastning... Garanterat..

Sådant får andra pyssla med..

Mvh
Tobbe.
 
Senast ändrad:
Nå hej!

Scandinavianphoto skulle få in mer hus i slutet av nästa vecka, samt även
kit veckan därefter. Dom hade dessvärre ingen information om antalet som skulle inkomma.

Jaja.
 
Nå hej!

Scandinavianphoto skulle få in mer hus i slutet av nästa vecka, samt även
kit veckan därefter. Dom hade dessvärre ingen information om antalet som skulle inkomma.

Jaja.

Märkligt. Jag snackade med en snubbe från ScPh på lunchen och han hade ingen aning om när nästa leverans skulle komma. Han var å andra sidan inte så mån om att vilja hjälpa till heller då han inte kunde svara eller ens vilja ta reda på hur många som stod i kö efter en.
 
För övrigt beställde jag i helgen från cameranu.nl och går nu i väntans tider. Holland ser ut att ha hyggligt med både hus och kits just nu. Jag återkommer med info om hur köpet gick...

Du kommer att bli nöjd, både med kameran och med hur snabbt leveransen går. Jag gav ju upp min egen plats i kön hos Dustin för en tid sedan och beställde i stället från just Cameranu.nl. Det tog bara några dagar från överföring till att jag hade kameran.

Trevligt och seriöst folk på den firman. Och så skönt att slutligen få tag i min dyrgrip!


/ Kiwi
 
Du kommer att bli nöjd, både med kameran och med hur snabbt leveransen går. Jag gav ju upp min egen plats i kön hos Dustin för en tid sedan och beställde i stället från just Cameranu.nl. Det tog bara några dagar från överföring till att jag hade kameran.

Trevligt och seriöst folk på den firman. Och så skönt att slutligen få tag i min dyrgrip!


/ Kiwi

Kul att höra, lite irriterande att jag inte kan spåra paketet när det skickas internationellt bara. Men å andra sidan blir ju överraskningen mer överraskande. Jag är idag inne på skeppningsdag nummer 2 så det blir väl tveksamt om den hittar fram innan helgen. Kör TNT med utlämningsställen eller knackade dom på dörren hos dig?
 
Finns det svenska handlare som har extra batterier i lager? Man känner sig ganska begränsad med bara ett.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.