Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många 5D MkII är bokade?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fick ett mejl från scandinavian igår och frågade om jag fortfarande var intresserad då det troligtvis kommer en batch snart.
 
Var inne på mediamarkt idag och de sa att de skulle få in 2 hus immorn eller på fredag, ett av dem var till mig. :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Så med lite tur kommer de innan midsommar ;)
 
Jag förutspår en leverans till Webhallen någon gång under september månad.
Sista gången jag beställer kameraprylar från en tv-spelsaffär =/
 
Låter ju faktiskt som att det skulle kunna börja röra på sig lite då. Däremot Dustins spekulationer skulle jag nog tyvärr ta med tre nypor salt. De beställer nog (gissningsvis) via distributör och ej direkt från Canon. Detta skulle i sånt fall göra att så länge inte deras distributör för in hus, får in heller de några. Problemen med detta är ju att distributörerna har sina köer de med.

Canon hanterar inte kamerorna själva vad jag vet utan allt går via en distributör.

Det går ju givetvis att beställa från något annat land också, men det blir inte billigare. I hela Europa är det samma pris.

Det händer dock att vissa handlare säljer kamerorna med förlust för att locka kunder. Sen tar de igen förlusten med enorma marginaler på tillbehör. Exempelvis Canon Eos 1000D för 3995. Kostar 4300 för butiken att köpa in.
 
När det gäller pixmania's tok höjning av priset så säljer de ju en "köp lungt"-försäkring som gör att man får mellan skillnaden om nån annan säljer den billigare.
Höjningen är således till för att sälja köp lungt försäkringar de räknar troligen inte med att alla ska betala det höga priset...
Men ca 200 extra per försäljning får de ju i alla fall.
 
Hoppas som en tok att de i alla fall får in 4 stycken :)

Så snällt av dig. Med tanke på att jag ställde mig som nummer sex och de fått två hus, så borde väl plats fyra vara min. Fast du kanske vet var jag bor, väntar på att jag ska hem det, och sedan smyga dig hit...

Eller har det hänt något sedan igår som jag inte känner till?
 
Jag vet en person som fått ett hus ifrån Webhallen, för nån vecka sen. Så de har redan fått en laddning.

/Björn

Mailade Webhallen direkt o krävde att få reda på min status. Verkar skitskumt att dom redan skickat till folk i och med vilken köplats dom sa att jag hade sist jag frågade dem.

Eller så är det nåns polares polare som fått gå före. Som vanligt.
 
Mailade Webhallen direkt o krävde att få reda på min status. Verkar skitskumt att dom redan skickat till folk i och med vilken köplats dom sa att jag hade sist jag frågade dem.

Eller så är det nåns polares polare som fått gå före. Som vanligt.

Som sagt... webhallen är ingen fotobutik. De råkar sälja Canons sortiment och kan på så vis även ta in 5D. Jag tycker faktiskt att Canon borde sätta någon ny slags gräns på vad dessa "it-återförsäljare" får ha i sitt sortiment. Jag tycker att 450d borde vara rimligt, ev. 40-50d men inte högre då användare av dessa i 95% av fallen är mer seriösa fotografer som har vissa krav. Visst det skulle bli längre kötider hos de mer seriösa renodlade fotobutikerna, men gud vad skönt och slippa allt detta tjafs med säljare som varken vill, kan eller vet om produkterna de säljer.

Någon som pratat med de mer seriösa fotobutikerna idag?
 
Som sagt... webhallen är ingen fotobutik. De råkar sälja Canons sortiment och kan på så vis även ta in 5D. Jag tycker faktiskt att Canon borde sätta någon ny slags gräns på vad dessa "it-återförsäljare" får ha i sitt sortiment. Jag tycker att 450d borde vara rimligt, ev. 40-50d men inte högre då användare av dessa i 95% av fallen är mer seriösa fotografer som har vissa krav. Visst det skulle bli längre kötider hos de mer seriösa renodlade fotobutikerna, men gud vad skönt och slippa allt detta tjafs med säljare som varken vill, kan eller vet om produkterna de säljer.

Någon som pratat med de mer seriösa fotobutikerna idag?

Men hade Canon resonerat som du så hade köerna hos seriösa fotobutiker blivit ganska extrema. De som verkar ha skickat ut flest kameror i dagsläget är ju Dustin och det räknas väl knappast som en fotobutik.

