Annons

Hur många 5D MkII är bokade?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag beställde en idag från Komplett.se
Fick orderbekräftelse att de väntade in den 8;e nov.
Vi får se hur det stämmer.

/Christer
 
Hej!
Jag beställde en idag från Komplett.se
Fick orderbekräftelse att de väntade in den 8;e nov.
Vi får se hur det stämmer.

/Christer

Det vore närmast sensationellt om det stämde. De som beställde mitten av september har ännu inte fått något leveransbesked som baseras på annat än gissningar. Varför? För att moderskeppet, Canon, själva inte vet. Det enda som är sagt i officiell väg att att leverans i USA planeras till slutet av november.

Min gissning är att du dessvärre får se fram emot en lång väntan.

EDIT! Så skrev jag nyss, men så råkade jag just se att Canon i Holland officiellt nu säger den går att köpa 8:e november! En gnutta hopp alltså.

EDIT igen. Äh, det var felskrivningar bara. Det är nog november 2008 som avses. Fort och fel, sorry.
 
Senast ändrad:
Det vore närmast sensationellt om det stämde. De som beställde mitten av september har ännu inte fått något leveransbesked som baseras på annat än gissningar. Varför? För att moderskeppet, Canon, själva inte vet. Det enda som är sagt i officiell väg att att leverans i USA planeras till slutet av november.

Min gissning är att du dessvärre får se fram emot en lång väntan.

Jag tänker ungefär samma men har man tur så...
Återkommer med hur det går.

/Christer
 
EDIT! Så skrev jag nyss, men så råkade jag just se att Canon i Holland officiellt nu säger den går att köpa 8:e november! En gnutta hopp alltså.

EDIT igen. Äh, det var felskrivningar bara. Det är nog november 2008 som avses. Fort och fel, sorry.
Mm såg också det, återförsäljare har nog i vissa fall misstolkat NOV 08, som 8 november istället för NOV 2008. Men samtidigt läste jag om någon på DPR som hade ringt Canon i Holland och fått bekräftat att de ska börja levereras 8 November. Även en norrman hade fått ett mail där datumet hade flyttats från 21 Nov till just 8 Nov. Men men, man lär väl märka det när det är på gång. :)

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=29929911&page=1
 
Såg på dpreview att det verkar vara 21:a november i USA och 5 december i Canada som gäller.
Tveksamt om dom skulle skicka någon till Sverige eller Norge innan USA iallafall.
När 50D släpptes så levererades den i Europa före Amerika, enligt folk på DPR då verkar så vara fallet för det mesta.
 
Jag ska offra kyckligfiléer ikväll till kameragudarna, via min mage iofs, men det kanske hjälper lite.
 
Jag ska offra kycklingfiléer ikväll till kameragudarna, via min mage iofs, men det kanske hjälper lite.

Hahaha... ja du, hoppas det hjälper.

Fantastiskt hur många som riktigt längtar efter det här nya huset :)
För min del är det lite tudelat. Å ena sidan vill jag gärna ha den på detta räkenskapsåret, å andra sidan hade det kanske varit smart att inte tillhöra 'The first wave'. Vis av historien så är det inte så fel att hoppa in lite senare när eventuella buggar och annat otrevligt blivit utsorterat.
 
Jag har redan betalat för min, det gjorde jag för över en månad sen. Affären där jag köpte hade två köer, en för dom som förskottsbetalade och en för dom som inte gjorde det. Förskottsbetalningskön hade dom endast 4 i, så jag fick således plats 5. Den andra kön var det över 100 i. Dom levererar först till dom som förskottsbetalat.

Nu ska tilläggas att jag bor i USA så jag bör ju inte räknas in i statistiken för Sverige. Det känns lite surt att med kronfallet så kostar kameran nu nästan samma här som i Sverige och jag skall flytta tillbaka dit i slutet på december.
 
Hahaha... ja du, hoppas det hjälper.

Fantastiskt hur många som riktigt längtar efter det här nya huset :)
För min del är det lite tudelat. Å ena sidan vill jag gärna ha den på detta räkenskapsåret, å andra sidan hade det kanske varit smart att inte tillhöra 'The first wave'. Vis av historien så är det inte så fel att hoppa in lite senare när eventuella buggar och annat otrevligt blivit utsorterat.
Du kan ju se det såhär: Om det visar sig vara buggar med kameran så kommer du få dem rättade, precis som de som köper kameran ny. Antingen via firmware eller via en inlämning (ala 1DmkIII). Visst, det är trist att lämna ifrån sig kameran för att få den fixad, men jag vet inte om det är så mycket tristare än att vänta ett halvår på att våga köpa den.
 
Du kan ju se det såhär: Om det visar sig vara buggar med kameran så kommer du få dem rättade, precis som de som köper kameran ny. Antingen via firmware eller via en inlämning (ala 1DmkIII). Visst, det är trist att lämna ifrån sig kameran för att få den fixad, men jag vet inte om det är så mycket tristare än att vänta ett halvår på att våga köpa den.

Jo visst är det så.
Jag har redan tagit beslutet - att köpa nu!
...eller rättare sagt ställt mig i kö ;)

Finns det någon butik/företag i Sverige som praktiserar förskottsbetalning?
 
På Kungsholms Foto betalar man 10 000 för att stå i kö. Kolla om de går med att du betalar hela summan.

De är vad jag kan se billigast av alla nu, och av erfarenhet kan jag säga att det är en av de butiker som verkligen får bra med leveranser tidigt.
 
Förbinder de sig då att totalpriset inte ändras vid leverans?

Hur det rent juridiskt fungerar vet jag inte. Jag har en följesedel och ett kvitto. Där står att jag ska betala 12 595 kronor som restbetalning för kameran. Det finns inga finstilta villkor eller friskrivningar på mina papper.

Om de hittar något lagligt sätt att försöka pressa mig på någon tusenlapp så blir det en rätt kortsiktig vinst för dem. Jag som kund är värd mer än så och de vet de om.
 
Hur det rent juridiskt fungerar vet jag inte. Jag har en följesedel och ett kvitto. Där står att jag ska betala 12 595 kronor som restbetalning för kameran. Det finns inga finstilta villkor eller friskrivningar på mina papper.

Om de hittar något lagligt sätt att försöka pressa mig på någon tusenlapp så blir det en rätt kortsiktig vinst för dem. Jag som kund är värd mer än så och de vet de om.


Det tycker jag låter som en bra överenskommelse :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.