Annons

Hur många är det som har Photoshop igentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Crack och Patch är inte samma sak.

Båda sakerna är helt laglig att inneha på datorn. Patch är något som en programmerare/programvarutillverkare skrivit för att ändra något i programvaran som varit felaktigt eller som på annat vis behöver modifieras. Liknas vid en vanlig uppdatering, fast är inte exakt samma sak.

En crack däremot, är en programsnutt skriven av en programmerare i syfte att modifiera en programvara för att göra det man vill att den ska, kanske att fungera utan att man har betalat för det. Ett crackat program blir således olagligt, eftersom det är olagligt att rota runt i programkod som någon annan skrivit utan dess medgivande.

Sedan finns det ett annat dilemma.. tänk dig att du har en Trial-version, alltså tidsreglerad version. Detta kan man komma förbi utan att modifiera i programmets programkod. Låt säga att ett program skapar en fil. Där står när programmet installerades. Tar man sedan bort den så kan man installera igen.. och börja om från tid noll. Rätt eller fel..?

Annars tror jag det är som ni tidigare sagt; att många ser lättheten i att ladda hem programvara som bra är att installera och sedan köra en "crack" till så funkar det utan problem. Olagligt, men billigt.

Själv tycker jag det är rätt att betala för programmet man själv använder. På så vis gynnar man utveckling av programvaran självt.

Sedan är det ju ingen skillnad mellan en riktig och en piratkopierad version. Skillnaden blir inte förrän man kör "cracken" eller gör modifieringen av programvaran.
 
Jahaja, där ser man.. så man kan snika på olika sätt.. o sånt hittar folk någonstans på nätet.. men det verkar ju ganska riskabelt.. få se hur det blir..
 
Nu är inte jag någon datorexpert, men vad jag förstår är ett "Crack" en snutt programkod som ändrar i programmet. Vad är det som säger att den som gjort kodsnutten inte har lagt in något annat än bara själva "cracket"? Varför skulle någon lägga ner en massa jobb på något för andras snålhet?
 
hahaha va gulligt att det typ inte är en enda som vågar erkänna att de sitter med en version som är nerladdad från nätet. de som har vart ärliga nog att köpa det i all ära men jag tror de e många av er som sitter där o filurar på en olaglig kopia men inte vågar säga de för ni e lite rädda o paranoida över att farbror polis ska komma o knacka på dörren på måndag.
 
Sen finns det annat dilemma när det gäller crackade versionerna av CS, vissa tangentkombinationer fungerar inte som de skall göra.
 
Haha, jag tor också det.. men det är nog inte så många som vill säga det.. man skämms väll över det på något sätt.. även om man säger stolt ibland att: "Jag har Photoshop".. jag vet inte. åp andra ställen i forumet så verkar det ju som om alla hade photoshop!?

Jag vet inte rikitg vad jag vill.. det verkar fel att hitta någon crack.. men ska kanske köpa Photshop Elements.. någon som har det och har synpunkter och kan jämföra den med photshop 7 eller CS, vore det kul...
 
Ett par tips:
- Bli studenter - studentlicenser är grymt billiga
- Har ni Photoshop på jobbet tillåter licensen faktiskt användning på hemdatorn också

Annars så har ju faktiskt Adobe varit sympatiska nog att ge ut Photoshop Elements för ett mycket bra pris.
 
Norrbild skrev:
Varför inte ladda ner Photoshop CS från Adobe. En 30 dagars fullt fungerande testversion. Sen går de ju alltid att ladda ner en crack som tar bort tids spärren. Tillåtet eller inte ? Men de fungerar ju om de är så att man känner för det!!

Det har varit på tal tidigare, kanske inte så klokt att uppmana/uppmuntra till olagliga handlingar på en sådan här sida?
 
jimh skrev:
Ett par tips:
- Bli studenter - studentlicenser är grymt billiga
- Har ni Photoshop på jobbet tillåter licensen faktiskt användning på hemdatorn också

Annars så har ju faktiskt Adobe varit sympatiska nog att ge ut Photoshop Elements för ett mycket bra pris.

Sedan kan man kolla med skolan också, som student. Egentligen är det ju licensen man betalar för, inte programmet. Vissa institutioner har fullt licensavtal, vilket även innebär att man som student får installera programmet hemma (som student) lagligt.

Angående perfogelbergs inlägg angående om "Varför skulle någon lägga ner en massa jobb på något för andras snålhet?" så är det precis så det funkar inom release-scenen (som det så fint kallas inom datorvärlden - prestige. Att vara först med ett program ut på scenen, crackat och klart, fungerande och gratis.
 
Själv fick jag mitt PS 7.0 av en god vän, med licens och allt. Helt lagligt då det skulle "slå tillbaka" på polaren om något skvallras till Adobe. Han får ju givetvis installera sin licens på hur många datorer han vill som det är idag. Värre vore det ju med Microsofts licenser, de brukar bara gälla upp 10 installationer innan ny licens måste köpas.
 
Jag har och använder Photoshop Elements 2.0. Inköpt för en tusing. Det programet räcker länge.

