Annons

Hur länge lever ett minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
Ja, vad tror ni? Vid vanligt användande. Iofs är det ju inte så dyrt att skaffa nytt om ett dör, men ändå intressant! Kanske särskilt för de som köpt dyra Extreme 3 kort.

Jag tror att det är samma sak som med batterierna. Om kortet används då och då så håller det säkert bättre än om det bara ligger. Men det finns ju egentligen inget hinder för att det ska hålla för evigt utom de ingående komponenternas åldrande, och de är väl ganska väl ingjutna i plast. Det är alltså säkert inte användandet som sätter gränsen, utan miljön kortet utsätts för om något.

Jag har inga som helst belägg för detta, utan det är bara ett logiskt resonemang;-) Det kan förstås finnas andra aspekter jag inte tänkt på.

Det funkar inte som med batterier, dom mår bra av lite motion ibland.

Minneskort däremot är ju minneskretsar och dom åldras inte.

Jag tror att minneskort tar ev. skada av mekanisk åverkan eller statiskelektrisitet (ESD).

D.v.s. sitter det alltid i kameran och man tankar ur bilderna med kabel till kameran så håller nog kortet längre än kameran.

Om man däremot byter kort ofta och förvarar korten i t.ex. bakfickan utan fodral så håller nog kameran längre.

/Tomas...

Vad är det egentligen som ändras när man lagrar nått på kortet?

Det måste ju va nåt som slits när man använder det.

Edit:
Hittade en länk igen: http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_memory

"Another limitation is that flash memory has a finite number of erase-write cycles (most commercially available flash products are guaranteed to withstand 1 million programming cycles). This effect is partially offset by some chip firmware or file system drivers by counting the writes and dynamically remapping the blocks in order to spread the write operations between the sectors, or by write verification and remapping to spare sectors in case of write failure."

Nu består våra minneskort av så kallade "flash minnen", dessa har egenskapen att de behåller sitt data utan behov av strömkälla. Minnesbitarna sätts och raderas istället med strömpulser (flash), nackdelen med dessa är faktiskt att minnena bara tål ett begränsat antal skrivningar (vi talar dock om miljoner skrivningar per bit).

Nu är minneskorten så smarta att de mappar ut defekta bitar automatiskt, men det innebär att minneskorten långsamt förbrukas och så småningom tappar i kapacitet. Men vi kommer förmodligen ha bytt våra minneskort mot nya av andra skäl (större och/eller bättre) långt innan kortet är förbrukat, så det är inget jag går och oroar mig för.

/Daniel

Flash-cellerna slits, men åtminstone CF har logik för att alternera vilka adresser som används så hela kortet nöts jämnt. När det väl är slut är det ändå för gammalt och litet för att vara till nån användning.

Taka skrev:
Ja, vad tror ni? Vid vanligt användande. Iofs är det ju inte så dyrt att skaffa nytt om ett dör, men ändå intressant! Kanske särskilt för de som köpt dyra Extreme 3 kort.

Extreme III har väl livstids garanti? ;) Så där är det problemet löst. ;)

/F

Re: Re: Hur länge lever ett minneskort?

foppe skrev:
Extreme III har väl livstids garanti? ;) Så där är det problemet löst. ;)

/F

Ja, produktens livstid...inte din ;)

Detta är en diskussion som brukar delas i två läger. De som hävdar att man alltid kan byta ut det och de som läst på sig att det faktiskt gäller produkten och hur länge den förväntas hålla.

Re: Re: Re: Hur länge lever ett minneskort?

Jeppe skrev:
Ja, produktens livstid...inte din ;)

Detta är en diskussion som brukar delas i två läger. De som hävdar att man alltid kan byta ut det och de som läst på sig att det faktiskt gäller produkten och hur länge den förväntas hålla.

Ja alltså det var mer menat som ett skämt.... Jag förstår absolut att det kan bli svårt att byta ut ett kort som gått sönder när mina barnbarnsbarn kommer in i fotobutiken med kortet. ;)

/F

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar