ANNONS
Annons

Hur lång tid kan man filma med Sony Cyber-shot DSC-HX20V ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sücklisten

Medlem
Någon som har provat hur länge det går att filma med Sony Cyber-shot DSC-HX20V ? Vad är det som begränsar , batteriet eller minnet? Nått annat?

Den mest märkbara begränsningen är av juridiskt slag. En av EU:s idiotbestämmelser är att det inte är tillåtet för videokapabla stillbildskameror att kunna filma mer än upp till 30 min i ett sträck. Tillverkarna har därför infört en tidsbegränsning som stänger av filmningen efter denna tid. Dock är det ju bara att direkt trycka på movie-knappen en gång till. Skulle detta vara ett problem för din del så får du köpa en "vanlig" videokamera. Dit har EU:s klåfingrighet inte nått, så för videokoameror gäller inte denna halvtimmesbegränsning.

Batteriet kommer naturligtvis förr eller senare att bli urladdat. Uppgift om hur länge det går att filma på en laddning brukar gå att finna i bruksanvisningen (har inte själv denna kamera).

Minneskort finns av olika storlekar och därmed förstås också med olika begränsningar av videofilmningstid resp. antal tagna bilder. Igen, uppgifter om detta brukar stå i bruksanvisningen.

En annan faktor som kan begränsa videofilmningstiden är kamerans uppvärmning vid kontinuerlig användning. Skulle dock inte tro att detta är något problem när det gäller HX20V.
.

Det vanliga filsystemet på kameror är väl FAT 32 som också begränsar filens storlek till 4 GB, rätta mig om jag har fel, så vid fullHD filmning kommer filstorleken emot före halvtimmen.

Det vanliga filsystemet på kameror är väl FAT 32 som också begränsar filens storlek till 4 GB, rätta mig om jag har fel, så vid fullHD filmning kommer filstorleken emot före halvtimmen.

Vet inte hur det är med TS kamera men min Nex-5R skapar bara en ny fil & fortsätter filma om det överskrider 4GB. En halvtimma är dock gränsen ändå.

Den mest märkbara begränsningen är av juridiskt slag. En av EU:s idiotbestämmelser är att det Dit har EU:s klåfingrighet inte nått, så för videokoameror gäller inte denna halvtimmesbegränsning..

Dit har "klåfingrigheten" definitivt nått. Skillnaden är att det är MYCKET högre tull på en kamera som kan filma mer än 29m59s.

Tulltariffen för en "videokamera" är 5-15% beroende på ursprungsland
Tultariffen för en digitalkamera är 0%

Tack så mycket för svaren :) Då vet jag lite mer , men jag skulle bli väldigt tacksam om någon som har provat Sony:n skriver något.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar