Annons

Hur många 5D MkII är bokade?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag känner mig snarare bättre till mods med en IT-återförsäljare för att köpa en produkt med flera månaders kö på, just webhallen är tex ganska vana med tältläger utanför och fanatiska köpare.

Sen att de inte riktigt verkar ha hållit samma tempo som fotobutikerna ser inte jag som ett problem (inte deras fel), inte heller att de faktiskt har sagt "ingen aning" när de inte haft det istället för att dra till med något.

Jag vill bara ha min kamera så fort som möjligt...
 
Jag känner mig snarare bättre till mods med en IT-återförsäljare för att köpa en produkt med flera månaders kö på, just webhallen är tex ganska vana med tältläger utanför och fanatiska köpare.

Sen att de inte riktigt verkar ha hållit samma tempo som fotobutikerna ser inte jag som ett problem (inte deras fel), inte heller att de faktiskt har sagt "ingen aning" när de inte haft det istället för att dra till med något.

Jag vill bara ha min kamera så fort som möjligt...

Jag tycker iofs att det snarare varkar vara just webhallen, dustin, inwarehouse osv. som har sagt vissa datum som sedan bara blivit framflyttade hela tiden. de fotoaffärer jag pratat med har bara sagt, ingen aning, men vi betar av i turordning. men men..

Det ska bli skönt om nån månad eller två när vi istället kan sitta här och berätta om erfarenheter och funktioner istället för att klaga på leveranstider.
 
Som sagt... webhallen är ingen fotobutik. De råkar sälja Canons sortiment och kan på så vis även ta in 5D. Jag tycker faktiskt att Canon borde sätta någon ny slags gräns på vad dessa "it-återförsäljare" får ha i sitt sortiment. Jag tycker att 450d borde vara rimligt, ev. 40-50d men inte högre då användare av dessa i 95% av fallen är mer seriösa fotografer som har vissa krav. Visst det skulle bli längre kötider hos de mer seriösa renodlade fotobutikerna, men gud vad skönt och slippa allt detta tjafs med säljare som varken vill, kan eller vet om produkterna de säljer.

Någon som pratat med de mer seriösa fotobutikerna idag?

Jag tror att det dummaste man kan göra när man säljer något, förutsatt att man vill sälja så mycket som möjligt, är att begränsa var och hur den säljs. Desto fler återförsäljare, desto mer publicitet, desto fler köp. Var DU väljer att köpa DIN kamera är upp till dig, det är ingen som tvingar dig att inhandla den hos någon oseriös IT-butik.
 
Jag tror att det dummaste man kan göra när man säljer något, förutsatt att man vill sälja så mycket som möjligt, är att begränsa var och hur den säljs. Desto fler återförsäljare, desto mer publicitet, desto fler köp. Var DU väljer att köpa DIN kamera är upp till dig, det är ingen som tvingar dig att inhandla den hos någon oseriös IT-butik.

nej självklart är det ingen som tvingar mig att köpa någonting hos någon oseriös återförsäljare, skulle aldrig göra det heller.
det enda jag försöker komma fram till är att jag tycker att det är tråkigt att man inte kan ställa frågor om produkten till de flesta av de som inte är renodlade fotobutiker.
på webhallen kan du nog t.ex. få väldigt bra svar på vilket av deras datorchassin som är tyst och bra, vilka grafikkort som fungerar bäst till vissa spel osv.
däremot att ställa frågan hur pass bra komprimeringen fungerar på jpeg-bilder på en 5D jämfört med en 40D eller hur pass bra iso 1600 är på 5D vs 40D, det skulle man aldrig få ett svar på.

det är alltid så att man redan vet 25ggr mer än dem när man pratar med i dessa butiker. oftast även om leveranstider bl.a pga. alla engagerade och entuastiska människor som sitter här och diskuterar dessa produkter. =)

jag vill lixom ha lite bra tips om de produkter jag köper, vilka tillbehör som passar bra till, vilka som inte gör det osv.
recensioner på nätet måste man ju dessvärre ta med en stor nypa salt nuförtiden, samma produkt som någon ger 9 av 10 i betyg kan ju komma av bli totalsågad av någon annan. inte för att det kanske är så att de som jobbar på en fotobutik alltid kan ge ett bra objektivt svar, men ofta har de hunnit testa produkterna själva och kan ge andra produkter att jämföra med.

shit, jag inser att jag börjar låta som att jag jobbar som fotoåterförsäljare själv... så är faktiskt inte fallet. vi kanske borde starta en fotobutik? tänk vilka kunskaper vi sitter på som sitter här dagligen och uppdaterar oss på typ allt som händer kring ett produktnummer, helt sjukt.
 
...Som info för övriga som läser så hade Scandinavian Photo fått ett 30-tal så kön lär minska och säkert många personer så är med i flera köer.

Det var ju glädjande! Ska bli intressant att se om det är fler leverantörer som får/har fått... eller om det var Scandinavian Photo som fick de 30 som kom till Sverige i den här omgången ;-)


och sen 2 st till Media Markt då... det glömde jag ju...
 

