Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur lossa filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

electra

Aktiv medlem
Jag har bytt massor av UV/Skylight filter i mina dagar. Detta utan problem. Men nu har jag spräckt glaset på ett 77 mm filter och det sitter som fastsvetsat! Hur mkt våld vågar jag använda och finns något smartare sätt att få det att släppa sitt grepp? Det sitter på en 19-35 zoom.
 
Om filtret är kass, såga en fint snitt så långt Du vågar, ta en stabil tång och vrid av det intill snittet. Fortsätt vrida tills det släpper från gängan.
 
Prova att vända en musmatta uppochner och tryck filterändan mot den medans du vrider.
Alternativt mot handflatan om det inte är glasspriltter kvar.

/ E
 
Lite, lite 5-56 runtom i skarven mellan objektiv och filter och efter någon minut roterar filtret igen.
 
jag "plockde" bort mitt med en tång, tog tag och "juckade" innåt runt hela tills det som höll i filtret på insidan lossna å sen va det enkelt å fortsätta rucka tills det lossnade helt.
 
En vanlig platt elsladd, typ 2-ledare. Vira den ett varv runt filtret, håll i båda ändarna och vrid. Funkar kanonbra.
 
Jag tog två svetstänger och knep fast dem i kanten sen fäste jag objektivet i ett skruvstäd med lite handdukar som skyddande objektivets yta. Sen tog jag tag i en tång med vardera hand och snurrade ut det.

Men då är ju jag helt utan några som helst skrupler.
 
Senast ändrad:
Tack för alla tips

Tack för alla tips som blixtsnabbt ramlade in. Jag ska prova mig fram och tror säkert att flera av dessa idéer kommer att funka jättebra!!
 
Annars finns det la specialanpassade Filtertänger.
Jag har för mig att jag har sett den på Kaffebrus, men bara för att lyckas jag inte hitta den.
 
Nej. PÅ alla objektiv som jag har haft är gänga på insidan av objektivet där de är skyddade mot slg. Så filtret har ju gängan på utsidan dvs sitter på insidan av objektivet. Kylan får den att krympa och släppa en aning.
 
atotowi skrev:
Nej. PÅ alla objektiv som jag har haft är gänga på insidan av objektivet där de är skyddade mot slg. Så filtret har ju gängan på utsidan dvs sitter på insidan av objektivet. Kylan får den att krympa och släppa en aning.

Så pinsamt... Det är klart du har rätt. Tar tillbaka allt och hävdar motsatsen :))
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.