Annons

Hur lär man sig ta bättre bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Nu har även jag bytt till digitalt. Då blev det plötsligt många fler bilder, men blev de bättre? Nix! Det hade jag givetvis kunnat räkna ut, men man har ju alltid hopp om att teknik ska kunna ersätta bildkomposition och konstnärlighet, inte sant? :)

Jag har i hela mitt vuxna liv tagit bilder med systemkameror, och inte haft någon brist på grunkor. Det mesta har funnits, utom det där med bild-kunnadet... Nu när jag kan få snabbare återkoppling på mitt bildskapande hade jag tänkt att jag skulle anstränga mig att ta bättre bilder, men var börjar man?

Är det en god idé att försöka kopiera någons bra fotografs bilder på egen hand, för att försöka få ett öga för när de är bra? Kan man läsa sig till bättre bildkomposition? Att bara slumpmässigt skjuta bilder och hoppas på det bästa har ju inte fungerat på 30år, liksom...

Jag vet att det inte finns patentlösningar, och att man inte blir en bra fotograf över natten (en del blir det aldrig), men kan någon putta mig i någon rikting?

Sign, "Inte helt uppgiven".
 
Jag utgår ifrån att du kan allt som har med slutartider, bländare, brännvidder, ISO och all annan basic kunskap som krävs för att förstå hur man fotograferar.

Om man då går till detta med bildskapandesaker så anser jag som med så mycket annat att vissa föds med visst anlag och andra får kämpa hårdare.

Ett underbarn som föds till något behöver knappast lära sig komponering och utsnitt, det bara faller sig naturligt hur denne ska berätta sina känslor via bilderna. Andra kan säkerligen uppnå samma resultat men får gå den långa vägen.

Många av oss kan nog ta riktigt bra bilder, men att puttas över till den andra dimensionen kräver nog känsla eller idoget tränande...

Mitt tips är följande:

Titta på Fotosidans 300 första bilder som presenteras under "nya kritikbilder" analysera dessa. Fundera ut själv vad du tycker är bra, vad dycker du är dåligt. Hur har dom skapat bilden?

Jag har gjort denna "övning" många gånger och man kan faktiskt omslukas av en bild efter 5 minuters stirrande...

Efter ett tag, 1 dag, 1 vecka eller 1 år så komemr du få en bildstil som har influerats av din personliga stil mixat med dom intryck du har fårr från andra favoritfotografer/bilder.

Plocka ut det bästa ur olika bilder och försök tillämpa detta till din stil.

Gillar du studio/modellfotografering kan du titta på hur ljuset faller och försöka bakvägen se hur ljussättningen har gjorts. Var är blixtrarna placeade, hur många, hur har fotografen arbetat? osv osv...

Är det naturbiler så kan du analysera vinklar, ljuset, motvi, osv osv...

Plocak ut det bästa av allt!

Lycka till
 
Jag tycke Kalle sa det bra. Hitta en bild som du tycker är bra. Tänk högt varför den är bra.
* Är modellen tex vacker eller har ett annorlunda utseende?
* Är det ett färgfoto, men underbart vacker röd himmel?
etc etc.

När du har hittat den sortens stil du tycker är extra vacker, försök att härma stilen.
Om du tycker om tex porträtt.
Ta en massa porträtt och försök efterlikna dem bilderna du tar. Men inte exakt utan försök efterlikna det du själv tyckte var vackert.

Ibland är man för snabb med att försöka hitta en egen stil. Den kommer helt plötsligt och ska inte letas fram.

/ Marcus
 
Kalle_B skrev:
Jag utgår ifrån att du kan allt som har med slutartider, bländare, brännvidder, ISO och all annan basic kunskap som krävs för att förstå hur man fotograferar.

Jo, det är nog det enda min lilla ingenjörshjärna egentligen förstår... Inga bekymmer där.

Kalle_B skrev:

Om man då går till detta med bildskapandesaker så anser jag som med så mycket annat att vissa föds med visst anlag och andra får kämpa hårdare.

Ett underbarn som föds till något behöver knappast lära sig komponering och utsnitt, det bara faller sig naturligt hur denne ska berätta sina känslor via bilderna. Andra kan säkerligen uppnå samma resultat men får gå den långa vägen.