Blev tre punkter istället för ditt meddelande då det var lite långt att citera.

Visst är det så att man vill ha svar på sina frågor! När det gäller subjektiva bedömningar, där man inte med lätthet kan utröna vilket alternativ som är bättre än det andra, så brukar jag faktiskt vända mig till Internet. Fördelen med Internet är att jag kan kontrollera ett 30-tal (läs godtyckligt antal) källor och sedan försöka bestämma mig. Det kan vara så att 20 utav 30 källor föredrar alternativ A över alternativ B, det kan också vara så att vissa källor tar hänsyn till aspekter som är viktiga för mig som övriga källor glömt eller funnit irrelevanta.

Säljaren har ett intresse utav att du köper de dyrare alternativen, även om det är likvärdigt med eller kanske till och med sämre än ett billigare. Nu finns det visserligen säljare som är ärliga, men jag tror inte att man ska utgå ifrån det.

Mitt tips är att alltid söka upp flera källor, och aldrig lita blint på en.
 
Någon som har koll på hur många kameror som levererats av Kungsholms Foto? Funderar på om jag ska ringa nästa vecka eller kanske veckan efter det, men man vill ju inte vara på dem hela tiden.
 
Någon som har koll på hur många kameror som levererats av Kungsholms Foto? Funderar på om jag ska ringa nästa vecka eller kanske veckan efter det, men man vill ju inte vara på dem hela tiden.

Två har levererats hittills. Canon skickade ett okänt antal till dem från Göteborg igår. Antingen har de inte kommit fram än eller så var det max tre stycken, eftersom jag inte hört något och står som nummer fyra nu.

De kan iofs vara att de fått en massa kit och därför inte ringt mig.
 
vi kanske borde starta en fotobutik? tänk vilka kunskaper vi sitter på som sitter här dagligen och uppdaterar oss på typ allt som händer kring ett produktnummer, helt sjukt.

Tänk dig hur det skulle se ut om en kund kom in i den butiken och frågade om de borde köpa Nikon eller Canon, och två säljare med olika åsikter stod bakom disken och hörde frågan. Risken är ju att den kunden efter någon timme försiktigt skulle smyga ut ur butiken och lägga sina pengar på ett biljardbord istället...
 
Jag beställde femman (kit) sent den 18 sept från både Cyberphoto och Hegethorns och stog som nr 3 i kön hos båda. Den 17 dec hade Hegethorns en kamera till mig, men av olika anledningar så ville jag ha kameran från Cyberphoto. Idag ringde de och berättade att de får en laddning till Umeå i morgon, och att de då skickar kameran till mig.

Så...signing off this thread :)
 
Tänk dig hur det skulle se ut om en kund kom in i den butiken och frågade om de borde köpa Nikon eller Canon, och två säljare med olika åsikter stod bakom disken och hörde frågan. Risken är ju att den kunden efter någon timme försiktigt skulle smyga ut ur butiken och lägga sina pengar på ett biljardbord istället...

Haha, vore ju underbart! Man kanske skulle limitera sig till Canon. Typ Applestore. humms, vilket osökt får mig att tänka; finns det nån sån? någon butik som enbart säljer Canon och tredjeparts tillbehör till Canonkameror? inte i Sverige iaf va?
 
Haha, vore ju underbart! Man kanske skulle limitera sig till Canon. Typ Applestore. humms, vilket osökt får mig att tänka; finns det nån sån? någon butik som enbart säljer Canon och tredjeparts tillbehör till Canonkameror? inte i Sverige iaf va?

Inte vad jag vet när det gäller Canon och inte i Sverige. Jag hittade en Nikonbutik i HongKong i våras. De hade lite annat också, men det var inget de egetligen verkade vilja hålla på med. Jag försökte köpa ett 24-105, men de ville inte ens ta hem ett.

Den här tråden spårar ur lite då och då och jag är en av orsakerna. Frågan är hur tråden ser ut om ett tag när fler och fler fått sina kameror. Är det som när det är damernas på något sunkigt danshak. Efter ett tag sitter det bara en massa nördiga loosers kvar och pratar med varandra? Hoppas innerligt jag slipper sitta kvar då...
 
Jag beställde femman (kit) sent den 18 sept från både Cyberphoto och Hegethorns och stog som nr 3 i kön hos båda. Den 17 dec hade Hegethorns en kamera till mig, men av olika anledningar så ville jag ha kameran från Cyberphoto. Idag ringde de och berättade att de får en laddning till Umeå i morgon, och att de då skickar kameran till mig.

Så...signing off this thread :)

Japp stod som tvåa hos Cyber för kit sist jag hörde å idag ringde som, så ... i'm signing off also :)
 
Fick min idag :D:D:D:D sitter nu och väntar på laddaren.
Synd att min mamma inte kan del min glödje, hon vart rätt sur på mig :p
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.