Jag tror att det dummaste man kan göra när man säljer något, förutsatt att man vill sälja så mycket som möjligt, är att begränsa var och hur den säljs. Desto fler återförsäljare, desto mer publicitet, desto fler köp. Var DU väljer att köpa DIN kamera är upp till dig, det är ingen som tvingar dig att inhandla den hos någon oseriös IT-butik.
nej självklart är det ingen som tvingar mig att köpa någonting hos någon oseriös återförsäljare, skulle aldrig göra det heller.
det enda jag försöker komma fram till är att jag tycker att det är tråkigt att man inte kan ställa frågor om produkten till de flesta av de som inte är renodlade fotobutiker.
på webhallen kan du nog t.ex. få väldigt bra svar på vilket av deras datorchassin som är tyst och bra, vilka grafikkort som fungerar bäst till vissa spel osv.
däremot att ställa frågan hur pass bra komprimeringen fungerar på jpeg-bilder på en 5D jämfört med en 40D eller hur pass bra iso 1600 är på 5D vs 40D, det skulle man aldrig få ett svar på.
det är alltid så att man redan vet 25ggr mer än dem när man pratar med i dessa butiker. oftast även om leveranstider bl.a pga. alla engagerade och entuastiska människor som sitter här och diskuterar dessa produkter. =)
jag vill lixom ha lite bra tips om de produkter jag köper, vilka tillbehör som passar bra till, vilka som inte gör det osv.
recensioner på nätet måste man ju dessvärre ta med en stor nypa salt nuförtiden, samma produkt som någon ger 9 av 10 i betyg kan ju komma av bli totalsågad av någon annan. inte för att det kanske är så att de som jobbar på en fotobutik alltid kan ge ett bra objektivt svar, men ofta har de hunnit testa produkterna själva och kan ge andra produkter att jämföra med.
shit, jag inser att jag börjar låta som att jag jobbar som fotoåterförsäljare själv... så är faktiskt inte fallet. vi kanske borde starta en fotobutik? tänk vilka kunskaper vi sitter på som sitter här dagligen och uppdaterar oss på typ allt som händer kring ett produktnummer, helt sjukt.