Annons

Hur länge spar Ni kundens bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

thirteen

Medlem
En fråga till er som redan arbetar med kunder. Hur länge spar Ni era kunders "Negativ"? Finns det riktlinjer? har man många kunder måste man ju ha väldigt mycket plats på hårddiskar osv.

Eller?

Hjälp mig, snälla, med detta då jag är i startgroparna med eget företag!

Mvh Ubbe

En fråga till er som redan arbetar med kunder. Hur länge spar Ni era kunders "Negativ"? Finns det riktlinjer? har man många kunder måste man ju ha väldigt mycket plats på hårddiskar osv.

Eller?

Hjälp mig, snälla, med detta då jag är i startgroparna med eget företag!

Mvh Ubbe

För min del skulle jag aldrig komma på tanken att slänga bearbetade bilder. Visst sållar jag hårt bland t.ex. sportbilder, men de jag valt ut, de spar jag för gott.

Hårddiskutrymme är i det stora hela väldigt billigt numera. Även om du lagrar allt bildmaterial på säg tre separata diskar (vilket jag betraktar som ett minimum) så är inte lagringskostnaden per bild speciellt hög.

Hårddiskutrymme är i det stora hela väldigt billigt numera. Även om du lagrar allt bildmaterial på säg tre separata diskar (vilket jag betraktar som ett minimum) så är inte lagringskostnaden per bild speciellt hög.

Hej, menar du att du har tre kopior av alla bilder på tre olika ställen? Eller fattar jag fel? - För det blir ju hur mycket bilder som helst till slut.

Om du vill aspirera på att följa SFF:s leveransvillkor så är du tvungen att spara alla bilder du levererar. Minns inte om det är fem år eller om det är tio. Rekommendationen är att de sparar forever med en disclaimer om Force Majure.

Ju fler kunder man har desto viktigare är det skulle jag säga. Mest för att sannolikheten ökar att nån hör av sig och vill ha en ny kopia som du kan ta betalt för.

Ser du till att ta rätt betalt från början är det heller inget problem att köpa in tre diskar för förvaring inklusive back-up. En TB kostar väl en tusing så ett komplett backup system kostar inte mer än 3-3,5 tusen idag om du vet hur du ska göra det.

Mvh
Maverick

För min del skulle jag aldrig komma på tanken att slänga bearbetade bilder. Visst sållar jag hårt bland t.ex. sportbilder, men de jag valt ut, de spar jag för gott.

Kostnaden för hårddiskar är inte det viktiga, det vet jag att det inte kostar mycket. Men det är alltså bearbetade bilder du spar. Har funderingar på att låta kund få med en skiva med lågupplösta bilder men i det fallet kanske det handlar om 100 bilder tex. Då kan jag väl ändå inte spara de 100 bilderna i originalformatet. Men låt säga att jag spar de 15-20 bilder kunden köpte i anknytning till affären då är det en helt annan sak.

Hej, menar du att du har tre kopior av alla bilder på tre olika ställen? Eller fattar jag fel? - För det blir ju hur mycket bilder som helst till slut.

Alltid tre. En arbetsdisk som du jobbar mot dagligen och två backuper. En aktiv backup i hemmet som du efter en månad springer över till grannen med. Sedan tar du tredje disken och kör backup i en månad innan du tar den och springer över till grannen och byter med den första backup-disken.

/Maverick

Kostnaden för hårddiskar är inte det viktiga, det vet jag att det inte kostar mycket. Men det är alltså bearbetade bilder du spar. Har funderingar på att låta kund få med en skiva med lågupplösta bilder men i det fallet kanske det handlar om 100 bilder tex. Då kan jag väl ändå inte spara de 100 bilderna i originalformatet. Men låt säga att jag spar de 15-20 bilder kunden köpte i anknytning till affären då är det en helt annan sak.

Om du inte sparar alla bilderna du levererar kan du lika gärna skita i att skicka med lågupplöst till kunden. För vad blir svaret när kunden kommer och vill ha en tryckkopia utav en av dessa lågupplösta? Dåliga affärer det...

/Maverick

Om du inte sparar alla bilderna du levererar kan du lika gärna skita i att skicka med lågupplöst till kunden. För vad blir svaret när kunden kommer och vill ha en tryckkopia utav en av dessa lågupplösta? Dåliga affärer det...

/Maverick

Bra svar! Behövde klart & tydlig feedback på detta.

Jag har alla mina data, text som bild, på fyra olika ställen ja.

Sedan slänger väl jag i snitt runt 75% av de bilder jag tar, jag fotar mycket sport och det blir mycket som inte är värt att spara. Men de bilder jag väl valt att ha kvar, de behåller jag. Det är inte så att bilder som är äldre en ett visst antal år slängs eller så.

Det blir några gigabyte, men det kostar ju inte mycket i dagsläget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar