Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många är det som har Photoshop igentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns det något annat roligt program som är bra? har hört om något.. typ PaintShopPro eller något.. ingen aning.. finns det fortfarande ingen som skulle kunna rabbla upp skillnaden mellan Photoshop och photoshop elements?
 
Naqilja skrev:
finns det fortfarande ingen som skulle kunna rabbla upp skillnaden mellan Photoshop och photoshop elements?
Det här är de viktiga grejerna i mina ögon:

- Elements har inga kurvor
- Elements kan inte jobba i 16 bitar
- Elements kan inte skapa actions
- Elements har ingen färghantering
- Elements har ingen plåsterpensel

Viktigt för vissa:
- Elements kan inte jobba i CMYK

Med reservation för att jag kan ha inaktuella kunskaper om Elements.
 
jimh skrev:
Det här är de viktiga grejerna i mina ögon:

- Elements har inga kurvor
- Elements kan inte jobba i 16 bitar
- Elements kan inte skapa actions
- Elements har ingen färghantering
- Elements har ingen plåsterpensel

Viktigt för vissa:
- Elements kan inte jobba i CMYK

Med reservation för att jag kan ha inaktuella kunskaper om Elements.

Okej.. men jag vet inte vad allt det är.. vad är det jag vill ha för att kunna förbättra min bild.. beskära.. lägga till ram.. fixa med skärpan.. kasnke "trolla bort" vissa irriterande saker.. och annat? (hoppas jag inte blir irriterande =)
 
Inga av funktionerna är nödvändiga för att upprätta ett enkelt bildflöde man kan vara hur nöjd som helst med. Men många av dem är sådana att de är svåra att vara utan om man en gång vant sig vid att jobba med dem.
 
jag har PS 5 LE som jag antar att vi fick gratis med när vi köpte något någon gång. det jag saknar efter att ha varit innte på PS 7 på andra datorer är CMYK-färgerna och kanalerna.

PS Elements.. finns cmyk & kanalerna med där?
& är elements bättre än 5;an?

:)om man ska byta så ska det helst vara till något bättre...


& de flesta laddar ner musik. & i och med mp3-spelarna så "uppmuntras" man också till det.
Pogram däremot.. det är mycket vad som känns rätt och fel för en själv. Ens eget problem.. sen om sen någon annan far illa av att man har något pogramet illegalt så slutar det vara ens eget problem och då anser jag att det är fel.

jajaj :p god natt till er alla :)
 
Photoshop behöver inte vara så dyrt... se här t.ex.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3667480888&category=51344

senaste photoshop (riktiga, dvs ingen le, elements eller annat begränsat skit) för drygt 2400. Lagligt, och klart trevligt.

Tips till dem som inte har lust att hosta upp sveriges priser.

f.ö. visste ni att det finns en lag, eller iaf fanns en, som sade att man fick ta in piratkopierad programvara i Sverige så länge värdet inte överstiger 1800 kr. Väldigt konstig, och väldigt komisk lag.
 
ok. cmyk & kanaler finns altså inte på elements. bra att veta. :)

Hm. den där adobe creative suite premium verkar rätt bra. photoshop cs, illustrator cs, indesign cs, golive cs.. & för bara 15 000 kr!

( & sen att jag tycker det är dyrt med en mobil för 3000 är ju en annan sak.. )

Är det är premiumpaketet något man borde satsa på? :)
 
Finns ett litet trevligt alternativ till PS som är helt gratis och helt lagligt, nämligen GIMP. Den senaste versionen kan i princip allt som PS kan, förutom CMYK. Men om man endast ska jobba för webben funkar det utmärkt. Så går det när man många tillsammans delar med sig av kunskapen genom open source, och ingen har som mål att tjäna pengar på det, utan man hjälper varandra istället. GIMP finns dessutom för alla operativsystem, Windows, Mac, Unix, Linux m.m..

Sen när det gäller piratkopiering så får man väl fundera lite på om inte Microsoft borde tåla det i alla fall, för var det inte så att källkoden till Windows från början inte hamnade hos Microsoft helt lagligt!!?? Men de tar gott betalt för det ändå, trots att deras produkter är hyfsat instabila och har 50% onödig källkod!
 
http://www.zx.nu/gimp/

Ganska hyfsat programmerat när man får ner ett komplett fotoredigeringsprogram som är nästan lika kraftfullt som PS på endast 7 MB, då har man de 100 MB ram-minne över till själva bilden som annars PS kräver för att hålla endast programmet öppet.
 
Jag tycker att Elements kombinerat med Picture Windows Pro från Digital light & Color är en bra budget variant.
Janeve
 
Skivbolagen är en annan femma, men som dom håller på nu med sina skatter och stämmningar.

Istället för att dra nytta av tekniken och fixa en företagsmodell och ett sortiment som funkar så stämmer dom och försöker suga ut sina presumtiva kunder. Jättebra marknadsföring. Tänk om alla dammsugarförsäljare skulle försöka slå sina kunder på käften. Dom köper säkert mer då.

