Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hur länge ladda nytt D200-batteri?
- Trådstartare Mikael-J
- Start datum
Dajo
Aktiv medlem
Mikael-J skrev:
Hejsan!
Nu har jag precis fått min D200 och enligt killen på Expert så påstod han att man bör ladda batteriet över natten första gången! Måste/bör jag verkligen vänta så länge?
Vill ju testa kameran så snabbt som möjligt
/Mikael J
nej, det gäller inte Lithiumbatterier så du kan i princip sluta ladda när det är halvfullt och trycka i det i kameran.
Det du bör undvika är att köra det helt tomt.
Senast ändrad:
FelixSwensson
Avslutat medlemskap
Bli inte förvånad och besviken nu när batteriet tar slut väldigt fort. Kameran har nämligen ett inbyggt batteri som den laddar från det vanliga batteriet. Efter några laddningar kommer allt fungera normalt. Detta är iaf vad jag har hört.
Hans William
Aktiv medlem
Det blir bättre men inte som min D100.
Just nu 448 bilder NEF+JPEG och JPEG large-fine blandat och 48% kvar. För att inte köra batteriet i botten tror jag att det skall vara åtminstånde 15% kvar vid laddning. Kameran drar mellan 1-2% per dag avslagen.
Till D100 kände jag aldrig att jag behövde ett extra batteri, men det skall jag köpa till D200
MVH
Hans
Just nu 448 bilder NEF+JPEG och JPEG large-fine blandat och 48% kvar. För att inte köra batteriet i botten tror jag att det skall vara åtminstånde 15% kvar vid laddning. Kameran drar mellan 1-2% per dag avslagen.
Till D100 kände jag aldrig att jag behövde ett extra batteri, men det skall jag köpa till D200
MVH
Hans
Per
Aktiv medlem
Cristian Nilsson konstaterade ju i testet i Foto att även hans batteri räckte till ca 500 bilder. Men eftersom det var lite fler för varje laddning, och Nikon lovat att kapaciteten inte skulle ligga på max förrän efter 10 laddningar så gjorde han en intrapolering (?) och kom fram till att kapaciteten borde ligga på ca 900 bilder vid normal användning, vilket var "mycket bra".
Men lite fundersam får man väl vara, när Nikon utlovat 1800 bilder/laddning och många inte verkar få ut 4:e del ens? Även Christer Lindh skrev ju här på Fotosidan om relativt klen batteritid. Är det någon som hunnit ladda sina batterier 10-15 gånger, och kan berätta hur det funkar då?
/Per
Men lite fundersam får man väl vara, när Nikon utlovat 1800 bilder/laddning och många inte verkar få ut 4:e del ens? Även Christer Lindh skrev ju här på Fotosidan om relativt klen batteritid. Är det någon som hunnit ladda sina batterier 10-15 gånger, och kan berätta hur det funkar då?
/Per
Mikael-J
Aktiv medlem
Man får väl se hur batteritiden är efter ca 10 laddningar, för om man kan få 900 bilder på en laddning då så är det inte skam alls.
Jo jag har också läst om krypströmsproblem, med det får ingå i kontrollera-kameran-efter-fel-listan. Typ, pixelproblem (lcd o sensor), krypström samt bandningsproblem. Hittils har jag bara hittat en liten vit fast pixel, inget stort problem men jag tänker nog skicka in kameran innan garantin går ut o få det fixat.
Detta är min första DSLR så jag vet inte så mycket om andra DSLRer, men kan verkligen rekommendera denna kameran, helt underbar. Ngt som slog mig när jag kollade på en mörkbild var att det som var svart verkligen var toksvart. Det hur lätt som helst att snabbt änta vitbalans, bildkvalitet o ISO, mumma.
Jo jag har också läst om krypströmsproblem, med det får ingå i kontrollera-kameran-efter-fel-listan. Typ, pixelproblem (lcd o sensor), krypström samt bandningsproblem. Hittils har jag bara hittat en liten vit fast pixel, inget stort problem men jag tänker nog skicka in kameran innan garantin går ut o få det fixat.
Detta är min första DSLR så jag vet inte så mycket om andra DSLRer, men kan verkligen rekommendera denna kameran, helt underbar. Ngt som slog mig när jag kollade på en mörkbild var att det som var svart verkligen var toksvart. Det hur lätt som helst att snabbt änta vitbalans, bildkvalitet o ISO, mumma.