Annons

Hur långt går ni?

Produkter
(logga in för att koppla)
"Man kan altså fota en grannes hus eller bil tex. men om man önsker lägga det ut för salu måste man kolla upp och få en modellrelease på det OM det kan identifieras (fotar du en blomma i en trädgård behöver du inte någon tillstånd från ägaren av trädgården).. Undantaget är om du tex. står i en gata och fotar den. Då är inte fokusen direkt på något och du behöver inte någon modellrelease.

Det samma gäller personer, fotar du en gata, så behöver du inte inhämta någon typ av modellrelease, men fotar du en gammal gubbe på en benk måste du ha en modellrelease på detta om du ska lägga ut bildet, annars behövs inte någon.

Djur som hästar, kor, får etc som någon äger är inte skyddad på något sätt och man kan lägga ut detta utan modell release. (Om bildet inte innehåller något av det ovan)"

Skyddsobjekt är forbjuden, men ska då vara märkt med att det är forbjuden.

Taget ur en diskution på Mostphotos.com om hurvid aman måste ha modelrelease eller inte när man "gatufotograferar".
 
en modellrelease talar ju om hur bilden får hanteras i kommersiellt syfte, så gubben på bänken får du lägga ut så länge du inte använder honom i kommersiellt syfte.
 
Mikael Pertmanns artikel som redan länkats till tidigare i tråden, motsäger en del av citatet från Mostphoto.com.

Jag är mycket tveksam till det citerade. Speciellt det där med modellrelease för hus.

Tänk på att reglerna är olika i olika länder, det är inte så att personen som skrev på Mostphoto inte har koll på svenska lagar?
 
BFL.se är använd som källa för infon så helt fel borde det inte var, sen är det ju så med lagar att dom ska tolkas och DET kan variera ganska mycket. Skulle nog istället vilja på stå att Mikael Pertmanns artikel mer bekräftar det som diskuterats (om något längre och mer utförligt)
Ex.
Mostphotos.com/BLF.se:Man kan altså fota en grannes hus,Skyddsobjekt är forbjuden, men ska då vara märkt med att det är forbjuden.

Mikael Pertmanns:viktigaste frågan först, vad får man fotografera?
Enkelt svar, du får ta bilder på allt och alla utom vissa skyddsobjekt som kan vara både militära och civila anläggningar. När man inte får fotografera är det tydligt skyltat.

Sedan att man får sicka upp kameran i ansiktet på någon och ta några snabba bildserier kan nog stämma men OM du lägger ut dom på nätet eller för försäljning måste du ha modellrelease. (ifall det går att identifiera personen ifråga) Det är stor skilnad på vad man får TA för bild och vad man får GÖRA med sin bild
 
Det jag reagerade på var Mostphotocitatet om modellrelase för hus, jag kollade på BLF och fann:
Det finns inget skydd för byggnader om dessa kan fotograferas ifrån allmän plats.
Men jag har hört att i andra länder kan annat gälla, det var det jag menade.

När det gäller bild på person och användningsområden så finns det dels lagen om namn och bild i reklam och personuppgiftslagen.

Den första tror jag inte någon har något svårt att greppa, ska bild användas i reklam ska man ha tillåtelse, ganska enkel princip. Det är PUL som ställer till mer myror i huvudet på oss stackars dödliga fotografer som inte publicerar så mycket. PUL senare ändrades i januari i år, se Regeringens borschyr.

Är det någon som vet hur långt PUL har testats och specifikt när det gäller bilder som personuppgift?
 
Självklart så får man ta kort på nästan vad man vill, om det inte ska användas till reklam el- likn. Annars skulle nog större delen av fotosidans användare, all press och tv. -Ständigt begå lag brott. Med det är klart råkar man se Mick Jagger på stan och tar kort, så kanske man inte bör använda bilden när man vill sälja sitt hus. Och eftersom vi alla är lika inför lagen, så har även jag samma skydd. -Däremot kan vi nog båda (mick och jag) hamna i tidningar,tv eller fotoutställningar....;)

Tråden blev lite offtopic.....Jag uppfattar det som de flesta som skrivit tidigare i tråden, tycker att man ska GÖRA sig synlig innan man plåtar. Det håller jag inte med om. Jag anser däremot att det är helt fel att smyga, och att det är stor skillnad mellan dessa två sakerna! Finns det ingen som har en avikande syn på hur man bör/får närma sig människor när man är ute och fotograferar? Eller möjligen har andra tips?
 
ANNONS