Att dom inte fattar vinken och kollar på deras affärsmodell är ett under, hur trångsynta är dom igentligen. Sen går det väldigt mycket troll i hur dom beräknar "förluster" från piratkopiering. Tror dom siffrorna bör tas med åtminstone 10 nypor salt, men surt för skivbolagen blir det om dom riktiga siffrorna skulle visas.

Både filmindustrin och atorindustrin är mer medvetna.

Dilemmat mellan att man ändå inte skulle köpt det om man inte kunnat kopiera är delvis hyckleri, men visst, det må vara omoraliskt, men det funkar.
 
hubas skrev:
Nej men det gör det knappast rätt att själa från dem. Eller tycker du att det är okey att själa från folk förutsatt att de har tillräkligt för att klara sig?

MS tvingar till sig användare genom att dom tillsammans med PC-tillverare tvingar oss att köpa förinstallerade os. Är man girig så förlorar man på det i längden.

Tvingades köpa min Dell med windows, men fick dock pengarna tillbaka på operativet, eftersom jag inte accepterade avtalet.
Så dom förlorar en och annan kund "på eget grepp" oxå.

Programvaror borde vara gratis under privat eller ideelt arbete.
Kalla det gärna utvärdering

(det var väl inte detta tråden handla om....)
Jo jag har PS.
 
Johan P skrev:
Frågan är hur pass marknadsledande Photoshop hade varit idag om det redan från början hade varit totalt omöjligt att piratkopiera programmet ?

Eller vad hade PS kostat om alla betalade för sin licens?
 
Joker skrev:
Eller vad hade PS kostat om alla betalade för sin licens?

Vänd på frågan och undra istället vad Photoshop skulle kosta om inte t ex vi här gav Adobe all gratisreklam. Jag snackade med en Adobe-säljare för några år sen och han var då inte ledsen för det var bra mycket lättare att sälja grejerna till de som använder det kommersiellt om alla "måste" ha det. "Privatversioner" tyckte han inte var nåt stort problem och det finns faktiskt en anledning att skollicenser är billigare. Ibland känns det som dom säljer bildbehandlingsknark till oss :D
 
Jag tror inte prissättningen på Photoshop har att göra med hur många kopior av programmet de säljer.

Priset är satt utifrån vad "proffsen" klarar av att betala.

Det är inte meningen att "svensson" ska köpa Photoshop - han ska nöja sig med Elements för en tusenlapp eller 2.

Det enda som skulle få Adobe att sänka priset på Photoshop är om de skulle få allvarlig konkurrans. Skulle reklambyråerna allvarligt fundera på att byta till en billigare och bättre konkurrent skulle vi se en prissänkning på Photoshop.

Tror jag.
 
Jag har inte läst igenom hela diskussionen men jag känner ändå att jag måste försöka skriva ett inlägg.

Jag kör photoshop 6 på jobbet och hemma kör jag CS. På jobbet har vi en licens men hemma saknar jag en. Då kan man juh fråga sig varför jag kör licenslöst hemma. Och det gör jag väl primärt av den anledningen att photoshop som sagt är väldigt dyrt att införskaffa. Men jag gör det även för att lära mig programmet. De få bilder jag jobbar med i photoshop hemma gör jag helt för min egen del och jag skulle aldrig i mitt liv få för mig att sälja en bild som passerat genom min piratkopia.

Vad förlorar/vinner Adobe på att jag kör en piratkopia hemma? Det är väl kanske det man skall fråga sig.

Vi kan juh försöka börja med vad de egentligen förlorar på att jag gör det. Dom tappar intäkten för en licens vilket är runt 5000 skulle jag tro. Programmet kostar juh runt 9000 men då är det många som skall dela på de pengarna. Och själva licensen tippar jag är på lite mer än hälften av priset.

Vad vinner de på det då?

Nu är det många som inte ser att det faktiskt kan gynna Adobe att man har en piratkopia hemma. Men om vi leker med tanken att vi på min arbetsplats behöver uppgradera så kommer juh jag att skrika "CS" så högt jag kan. För jag har juh lärt mig att använda det redan. Hör jag snack ute hos en kund om att dom står och väljer mellan Photoshop och Paint Shop Pro... så skriker jag "Photoshop". Det är det dom vinner på det i längden. Privatpersoner (jo jag generaliserar nu) betalar sällan för sina programmvaror medans företag i nästan samtliga fall betalar. Så om jag har chansen att lära mig att tycka om en produkt och sedan marknadsföra den gratis så är det nog värt betydligt mycket mer än de 5000 de tjänar om jag köper produkten.

Nu kommer nog du som läser detta att tänka... gör både och då. Köp och marknadsför. Jo kanske är väl det det mest rätta man skulle göra. Men saknas det pengar så gör det det. Sen skall man juh ha i åtanke att för ett konsultföretag (som jag jobbar på) så är 10 000 inte mycket pengar. Men för mig som privatperson är det jäkligt mycket pengar. Jag kostar ungefär 10 000 när jag arbetar 8 timmar. Och kan jag då tjäna in en dags arbete på att jag jobbar i ett program som jag redan kan så köper dom in det utan att blinka.

/Feffe
 
Fredrik - du understyker det som jag menar med mitt inlägg som Mats har kommenterat här ovanför.

Jag tror - precis som du säger - att Adobe faktiskt "tjänar" på piratkopieringen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.