Många av oss kan nog ta riktigt bra bilder, men att puttas över till den andra dimensionen kräver nog känsla eller idoget tränande...

Mitt tips är följande:

Titta på Fotosidans 300 första bilder som presenteras under "nya kritikbilder" analysera dessa. Fundera ut själv vad du tycker är bra, vad dycker du är dåligt. Hur har dom skapat bilden?

Jag har gjort denna "övning" många gånger och man kan faktiskt omslukas av en bild efter 5 minuters stirrande...

Efter ett tag, 1 dag, 1 vecka eller 1 år så komemr du få en bildstil som har influerats av din personliga stil mixat med dom intryck du har fårr från andra favoritfotografer/bilder.

Plocka ut det bästa ur olika bilder och försök tillämpa detta till din stil.

Gillar du studio/modellfotografering kan du titta på hur ljuset faller och försöka bakvägen se hur ljussättningen har gjorts. Var är blixtrarna placeade, hur många, hur har fotografen arbetat? osv osv...

Är det naturbiler så kan du analysera vinklar, ljuset, motvi, osv osv...

Plocak ut det bästa av allt!

Lycka till

Tack för uppmuntran, Kalle, även om det var en antydan till "om du vet hur man gör, försök inte!". Jag ska göra som du säger, och titta på andras bilder och se vad jag vill sno, och vad jag tycker kan göras bättre. Jag börjar i morgon, det kanske dyker upp något alster på ett forum i närheten, Om jag vågar... Jag funderar på att lägga ut något jag inte gillar, men inte vet varför.

Per.
 
Brummelisa skrev:
Ibland är man för snabb med att försöka hitta en egen stil. Den kommer helt plötsligt och ska inte letas fram.

/ Marcus [/B]

Tack till dig också Marcus, ni verkar vara eniga! Det där med att snabbt hitta en stil kan vi nog glömma, jag köpte min första "riktiga" kamera 1973 (en Pentax ME). Jag har snällt inväntat de bra bilderna sedan dess, men de har inte duggat tätt! Ibland snublar man ju på dem, även en blind höna kan ju hitta ett korn.

Per.
 
Du har länkat till 3 bilder som du skulle ha viljat ha tagit själv.

fråga dig varför du tycker dom är bra, och hur är dom tagna. Vilken teknik tror du dom har använt, vilken utrustning och inställning?
 
Ibland kan man komma långt med att veta vad man bör låta bli. Leta upp tre bilder här som är riktigt dåliga. Rätt exponering och skärpa kvittar, men riktigt tråkiga och dåliga skall de vara. Motivera utförligt för dig själv varför de bilderna är dåliga. Försök sedan undvika de misstagen själv.

Överkurs: Försök hitta tre BRA bilder som är så lika de tre dåliga som möjligt. Vad skiljer?
 
Annars finns det ju en rad bra böcker skrivna i ämnet komposition och färglära, etc. T.ex. Ulf Sjöstedt är något av en guru och har skrivit en massa bra böcker om just detta. Finns på biblioteket.

Mvh

David
 
Lägg upp bilder här och be om kritik.

När du lägger bilden i en pool så är det bra om du talar om vilken typ av kritik du vill ha. Vilka frågor du vill ha besvarade etc.
Det underlättar för de som vill hjälpa till med konstruktiv kritik.

Att inspireras av andra fotografer är lärorikt.
Men viktigast tror jag är att man litar på sitt eget tycke och smak. Att man strävar efter att gå sin egen väg.

Använd folk runtomkring dig och be dem tycka till om dina bilder.

Mvh J O
 
David Appelgren skrev:
Annars finns det ju en rad bra böcker skrivna i ämnet komposition och färglära, etc. T.ex. Ulf Sjöstedt är något av en guru och har skrivit en massa bra böcker om just detta. Finns på biblioteket.

Mvh

David

Tack, David! Han finns inne på min lokala bibbla, jag ska trava i väg i morgon (de har söndagsöppet numera!) och låna.

