ANNONS
Annons

Hur långt går ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rodrigeuz

Medlem
Ofta finns dom där små (eller stora) hindren som försöker hålla en ifrån just den där bilden som skulle kunna bli så bra.

Hur långt går ni för att ta den ändå?


Folk på stan som surnar till när kameran åker upp, vänta tills dom inte ser åt ens håll eller strunta i bilden?
Skyltar, lyda eller inte?

Bryter jag några lagar när jag tar en bild, ser jag bara till att göra det så försiktigt att jag inte skadar något, vandal är jag ju inte bara för att jag tycker om att ta några punkbilder ibland.
 

Bilagor

  • tillträde förbjudet.jpg
    tillträde förbjudet.jpg
    96 KB · Visningar: 1,328
Jag tror att lite svensk allmän blyghet kan spela in....Tittar man på andra gatufoto sidor än här på FS, så märker man det ganska väl. Jag tycker inte man ska fråga först. Det bästa är nog att ta bilden, sen om man blir uppmärksammad. -Så, kan man ju tacka iaf.
 
peter6611 skrev:
Jag tror att lite svensk allmän blyghet kan spela in....Tittar man på andra gatufoto sidor än här på FS, så märker man det ganska väl. Jag tycker inte man ska fråga först. Det bästa är nog att ta bilden, sen om man blir uppmärksammad. -Så, kan man ju tacka iaf.

Är så jag också resonerar.
 
Lagen, Samvetet och Kompromissen

LAGEN: Det är tillåtet att fota allt och alla (utom skyddsobjekt) så länge man själv står med fötterna på allmän plats. Lagen saknar samvete. http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm

SAMVETET: Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Tänk på att människor kan ha skyddad identitet.

KOMPROMISSEN: Ta bilden om du tror att det gynnar dig och världen mer än det missgynnar den som får lida för det.
 

Bilagor

  • 0402_balkongcool_xs.jpg
    0402_balkongcool_xs.jpg
    37.4 KB · Visningar: 1,018
Såg en dam med så kallad elefantsjuka i Köpenhamn 1972. Hon hade PLASTPÅSAR PÅ FÖTTERNA FÖR ATT DET INTE FANNS SKOR SOM PASSADE.HENNES FÖTTER SOM VAR ENORMA! MIN KOLLEGA VILLE PLÅTA HENNE MEN JAG SA.. KANSKE HON INTE VARIT UTE PÅ ÅR ELLER MÅNADER OCH OM HON RÅKAR PÅ TVÅ FRAMFUSIGA FOTOGRAFER SÅ KANSKE HON INTE VÅGAR SIG UT IGEN PÅ EVIGHETER! Kanske något att tänka på när man är ute på stan och plåtar!
 
Bra inlägg av Synaps och Fläsk-Tarzan (gillar ditt nick). Tänk er för vad ni gör när ni fotograferar och trampa inte i folks personliga integritet hur som helst. Jag vet av personlig erfarenhet att det är svårt och man vet inte alltid var man ska dra gränsen, men jag har mer och mer ändrat inställning och i den mån jag kan och det är möjligt frågar jag främmande människor om det är ok att jag tar ett foto. Ofta går det bra och de kan känna sig uppmärksammande, men ibland får man ett argt nej, och det är inget fel med det, det är deras ansikte och integritet och ingen har någon rätt att fånga det med en kamera om de inte samtycker.

Och ofta är faktiskt de bästa bilderna av människor tagna med deras samtycke och vetskap, även om det sällan ser ut så.
 
Håller i stort med tidigare inlägg. Bortsett från det där med att fråga innan....Men det är klart, vet/tror man att det skulle kunna vara känsligt. -Då måste man kanske fråga först. Men att fråga vid varje tillfälle däremot, -då skulle inga "ögonblicksbilder" bli tagna alls.
 
När det handlar om människor så är det inte konstigt att folk surnar till om det plötsligt är en kamera som stirrar till.. för mig så handlar allt i sådana situationer om ngt jag kallar för "situationsintegrering".

Att vara där med kameran innan den intressanta situationen uppstår. Vara fotograf innan exponeringen. Vara passiv för att inte påverka situationen men tillräckligt aktiv för att det skall vara naturligt att kameran är med.

Att situationsintegrera sig tar tid och kräver ett fint förutseende och inte minst ärlighet/öppenhet blandat med genuint engagement.
Men vilken stor dok.fotograf genom tiderna har inte tagit sig tid för situationsintegrering och vilken stor fotograf genom tiderna har inte haft en otrolig känsla för förutseende?!!

Att smyga med kameran blir som att hyckla enligt mig. Hyckla är ett ganska negativt ord för mig.

Smyga är typ endast ok för mig om smygandet i sig själv har ett syfte,, som då kräver smygande. Att måsta smyga for att fota människor tror jag annars inte på överh. Nej, en ordentlig situationsintegrering så blir man ju serverad som fotograf.

När det gäller fotograferande så går jag väl typ aldrig över gränser på ngt vis.. händer väl att man går innanför ett område, men endast om det är noll aktivitet där och det är uppenbart att ingen bryr sig. Jag tror inte att man behöver smyga här heller.. får man ett blankt nej så tar jag hellre Det än att få utskällning, hur roligt är det att ha bilderna om man typ står på randen till anmälning?

MVH Niclas,
 
En känd fotograf på 70 talet skrev att när han plåtade människor på olika pubar så hade han aldrig med sig kameran de första gångerna han var där, utan då pratade han och lärde känna stammisarna där. Först efter några gånger tog han med kameran som då ofta fick gå laget runt, då alla ville ju prova den också. Efter denna provning fick han de bilder han var ute efter. Detta var hans sätt att närma sig dessa hårdföra män i en miljö där ond bråd död hörde till vardagen.
 
Helt klart en del här som ägnat frågan mer tid för eftertanke än jag har hunnit. Uppskattar alla svar!

Men hur går man då till väga för att integrera sig om man bara går på stan?
 
Hur man går tillväga tror jag inte går att beskriva enkelt och i korta ord, och jag är absolut ingen expert inom det området. Det Niclas Forsberg beskriver tror jag mycket på och handlar främst om ett "förhållningssätt" snarare, än en ren "teknik"

http://www.nonphotography.com/tips/streetnon-p.html

Hoppas länken funkar, annars hitar du nog ändå! Där står en del bra, särskilt lite av det niclas var inne på!
 
Återigen bra inlägg av fläsk-tarzan och niclas

Rodrigeuz skrev:
Helt klart en del här som ägnat frågan mer tid för eftertanke än jag har hunnit. Uppskattar alla svar!

Men hur går man då till väga för att integrera sig om man bara går på stan?

Jag förstår din problematik mycket väl och i mångt och mycket är det en samvetsfråga hur långt du vil l gå. Men det finns sätt att integrera sig som är ok utan att behöva lära känna folk, prata med dom etc. T ex kan du ställa dig nånstans i stan, montera din kamera på ett stativ och plåta från samma ställe. På så sätt visar du folk på ett uppriktigt sätt vad du håller på med och ofta är det snarare situtionen som integrerar sig med dig än tvärtom, dvs folk blir nyfikna på vad du gör och kommer fram och talar med dig, och du kanske får tillfälle att ta några trevliga porträtt.
Ta god tid på dig innan du sätter igång och fotograferar så din omgivning är väl medveten om din närvaro och vad du gör.

Annars är det som nämts ovan mycket bra - att lära känna folk först, intressera för dem och därigenom visa dem att du inte blott bryr dig om dina foton. Det har hänt mig flera gånger att jag mött någon person, pratat länge och väl, och slutligen frågat om jag får ta ett foto och fått ett 'nej'. Ja blir inte besviken av detta utan jag är glad över mötet med annan människa och att jag fått ta del av denna människas tankar och erfarenheter och därigenom lärt mig nått nytt om livet.

En teknik som kan ge fantastiska bilder är vad som på engelska kallas 'environmental portraiture', dvs porträtt på människor i deras naturliga miljöer, t ex i arbetet eller i hemmet, eller barnen som leker på gatan osv. Dessa bilder blir nästan alltid bättre efter god situationsintegrering. Fotografen har tagit sig tid för sina 'objekt', intresserat sig för dem
och ofta lärt känna dem och kanske deltagit i deras vardag som fotografen på puben som fläsk-tarzan berättade om. En vanlig missuppfattning hos många som fotograferar är att folk inte är naturliga framför kameran. Har den eller de personer vi fotograferar förtoende för oss och lärt känna oss kommer vi också belönas med fantastiska och naturliga bilder. Få är de som som grinar in sina breda leenden i kameran hela tiden - de flesta föredrar att se naturliga ut. Man kan alltid be de personer man fotograferar att göra det vanligen gör, t ex arbetar, skålar med varandra på puben, ser på tv eller vad det än är - bara det är naturligt för dem - och våra bilder kommer få en journalistisk
prägel och kraftfullhet.
 
Niclasfoto skrev:
När det handlar om människor så är det inte konstigt att folk surnar till om det plötsligt är en kamera som stirrar till.. för mig så handlar allt i sådana situationer om ngt jag kallar för "situationsintegrering".
Mycket kloka ord Niclas! Jag känner speciellt igen mig i det där med att "vara fotograf innan exponeringen". Visar du, genom ditt agerande, att du avser ta bilder kommer folk som absolut inte vill vara med på bild sakta, lugnt och tyst gå ur bild. Situationsintegrering var en bra och beskrivande term.

Det gäller att vinna förtroende helt enkelt. När omgivningen har förtroende för dig och att du gör ett bra och ärligt jobb kommer de inte bry sig lika mycket om vad du gör och slappna av.

Motsatsen, en person som smyger runt och sliter fram kameran för att snabbt ta några bilder och sedan gömma den i en väska inger inte förtroende. Istället undrar man vad det är för underlig typ, sitter på helspänn, stör sig och nästan motarbetar personens försök att ta bilder.

