Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många 5D MkII är bokade?

Produkter
(logga in för att koppla)
Då vet vi åtminstone en sak. Att vi inte vet speciellt mycket. Om folk från Canon både säger att de prioriterar proffsen och att de levererar en massa kameror med kitoptik, så är något ordentligt lurt.

Nja. Canon prioriterade några butiker, proffs och fototidningsjournalister (som jag) när de skulle fördela den första sändningen.

Sedan dess har fler sändningar kommit och gått ut.

De proffs som fick var några pressfotografer större tidningar som Canon vill hålla sig goda med.
 
Kan ju göra folk som förbeställt på webhallen besvikna, såg de ändrade till "1:a kvartalet 2009", så jag mailade och frågade om det gällde oss tidigare beställare och fick svaret:
"Ja, det gäller alla. Canon väljer att släppa den senare helt enkelt."

Men har lite kontakter så hoppas det blir en under nästa vecka ändå. ;)
 
Inte så konstigt att man vill få ut kitten, iom att den gluggen inte säljer så bra heller. Bra sätt att tömma lagret på.


när Lars Kjellberg och jag testade 24-105 första gången var det ingen hit, nu har jag gluggen och kan köra den mot bla fasta gluggar som 50/1.4 och även mot min Canon 24-70 som är mycket bra korrigerad, vilket kunde ses när vi jämförde min 24-70 mot Nikons 24-70 på 24mm.Där var Canon zoomen bättre än Nikon på 24mm
Denna glugg kommer jag att återkomma till, dvs en utvärdering och då jämförelse mot fasta flera gluggar och även mot min 24-70, jag misstänker att Canon har i smyg förbättrat gluggen och att den är bättre nu än de första exemplaren som led av bla överstrålningsfenomen mm..
Detta kan jag inte se i mitt exemplar av 24-105
 
Nu har jag möjlighet att en släkting tar med ett kit hem från USA till jul.

Men gäller inte garantin på kameran här i Sverige? Då måste den skickas till USA om den går sönder, eller?

Vad gäller kitlinsen får den repareras en gång i Sverige på "world warrenty". Jag köpte mit 70-200 2,8 IS i USA och jag har fått reparera autofocusen 2 ggr. Senast kostade det 3000 spänn och då rök förtjänsten.

Jag har plats 4 på Dustin men jag tror inte längre att de får in något innan jul.

Är det klokt att ta hem från USA? Priset med moms var ca 30.000, så det är inte för förtjänsten jag skulle vilja köpa från USA, enbart för att få kameran några veckor tidigare.

Ramona
 
Chansen att något går sönder inom ett par år på en kamera är väldigt liten.
Och det är inte så mycket längre till USA än till Svensk verkstad om man ändå måste skicka.
Däremot måste man räkna med att behöva få autofokusen justerad, ibland flera gånger.
 
Nu är detta helt OT, men jag fick då mina två 8800GT rätt så omgående när jag beställde dom vid releasen i oktober 2007...

Du kanske inte beställde via webhallen? De har alltid varit snälla mot mig men de verkar inte få första tjing på nya grejer. Eftersom man aldrig lär sig så är det där jag stått i kö sedan i september för 5d mk II också :)
 
Du kanske inte beställde via webhallen? De har alltid varit snälla mot mig men de verkar inte få första tjing på nya grejer. Eftersom man aldrig lär sig så är det där jag stått i kö sedan i september för 5d mk II också :)
Nä, beställde från komplett.se
Köar också sen den 16:e september (först i kön) hos Cyberphoto. Hoppas på leverans nu nästa vecka, men det känns som att man är lite för optimistisk...
 
Snälla tomten, ge Dustin ett Kit.....

Inga nya leveransbesked från Dustin men nu hade jag hoppat upp två steg i listan och ligger först på kit, så det räcker ju att det kommer ett till dem innan jul..........
 
Inga nya leveransbesked från Dustin men nu hade jag hoppat upp två steg i listan och ligger först på kit, så det räcker ju att det kommer ett till dem innan jul..........

Får jag fråga hur Du vet vilket "könummer" Du har? När jag ringde Dustin så kunde jag bara få veta att inga besked om leveranstider kunde ges; de kunde inte säga någonting om vilket "könummer" jag hade.


/ Kiwi
 
Får jag fråga hur Du vet vilket "könummer" Du har? När jag ringde Dustin så kunde jag bara få veta att inga besked om leveranstider kunde ges; de kunde inte säga någonting om vilket "könummer" jag hade.


/ Kiwi

Jag har frågat varje gång jag ringer orderavdelningen och då har dom kollat och svarat. Jag har kommit på bättre och bättre plats varje gång så det har ju verkat riktigt?!
 
Jag har frågat varje gång jag ringer orderavdelningen och då har dom kollat och svarat. Jag har kommit på bättre och bättre plats varje gång så det har ju verkat riktigt?!

De säger så bara för att hålla Dig på gott humör. Hahaha!

Nåväl, om Du kommer närmare toppen så betyder det att jag också gör det. Men, som sagt, jag tror jag får vänta till 2009 på min. Canon är ju nästan värre än Apple på att skapa ha-begär.


/ Kiwi
 
Att vänta på sin tur

Om man vunnit nya Canon 5d2, och väntar på leverans från Canon - hur tror ni att de prioriterar? Skickar de först till de som betalar eller till den som inte betalar för utrustningen?

Jag hoppas att det inte är så som jag anar.
 
De säger så bara för att hålla Dig på gott humör. Hahaha!

Nåväl, om Du kommer närmare toppen så betyder det att jag också gör det. Men, som sagt, jag tror jag får vänta till 2009 på min. Canon är ju nästan värre än Apple på att skapa ha-begär.


/ Kiwi

Ja, det kan ju vara så, hoppas bara då att trenden inte håller i sig. Då blir ju nästa besked att kameran är levererad och jag tappar köplatsen............

Christer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.