Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många 5D MkII är bokade?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nån som pratat med några andra butiker idag och hört hur det står till med lev.tider och ev. besked från Canon?
 
Pratade just med Scandinavian i Mölndal där jag står i kö.

"Inga mer kameror har kommit, men vi har ett leveransbesked från Canon som säger att det kommer en laddning i början på nästa vecka. Troligtvis kommer du att få din kamera då."

Hade köplats ca 30 innan leveranserna startade.

Pratade med Scandinavian en andra gång igår efter att jag sett att någon hade fått besked om leverans från dom.

Nu var det andra bud. Det hade kommit in ca 20 kameror igår och dom hade betat av beställningar från morgonen/förmiddagen på lanseringsdagen (17 sep). Några fler leveranser kände han inte till.
Han var dock osäker på alla uppgifter och svarade svävande på alla specifika frågor.
 
Pratade med Scandinavian en andra gång igår efter att jag sett att någon hade fått besked om leverans från dom.

Nu var det andra bud. Det hade kommit in ca 20 kameror igår och dom hade betat av beställningar från morgonen/förmiddagen på lanseringsdagen (17 sep). Några fler leveranser kände han inte till.
Han var dock osäker på alla uppgifter och svarade svävande på alla specifika frågor.

En rejäl laddning ändå! Fick Kungsholms Foto lika många kanske jag får min när som helst! Man får hoppas att Canon Svenska kan hålla uppe tempot!
 
Pratade med Scandinavian en andra gång igår efter att jag sett att någon hade fått besked om leverans från dom.

Nu var det andra bud. Det hade kommit in ca 20 kameror igår och dom hade betat av beställningar från morgonen/förmiddagen på lanseringsdagen (17 sep). Några fler leveranser kände han inte till.
Han var dock osäker på alla uppgifter och svarade svävande på alla specifika frågor.


humm, vad menar du med "dom hade betat av beställningar från morgonen/förmiddagen på lanseringsdagen (17 sep)"?

menar du att de hade betat av kön med de 20 kameror de fått igår? Var det samma butik som någon annan pratat med? det var väl den i göteborg?
 
humm, vad menar du med "dom hade betat av beställningar från morgonen/förmiddagen på lanseringsdagen (17 sep)"?

menar du att de hade betat av kön med de 20 kameror de fått igår? Var det samma butik som någon annan pratat med? det var väl den i göteborg?

Stämmer att det var butiken i Göteborg. Jag fick uppfattningen att kösystemet på Scandinavian är gemensamt mellan butiker och webb. Fick dock inget konkret svar på frågan.
Själv bokade jag mitt ex 17sep 17:30 och hamnade på plats 30-40. Tydligen så har den senaste som fått leveransbesked beställt samma dag på förmiddagen.
 
En rejäl laddning ändå! Fick Kungsholms Foto lika många kanske jag får min när som helst! Man får hoppas att Canon Svenska kan hålla uppe tempot!

Jag pratade med kungsholmsfoto igår. Då hade de fått information om att Canon skulle skicka ut ett antal hus idag. Exakt hur många de skulle få in visste de inte, men det rörde sig om ett fåtal.
 
Låter ju faktiskt som att det skulle kunna börja röra på sig lite då. Däremot Dustins spekulationer skulle jag nog tyvärr ta med tre nypor salt. De beställer nog (gissningsvis) via distributör och ej direkt från Canon. Detta skulle i sånt fall göra att så länge inte deras distributör för in hus, får in heller de några. Problemen med detta är ju att distributörerna har sina köer de med.
 
Då kan jag meddela att mitt köp från Holland nyligen har blivit uppfyllt.

Jag berättade ju tidigare i tråden om hur jag tröttnade på att stå i kö hos Dustin och se hur varken jag eller ni andra fick någon information om hur det blev med leveranser av kameran. Självklart kommer den så småningom, men det har ju känts väldigt mörkt lite väl länge nu.

Så jag beställde i förra veckan från Cameranu.nl, skickade över pengar i förskott, de skickade kameran i lördags, den anlände till Sverige i måndags, igår försökte de leverera den (typiskt nog tydligen när jag stod i duschen) och sedan idag (efter lång kamp, som ni kan läsa mer om i min blogg här) kunde jag äntligen hämta ut den på Posten.

Även om den därmed blev dyrare än om jag väntat kvar i kön, så känns det ändå som om det är värt det. Det handlar inte om många procent - och nu slipper jag reta mig på att 1) inte få några besked och 2) läsa om hur illa "alla andra" verkar ha det. Men samtidigt: Är ni inte i akut behov eller känner att ni hellre lägger pengarna på annat, så förstår jag att man hellre väntar. Jag hade inte gjort så här om jag inte haft en lön som är för hög för mitt eget bästa. ;)

Kan tillägga att holländarna gärna säljer till fler i Sverige (även om de just nu också verkar ha slut på den) och att de öppnade ett kitpaket för att kunna sälja den till mig.


/ Kiwi
 
Möjligt, men samtidigt inte säkert. Jag beställde min 1dmkIII där ifrån, och fick den löjligt tidigt (beställde först på 2-3 olika fotohandlare samma dag en lanserades, någon vecka senare på Dustin när den dök upp på siten där). Iom att de säkerligen säljer en drös med kompaktkameror så kan det nog vara så att de köper in direkt från Canon. Jaja, den som väntar får se.
 
Verkar vara helt slut i tyskland också. De affärer jag kontaktade som hade listat kameran som "in store" hade inte kameran. En jävla tur att jag mailade o frågade innan jag betalade.

Det är fan nackskott på affärer som gör sådär bara för att boka upp kunder.
 
Köpte min via pixmaina, ok kostade 26K lite dyrare än tänkt men beställde i torsdags och fick den i måndags verkligen superbra på tre dagar. De hade i lager i nånstans i Frankrike och den kom ganska snabbt. ett minus var att det var lite krångligt att beställa och nu verkar de ha fått fnatt och höjt huset till ca 33K fortfarande i lager.
 
Inga mer inputs från idag? Jag har iaf inte hört något. Det vore ju vackert om vi hade nån canonmänniska här som kunde bekräfta eller dementera vad som är på gång. =)
 
Inga mer inputs från idag? Jag har iaf inte hört något. Det vore ju vackert om vi hade nån canonmänniska här som kunde bekräfta eller dementera vad som är på gång. =)

Tror inte att han skulle ha tillåtelse att uttala sig i vilket fall. Annars hade ju Canon lika gärna kunnat göra ett officiellt uttalande :(
 
nej, det är klart... men i alla fall, då kanske vi hade slupit typ 650 av dessa inlägg. =) Men som du säger, ett uttalande från dem hade ju kanske varit på sin plats.
 
Kunde inte hålla mig och ringde Scandinavian idag igen.
Säljaren bad att få ring upp efter att ha kollat upp hur det låg till.

Han ringde just och sa att det är ett fåtal före mig i kön i dagsläget (ursprungsplats 30-40). Du kommer med största sannolikhet få din kamera nu på måndag, i bästa fall nu på fredag. Vi väntar en större laddning och även om det kommer en mindre laddning så får du nog en.

Nedräkningen har börjat...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.