Precis av den anledningen valde jag Webhallen. Det kändes så givet att FotoVideo, Scandinavian Photo och de andra skulle ha väldigt långa köer.

Nu i efterhand inser jag ju att det var ett dumt val. Jag borde bokat hos Media Markt (som iofs inte heller är en fotobutik).
 
Men hade Canon resonerat som du så hade köerna hos seriösa fotobutiker blivit ganska extrema. De som verkar ha skickat ut flest kameror i dagsläget är ju Dustin och det räknas väl knappast som en fotobutik.

Precis av den anledningen valde jag Webhallen. Det kändes så givet att FotoVideo, Scandinavian Photo och de andra skulle ha väldigt långa köer.

Nu i efterhand inser jag ju att det var ett dumt val. Jag borde bokat hos Media Markt (som iofs inte heller är en fotobutik).

Jovisst hade det blivit långa köer. Men man hade kunnat kontrollera leveranserna på ett helt annat sätt. De mer seriösa fotobutikerna skulle få mer ordrar och på så vis kunna växa och på så vis bli ännu bättre på det de redan är bra på, just kameror.

Att kunna köpa vilken kamera som helst vart som helst är ju på ett sätt jättebra, men hur många frågor tror du t.ex. webhallen kommer kunna svara på när de kommer? Eller garantier, returer o.s.v. Jag vill inte ens tänka på att behöva returnera en kamera någonstans i Europa eller behöva ringa nån leverantör i Japan för att få svar på frågor.

Missförstå mig inte, jag beställer själv saker från all världens hörn rätt ofta, men just när det kommer till en så pass advancerad, dyr, potensiell problemfylld prudukt så vill jag gärna ha någon att kunna prata med över disk.
 
Jovisst hade det blivit långa köer. Men man hade kunnat kontrollera leveranserna på ett helt annat sätt. De mer seriösa fotobutikerna skulle få mer ordrar och på så vis kunna växa och på så vis bli ännu bättre på det de redan är bra på, just kameror.

Att kunna köpa vilken kamera som helst vart som helst är ju på ett sätt jättebra, men hur många frågor tror du t.ex. webhallen kommer kunna svara på när de kommer? Eller garantier, returer o.s.v. Jag vill inte ens tänka på att behöva returnera en kamera någonstans i Europa eller behöva ringa nån leverantör i Japan för att få svar på frågor.

Missförstå mig inte, jag beställer själv saker från all världens hörn rätt ofta, men just när det kommer till en så pass advancerad, dyr, potensiell problemfylld prudukt så vill jag gärna ha någon att kunna prata med över disk.


När jag valde att köpa en 5d mark II så var jag helt säker på varför jag ville ha den. Så butikens kunnande är för mig inte speciellt intressant. Däremot är pris och snabbhet samt garanti viktigt. Så länge en butik sköter sig bra på de områdena så kan de lika gärna ha som huvudsysselsättning att sälja hästfoder :)
 
Mjo, det känns som att man vet vad man gör om man köper en så pass dyr kamera. Har jag frågor så kollar jag dpreview eller liknande forum. Garantierna sköter ju Canon, så där är det ju heller inga problem. Vart jag än köper den i Europa.

Egentligen hade jag kunnat tänka mig att köpa kameran på Lidl om dom haft den till salu mellan mjölkpaketen och damtrosorna. Priset är det enda som är intressant för mig.
 
Fick mejl om att min ligger och väntar på mig. Så ska försöka fixa lite på jobbet och sen åka ner och hämta den.

Köps av Scandinavian Photo.
 
Fick mejl om att min ligger och väntar på mig. Så ska försöka fixa lite på jobbet och sen åka ner och hämta den.

Köps av Scandinavian Photo.

Där ser man! Bara att gratulera.
När la du din beställning??
Själv bokade jag 17sep 17:29 på Scandinavian och jag har ännu inte hört något...
 
Christian det är lockande men har ingen köplats kvar tyvärr. Kameran är hämtad och ligger nu i mitt knä. Ska ladda batteriet så det är klart när jag kommer hem.

Som info för övriga som läser så hade Scandinavian Photo fått ett 30-tal så kön lär minska och säkert många personer så är med i flera köer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.