Det Ragnar skriver om puben är ett sätt att vinna förtroende. Jag gjorde på ett liknande sätt på en kurs jag var med på. Första dagen hade jag inte med kameran utan ville bara lära känna människorna. Sen tog jag med kameran, visade för andra, lät andra ta bilder när jag inte kunde ta osv. Sista dagen krävde de andra deltagarna att jag skulle visa ett bildspel med dem från veckan!

Barn kan vara lite klurigare att få förtroende hos. Men digitalkameran med möjligheten att visa bilder gör att jag kunnat visa hur de blir och efter att de poserat ett tag framför kameran återgår de gärna till vad de gjorde innan och man kan få vanliga bilder också. Behandlar man barn som jämbördiga, "små vuxna", brukar de också vara väldigt glada att få vara med.

Många verkar tro att de bästa bilderna på folk är spontana utan förberedelse eller motivets vetskap. Men jag delar inte detta fullt ut. Bara för att det inte är spontant betyder inte att det är arrangerat. Precis som Chris säger så tycker folk om när man intresserar sig för dem. Vet du också vad de ska göra kan du välja rätt tillfälle för att ta bilden.

Visst, när det gäller gatufoto kanske man inte har samma möjlighet att prata med folk, de har andra ärenden och försvinner snabbt. Här får man "läsa av" folk och våga ge dem ett leende som bekräftelse på att du sett dem när de lägger märke till dig, ge dig tid att svara på frågor om de undrar och var inte rädd för att visa dina bilder om de vill få se.

Ett enkelt tips är att behandla andra med den respekt som du vill att de ska ge dig.

Den enda gången jag fått riktigt negativa vibbar var när jag plåtade omgivningar i Rålambshovsparken och två unga killar med en moppe (som inte var i närheten av att bli fotograferade) och som stod och verkade göra upp någon affär eller så, kom fram och ville veta varför jag plåtade dem. Det var på den analoga tiden så där kunde jag inte visa dem mina bilder, men de hade uppenbarligen något fuffens för sig som de absolut inte ville ha dokumenterat. Det blev det inte heller och jag berättade att jag fullkomligt struntade i vad de gjorde, jag var där och plåtade höstlöven. Efter att berättat vad jag plåtade insåg de att de var helt ute och cyklade och gick skamset därifrån. Jag försökte inte dölja vad jag gjorde för dem och berättade ärligt min story. Det tog lite tid innan de fattade, men till slut så gick budskapet fram.
 
Gatufoto kan vara mycket:
En händelse med människor eller djur som har beskrivits ovan
Nån/några som arbetar
Utseende/klädsel, kan vara nollning, "uppträdande" eller "mode"
Ett kärlekspar

Allt ovan behöver inte vara taget med hyperfokal..
Vissa situationer kan man arangera med tex en ögonblinkning eller med en diskution/förklaring.

Kölnerdomen; rätt placerad o timing(autofokus).
 

Bilagor

  • staty framför kölnerdom.jpg
    staty framför kölnerdom.jpg
    36.2 KB · Visningar: 628
Fotografen behöver använda sin känsla och humor.
Olika situationer kräver olika "åtgärder", en känsla för situationen och erfarenhet är mycket värt.

Kölnerdomen i bakgrunden, "förklaring"(50/1,4):
 

Bilagor

  • par på trappan.jpg
    par på trappan.jpg
    20.5 KB · Visningar: 620
Ohh... En sak glömde jag nämna. Våga prata med folk! Även när du tar bilder. Bara för att du tar upp sökaren mot ögat behöver du inte sluta prata med folk. Gör man det, dvs pratar lite, slutar prata och tar upp kameran, slutar ofta folk göra det de gjorde, stelnar till och det blir onaturligt.

Inte så att man ska låtsas som ingenting, men gör inte fotograferandet till något "avbrott". Har hört om skräckexempel på modellplåtningar när fotografen inte sagt ett ord till modellen utan bara dragit av en stor mängd exponeringar i serietagning. Det är nog extremfallet.

(Jag vet att det är svårt för oss killar, hrrmm... att plåta och prata samtidgt, men jag försöker träna på det :-D)
 
Bra inlägg Max och bra initiativ att lägga upp relevanta exempelbilder Bo-Erik!

Detta är en mycket viktigt fråga. Jag jobbade tidigare som högstadielärare och blev många gånger 'smyg-fotad' med mobiltelefoner. Jag blev inte direkt upprörd inombords, men jag markerade ändå bestämt att jag inte accepterade det, framför allt för att få eleverna att inse att det inte är ok att göra så.

Jag tycker att fotosidan borde göra en 'sticky' av denna tråd då den behandlar vad jag anser vara den viktigaste etiska frågan inom fotografering
 
Här ville jag inte betala och antagligen fått en dålig bild. Jag har inte dåligt samvete för att jag tog denna dåliga bild istället utanför Kölnerdomen:
 

Bilagor

  • måla vid kölnerdomen.jpg
    måla vid kölnerdomen.jpg
    29.6 KB · Visningar: 264
Det här ser spontat ut och hunden är spontan, men det är arrangerat:
 

Bilagor

  • hundbad vid kölnerdomen.jpg
    hundbad vid kölnerdomen.jpg
    24.6 KB · Visningar: 261
ANNONS