Men jag kunde inte motstå frestelsen att tanka ned en crackad version av Photoshop 8.0 via DC. Eftersom jag också köpt Elements 1.0 för ca en tusing så har jag betalt min hemmanvändarpeng till Adobe och tjuvkikar lite i 8.0:an då och då.

Men som sagt Elements duger åt mig.
 
Asson skrev:
Jag har och använder Photoshop Elements 2.0. Inköpt för en tusing. Det programet räcker länge.

Men jag kunde inte motstå frestelsen att tanka ned en crackad version av Photoshop 8.0 via DC. Eftersom jag också köpt Elements 1.0 för ca en tusing så har jag betalt min hemmanvändarpeng till Adobe och tjuvkikar lite i 8.0:an då och då.

Men som sagt Elements duger åt mig.

Ja jag köper bara OLWs dippmix för 8kr. Sedan tar jag 4 påsar chips, läsk och gräddfil i ryggan. Jamenar, det är ju ända samma sak..
 
Jag har Ps7 nerladdat från Direct Connect. På sätt och vis är det fel men Adobe får skylla sig själv när dom har ett sådant högt pris.
 
roninen skrev:
hahaha va gulligt att det typ inte är en enda som vågar erkänna att de sitter med en version som är nerladdad från nätet. de som har vart ärliga nog att köpa det i all ära men jag tror de e många av er som sitter där o filurar på en olaglig kopia men inte vågar säga de för ni e lite rädda o paranoida över att farbror polis ska komma o knacka på dörren på måndag.

Njaaa, det är nog inte det saken handlar om. Jag tror att det är viktigt att på en sight som denna se till att inte piratkopiering uppmuntras & sprids, detta p.g.a. att fotosidan annars kanske kan få problem.

Eller?

/Larsa, som inte erkänner nåt!
 
Mitt första inlägg här på Fotosidan:)

Nåt man bör tänka på när det gäller cracks mm är att de ofta kan innehålla virus. De enda gånger jag fått virus har varit just genom cracks (på Hedenhös tid givetvis inte idag inte). I och med att man kör en programfil kan det vara vad som helst i den, inte bara virus utan även destruktiv kod som kan göra i stort sett vad som helst med datorn.

Jag ska väl inte säga så mycket om piratkopior mm men reagerar att det är flera av er som är öppet toleranta mot dem. Man lär ju tänka på att det inte växer programvaror på träd utan det sitter en programmerare och en grafiker bredvid varann och skapar ett verk, kan lova att det inte är gjort på en grisblink utan det är en himla massa jobb.

Programvaror skyddas av copyright, precis som bilder. Vad skulle ni tycka om folk använde era bilder efter att manipulerat dem så de ser ut att vara deras?

Inte meningen att leka moralpolis i mitt första inlägg men det är värt att tänka på.

/Johan som numer använder PS 2 Elements bundlat med kameran
 
markusd skrev:
Jag har Ps7 nerladdat från Direct Connect. På sätt och vis är det fel men Adobe får skylla sig själv när dom har ett sådant högt pris.

=)

Tänk om det gick ladda ner en canon 10D från directconnect och få den teleporterad till sitt skrivbord, undra hur många som skulle köpa en från canon då.

Då skulle det vara Canons fel att de har så högt pris på kameran va? ;-)

Det är just det att det känns väldigt förmildrande/enkelt att sno saker över internet motför att knycka sakerna i en butik.

Testar CS-versionen just nu för att se om jag behöver de nya funktionerna, rawstödet är klart intressant men förutom det är jag lite tveksam.


/Herman.. som fick ett bra erbjudande på PS 6.0 för några år sen och slog till (Såg det som en vettig investering till den framtida digitala studion).
 
Naqilja skrev:
Hej!

Jag undar hur många det är so igentlige har photoshop? det verkar som om alla( i alla fall många) har det. Har ni alla köpt i sådana fall för hur mycket den nu kostar? Vissa kanske använder det på deras jobb.. Jag skulle jätte gärna skaffa Photoshop.. men de är ju så sjukt dyrt.. och hat förbrukat mina 30 dagars trial. Det verkar ju konstigt ifall alla som har photoshop har köpt den för typ 10 000 plus.. hoppas att det är nån som svarar
Mvh

Sander, som är fundersam

Det blev många som svarade typ, men oj oj. Det verkar vara påfallande många pirater ute på FS. Min första PS var 3,5. Har sedan genom åren KÖPT uppdateringarna. Sitter idag med CS, lagligt inköpt för 14 dagar sedan. Kostade givetvis skjortan, men jag vill ju så gärna betala era "pirat" PS också.
Ilkka
 
Jag är ingen stor fantast av piratkopiering, men Adobe, MS, A|W eller något annat programvaruhus bryr sig inte ett smack om privatpersoner som kopierar deras mjukvara. Det är helt ointressant för dom, finns inga som helst pengar att hämta. Däremot är de väldigt intresserade av byråer med 30 anställda som sitter på två licenser...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.