Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många 5D MkII är bokade?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ringde Rajala Pro Shop i Åbo/Finland och kollade hur många hus dom hade fått in.
Dom har 170st i kö och jag är nr 4. Dom hade fått in 2st hus. Men jag gav bort min köplats åt en god vän som stod långt ner i kön. För jag skall vänta på den nya 1 modellen som förhoppningsvis kommer i början på nästa år.

Mvh Glenn
 
4 på Dustin och 11 på Cyber.

Hej,

Jag bokade den 19 september och blev 11 på Cyberphoto och 4 på Dustin. Sen var jag i Japanphotos butik i Malmö i oktober och hörde att de hade 0 i kö. Så där är jag först i butiken.

Pratade med Dustin idag och deras leveransdatum är 9 december. Ett leveransdatum de fick den 19 november (alltså orelevant)

Tror ni jag får en kamera innan Jul?


Hälsningar Ramona
 
Bokade idag på Japanphoto och blev 4 på kitet....(-:

Har en bokning redan på Lasses fotofynd.

/Daniel
 
Om vi skryter om våra platser har jag första king på kitet på mediamarkt i norrköping.
 
Frågan är väl snarare hur Canon kommer att prioritera sina återförsäljare. Blir det Dustin, Scandinavian Photo och kanske Cyberphoto som får av första laddningen? Jag vet inte vilka som är de största återförsäljarna i Sverige av Canons kameror. Och vad kan de få 2-3 kameror? 1 st kit och 2 st hus? Eller vill Canon hellre se att de som beställt kit får dessa? 2 kit och 1 hus?

Frågorna är många och det är kanske inte ens lönt att spekulera. De kommer när de kommer.
 
Frågan är väl snarare hur Canon kommer att prioritera sina återförsäljare. Blir det Dustin, Scandinavian Photo och kanske Cyberphoto som får av första laddningen? Jag vet inte vilka som är de största återförsäljarna i Sverige av Canons kameror. Och vad kan de få 2-3 kameror? 1 st kit och 2 st hus? Eller vill Canon hellre se att de som beställt kit får dessa? 2 kit och 1 hus?

Frågorna är många och det är kanske inte ens lönt att spekulera. De kommer när de kommer.
Ramona kontaktade Canon för att försöka få lite svar, se nedan samt detta inlägg:
Ringde canon och frågade:

Var är Canon 5dmk2? "Kameror skickades i fredags till Sverige"

Hur många? "Inte så att det täcker våra backorders det kan vi vara säkra på"

Får ni 50 eller 500? "Vet ej, inte 500 i allafall"

När kommer de ut till underleverantörerna? "Vet ej, i slutet av veckan i början av nästa kanske"

Prioriteras nätbutiker eller butiker? "vi gör ingen skillnad. vi går efter de beställningar vi har"

Hur distrubueras den första leveransen? "Delas upp i mindre partier och skickas ut till de underleverantör som beställde först"

Skickas fler kameror i år? "Vet ej"
 
Själv bokade jag mitt ex på Scandinavian Photo i Mölndal den 17 sept (samma dag den lanserades och blev bokningsbar).
Misstänker att köhanteringen inte är helt hundra där eftersom jag igår fick höra att jag hade köplats 30! :(
 
Själv bokade jag mitt ex på Scandinavian Photo i Mölndal den 17 sept (samma dag den lanserades och blev bokningsbar).
Misstänker att köhanteringen inte är helt hundra där eftersom jag igår fick höra att jag hade köplats 30! :(

Hade jag stått i deras kö hade jag nog också tvivlat....minst 30 i kö första dagen verkar mystikt

/Christer
 
Om vi skryter om våra platser har jag första king på kitet på mediamarkt i norrköping.

Tycker du det så.

Ville bara uppmana allmänheten att man kan ringa Japanphoto och hamna långt fram i kön. Nu kanske det inte betyder något då de kan få en kamera på 3 månader men jag tror inte det och hoppas inte det. Jag försöker på alla sätt få min innan jul.