Per.
 
perstromgren skrev:
Nu har även jag bytt till digitalt. Då blev det plötsligt många fler bilder, men blev de bättre? Nix! Det hade jag givetvis kunnat räkna ut, men man har ju alltid hopp om att teknik ska kunna ersätta bildkomposition och konstnärlighet, inte sant? :)

Jag har i hela mitt vuxna liv tagit bilder med systemkameror, och inte haft någon brist på grunkor. Det mesta har funnits, utom det där med bild-kunnadet... Nu när jag kan få snabbare återkoppling på mitt bildskapande hade jag tänkt att jag skulle anstränga mig att ta bättre bilder, men var börjar man?

Är det en god idé att försöka kopiera någons bra fotografs bilder på egen hand, för att försöka få ett öga för när de är bra? Kan man läsa sig till bättre bildkomposition? Att bara slumpmässigt skjuta bilder och hoppas på det bästa har ju inte fungerat på 30år, liksom...

Jag vet att det inte finns patentlösningar, och att man inte blir en bra fotograf över natten (en del blir det aldrig), men kan någon putta mig i någon rikting?

Sign, "Inte helt uppgiven".


Så länge man lever, finns hopp!! ;) :)

Och tror du har en bra början här: "Är det en god idé att försöka kopiera någons bra fotografs bilder på egen hand, för att försöka få ett öga för när de är bra?"
Jäpp, det tycker jag!
Det är för litet "kopierande"..! ;)

Tror det är bra att titta på bra bilder!
Inte många bilder, utan bra bilder!! :)

Och man skall inte vara rädd för att kopiera bra fotografers bilder/bildstil!

Och komposition...kompositionslära....!!??
Känner mig nog ganska kluven till det...
Det här är nog inte matematik...
det här går mycket mer på känsla! ;)

Och så det här med utrustning/teknik...
Litet känsligt ämne, men tror att en enkel, väl inkörd utrustning, ger tid över till bildtänkande! :)

Och träffa gärna dina fotokompisar...
för fika/bilddiskussioner...
det kan "hetsa" litet vad gäller bra bilder!! :)
Sedan går ni såklart också på bildutställningar tillsammans!
 
Besök vackra platser! Gå ut i naturen! Tänkt på fjällen vid sommaren? Ägna mycket tid, hitta insperation, gå in på en genré! Ta sjukt mycket bilder!
 
Re: Re: Hur lär man sig ta bättre bilder?

Fabian Fogelberg skrev:
Ta fler.

Jag skulle vilja hävda motsattsen. Efter att ha bränt av bilder i en rasande fart har jag kommit till insikt med att det är bättre att ta färre bilder och tänka mer. Tar du 100 bilder och inte tänker mycket kanske du får någon bra. Tar du 10 och tänker efter ordentligt så har du garanterat fler.

Tänk efter när du tar bilden. Komponera. Försök följa någon regel ex. tredjedelsregeln eller gyllene snittet. Tänk på hur du exponerar och hur ljuset faller. Titta på bakgrunden och förgrunden. Tänk på hur bakgrunden ändras när du zoomar och förflyttar dig närmare eller längre ifrån motivet. Förflytta dig pröva andra vinklar.

Ett bra tips är att använda stativ. Det hjälpte mig mycket. Plötsligt sitter kameran fast. Man behöver inte bry sig om att hålla den och man kan bry sig mer om att finlira komponeringen.

Fotograferar du föremål i ex. naturen. Skaffa en reflexskärm/difusor. Då kan du påverka ljuset och kommer även att tänka mer på hur det faller.

För att sammanfatta: Stanna upp och tänk efter innan du tar bilden.
 
Jag håller med dig Marcus (snyggt namn) till fullo.

Självklart ska man ta många bilder, men inte under samma session.

/ Marcus
 
Marcus och Marcus ni har helt rätt, kanske borde ha skrivit längre men jag menar att man ska lämna datorn och gå ut och plåta oftare.

Men en sak som bara måste funka, en fotoresa. Res någonstans där du kan koppla av och fota, försök att hitta en reskamrat som orkar vänta på dig när du fotar, alternativt fotar själv. Martins tips om fjällen vid sommaren kan jag bara hålla med om, underbart! Speciellt Lofoten. :)

/Fabian
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.