Annons

Hur många 5D MkII är bokade?

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkligen inget vidare!

Försökte själv prata med Dustin idag, men som tidigare konstaterades i tråden så vet dom ingenting. Tidigare har de haft ett preliminärt leveransdatum som hela tiden flyttats fram, men nu har de tagit bort det helt.

Det blir nog inga fyrverkerier filmade i år med min kamera...


/ Kiwi
 
Nya bud ifrån Canon, Jag snackade med en annan Canon-representant på lunchen idag. Han var och demade kameror (dock inte 5d mk2) i en butik i Borås och han kom med lite nya siffror.

Fakta enligt honom:
3500 förbokade i Sverige
300 levererade av Canon sverige (förra veckan)

Han pratade också om 2 kommande leveranser, en i slutet av december och en i början av januari (inga besked om volymer).

Om man skulle lägga en order idag sa han att man kunde förvänta sig leverans i mars.

Han sa också att press och proffs är prioriterade eftersom Canon vill få ut recensioner så fort som möjligt.

Man kan ju undra lite vart dom 300 har tagit vägen? Hur många här på fotosidan har fått leverans? 1-5 kanske?

Överväger starkt att skicka efter en från digitalrev.com, nackdelen blir såklart garantin...
 
Expert på Götaplatsen i Göteborg har ett kläm-ex. De sa att det var en sändning på gång men de visste inte hur stor den är eller hur många ex de ev skulle få.

På Canon support center att det hade gått ut en leverans i november men jag kan bara håller med tidigare talare, var är dom?

CSS sa iaf också att en till sändning är på gång men han visste inte när den skulle tänkas komma eller hur stor den skulle vara. Riktigt bra jävla kundservice Canon.

Jag tycker att det är lite magstarkt av Canon.se att fortfarande ha ute texten:
"Leveransstart för EOS 5D MkII kamerahus är i november 2008.
Leveransstart för EOS 5D MkII + EF 24-105/4L IS USM är i november 2008."
 
Recept för frustration:

  1. Vänta länge med att uppdatera populär kamera
  2. Lansera kameran ett par månader innan den är redo för leverens (för att exvis passa in med en stor mässa)
  3. Lyckas göra kameran så pass bra att alla pre-production modeller ökar ha-begäret än mer
  4. Tillhör en landsdivision på kameraföretaget som är helt ointressant för moderbolaget (så att ingen information skickas till dig)
Jag vet inte hur många av dessa punkter som stämde med D200-lanseringen, men för den intresserade finns det en tråd med 1489 inlägg att läsa här.

Edit: En bonuspunkt kan vara följande:

  • Lansera kameran i närheten av någon större ledighet då de potentiella köparna skulle kunna ha mycket tid med och mycket nytta av kameran så att varje försening riskerar det tillfället.
 
Jag känner igen väntan, förra julen hade jag tänkt koppla av genom att för första gången på flera år ta mig tiden till att spela ett hederligt dataspel. Ett 8800GT beställdes dagen det släpptes (i oktober) samt Crysis.

Liksom nu verkar inte Sverige varit prioriterat för grafikkorten den gången dök upp i februari, det spelade inte så stor roll eftersom alla skivor i den stora sändningen med Crysis Special Edition-spel som kom innan jul hade lyckats bli repade, så det dök upp i god tid efter nyår ändå...

Please Santa, var snäll mot mig i år och ge mig min 5d mk II!

P.s Hoppas även jag på webhallen och cyberphoto och även jag fick nyligen samma svar från webhallen när jag pratade med dem, inköparna har alltså ingen aning om när någon sändning kommer.
 
Senast ändrad:
Jag känner igen väntan, förra julen hade jag tänkt koppla av genom att för första gången på flera år ta mig tiden till att spela ett hederligt dataspel. Ett 8800GT beställdes dagen det släpptes (i oktober) samt Crysis.

Liksom nu verkar inte Sverige varit prioriterat för grafikkorten den gången dök upp i februari
Nu är detta helt OT, men jag fick då mina två 8800GT rätt så omgående när jag beställde dom vid releasen i oktober 2007...
 
Jag känner igen väntan, förra julen hade jag tänkt koppla av genom att för första gången på flera år ta mig tiden till att spela ett hederligt dataspel. Ett 8800GT beställdes dagen det släpptes (i oktober) samt Crysis.

Liksom nu verkar inte Sverige varit prioriterat för grafikkorten den gången dök upp i februari, det spelade inte så stor roll eftersom alla skivor i den stora sändningen med Crysis Special Edition-spel som kom innan jul hade lyckats bli repade, så det dök upp i god tid efter nyår ändå...

Please Santa, var snäll mot mig i år och ge mig min 5d mk II!

P.s Hoppas även jag på webhallen och cyberphoto och även jag fick nyligen samma svar från webhallen när jag pratade med dem, inköparna har alltså ingen aning om när någon sändning kommer.


På det här forumet verkar det som om några börjar få sina 5D MK II or redan i dag.

http://www.99.se/digitalfoto/229903-canon-eos-5d-mark-ii-11.html
 
Pratade med Roel Lammers på Canon på lunchen.

Han sa följande:

- Orsaken till köerna är att beställningarna är fler än förväntat (budgeterat). Men Eos 50D låg uppskattning och verklighet mer på samma nivå.

- Paketen med zoom får de nu in en större laddning av och kommer att ha lite lättare att leverera.

Några siffror ville han däremot inte uppge.
 
Pratade med Roel Lammers på Canon på lunchen.

Han sa följande:

- Orsaken till köerna är att beställningarna är fler än förväntat (budgeterat). Men Eos 50D låg uppskattning och verklighet mer på samma nivå.

- Paketen med zoom får de nu in en större laddning av och kommer att ha lite lättare att leverera.

Några siffror ville han däremot inte uppge.
När skulle den laddningen komma? :p
 
Det här ett klassiskt exempel på en riktigt bra marknadsföring, ge en tänkt (?) tid för släpp, ut till kund, var medveten om att det kan bli väl tidigt, - i verkligheten, blir det stora släppet betydligt senare ....
Efterfrågan är större än tillgången, meddelar Svenska Canon, javisst, det räknade man kallt med, det ingår i taktiken, mina fotovänner.
 
Då vet vi åtminstone en sak. Att vi inte vet speciellt mycket. Om folk från Canon både säger att de prioriterar proffsen och att de levererar en massa kameror med kitoptik, så är något ordentligt lurt.

Inte så konstigt att man vill få ut kitten, iom att den gluggen inte säljer så bra heller. Bra sätt att tömma lagret på.
 
Jag fick äntligen min 5D2 igår. Känns mer välbyggd, men det kanske beror på att den är ny och inte insliten än. Grymt nöjd med bildkvaliten men framförallt är jag otroligt imponerad av filmerna!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.