Har just blivit 5:a på en butik till i göteborg så nu kan jag skryta lite till.
Fick höra av denna butik att tydligen har Canon beställningar på 2-300 kameror som gjorts av företag och de kommer till viss del prioriteras. Sedan prioriterar de människor som betalt kameran för att de skall kunna hålla koll på hur många som egentligen har bokat. Många bokar ju på flera ställen.

MVH
Daniel
 
Jag satte mig i kö hos scandinavian photo tidigt men får aldrig nåt svar om köplats utan bara "vi ringer det är din tur". Inte direkt det svaret man vill ha för att kunna se om man ligger sist eller hur.

Nån mer som bokat hos SP i Stockholm?
 
Hade jag stått i deras kö hade jag nog också tvivlat....minst 30 i kö första dagen verkar mystikt

/Christer
Det finns flera handlare som hanterade kölistor innan kameran var lanserad. Själv ställde jag mig t.ex i Scandinavian Photos kö tidigare än 17 september. Jag har därefter hoppat av eftersom jag har lagt handpenning på annat ställe.
 
herregu!

vilket liv det varker vara, och tålamodet SJUKT låg hos de flesta :p
kameran kommer när den kommer, vilket behov tilfredställs av att öppna en forumtråd om när en kamera släpps?

själv tänkte jag köpa min mk II:a när stormen lags sig och priset sjunkit nån tusenlapp.

peace.
 
vilket liv det varker vara, och tålamodet SJUKT låg hos de flesta :p
kameran kommer när den kommer, vilket behov tilfredställs av att öppna en forumtråd om när en kamera släpps?

själv tänkte jag köpa min mk II:a när stormen lags sig och priset sjunkit nån tusenlapp.

peace.

OK, eftersom det var jag som startade tråden så får jag väl också förklara närmare.
Nu är det ju naturligtvis många olika faktorer som spelar in, men mitt syfte var alltså att försöka bilda mig en uppfattning om man skulle kunna få kameran före årsskiftet. I mitt fall har det betydelse eftersom jag gärna vill ha denna investering på år 2008. That's all! (...ja, också en del nyfikenhet förståss... :)
Nu tror jag att detta eventuellt går att lösa genom att beställa/betala kameran i förskott som t.ex. hos Kungsholmsfoto, så det är lugnt
 
vilket liv det varker vara, och tålamodet SJUKT låg hos de flesta :p
kameran kommer när den kommer, vilket behov tilfredställs av att öppna en forumtråd om när en kamera släpps?

själv tänkte jag köpa min mk II:a när stormen lags sig och priset sjunkit nån tusenlapp.

peace.

Det kanske också är så att vissa av oss vill ha kameran till en specifik tidpunkt då något speciellt ska fotas.

Vidaer så kan man ju som alltid fråga varfär du sitter och läser en forum tråd som inte intreserar dig?
 
Det kanske också är så att vissa av oss vill ha kameran till en specifik tidpunkt då något speciellt ska fotas.

Vidaer så kan man ju som alltid fråga varfär du sitter och läser en forum tråd som inte intreserar dig?

Det är som att läsa Linda Rosings blogg. Man fascineras av hur korkat allt är ;)
 
Det kanske också är så att vissa av oss vill ha kameran till en specifik tidpunkt då något speciellt ska fotas.

Vidaer så kan man ju som alltid fråga varfär du sitter och läser en forum tråd som inte intreserar dig?


Skälv skulle ma ju vilja ha kameran innan lucia och allra senast innan jul, för man vill ju iaf ha lite julbilder med 21 mp ;)
 
Det kanske också är så att vissa av oss vill ha kameran till en specifik tidpunkt då något speciellt ska fotas.

Vidaer så kan man ju som alltid fråga varfär du sitter och läser en forum tråd som inte intreserar dig?

Sätta sig på kö, i Sverige, bara för en kamera,
Canon 5DMkll?
Otroligt!
Vill ha kameran till en specifik tidpunkt, du har alltså ingen annan kamera?
Gör som jag, res med första bästa flight, t.o.r., till Japan eller US, för att slippa vänta, när det är brådis!
Det kostar, men tänk, jag blir en av de första med denna kamera, wooh!
Reser om några minuter!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.