Annons

Hur länge kommer film att gå köpa!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

greggan

Aktiv medlem
Jag ger första svaret.
Troligen riktigt länge :0)
Följdfrågan blir då, men till vilken kostnad
kommer det att bli exclusivt och svindyrt med film i framtiden???

greggan skrev:
Jag ger första svaret.
Troligen riktigt länge :0)
Följdfrågan blir då, men till vilken kostnad
kommer det att bli exclusivt och svindyrt med film i framtiden???

Äsch! har varit upp förut. Samma visa var gång: filmen kommer finnas för alltid...

Har själv påstått flera gånger att den är död..
Brett kommersiellt död alltså. Det går ju faktiskt fortfarande att köpa riktiga "turnrtables" och vinyl, det går osså bra att skriva på en skrivmaskin, faxa osv. Men död eller dödryckningar är i sammanhanget samma sak.

Svindyrt var namnet sa Bull!

Det händer saker på andra sidan klotet:

The digital photo revolution has killed Kodak's Australian manufacturing plant, costing 600 workers their jobs and ending years of political assistance to keep the ailing film company afloat.

The company yesterday blamed the rise of digital photography for closure of the plant.

Kodak Australia's chairman, John Allen, said the company had faced a 15 per cent annual decline for film and paper in Australia in the past two years. One in three households would have a digital camera by the end of this year and 3.5 million mobile phone cameras would be sold this year.

"These closures have been caused by the fundamental change in consumer behaviour driven by the increasing popularity of digital photography in Australia and worldwide," he said.

Källa: Sydney Morning Herald
Endast valda delar ur artikeln.

Digitalt är nog bra... men kommer efterkommande generationer att kunna se våra bilder?
Redan nu är det stora problem med att tex läsa de saker jag gjorde i slutet på 80-talet och början på 90 talet som jag spart ner på band och SyQuest skivor som var den tidens media...däremot är det inga problem med att se de analoga bilder som togs i fotografins barndom för över 100-130 år sedan.
Kommer folk i framtiden kunna se hur vi levde och hade det...eller kommer våran generation bara att försvinna ut i cyberspace?
Jag bara undrar...

kreatören skrev:
Digitalt är nog bra... men kommer efterkommande generationer att kunna se våra bilder?

Tja, det beror nog inte så mycket på framtida generationer, det beror mer på oss. Att ta papperskopior och spara negativen har för de flesta varit naturligt, dock inte hos alla, många negativ har kastats bort och ännu fler farit illa. Att spara digitalt har inte blivit naturligt än, de flesta i vuxen ålder idag kan inte datorer sådär värst bra, en stor osäkerhet finns. Din gamla info på gamla media, det hör ju sas. datorbarndomen till, jag gissar att vi på sätt o vis delvis är kvar där än, men det ger sig och folk vänjer sig och ändrar beteende. Se dig som digital pionjär, ställ dig sen frågan hur mycket av de allra tidigaste fotona från fotografins pionjärålder som finns kvar idag.

Det ger sig med tiden skall du se, men helt klart, mycket av det som fotas just idag kommer att försvinna pga. aningslöst datorhandhavande, hur många här har inte skrivit format c: och bakefter kommit på... järnspisar, där åkte de där filerna åt pipsvängen. Men sådant har också skett oändligt många gånger med pappersfoton, negativ o diabilder.

kreatören skrev:
Det tas ju redan en zillion bilder per år pga den "digitala revolutionen". Även om 99.999% av dem försvinner kommer det att finnas så det räcker och blir över för att tråka ut framtida generationer med banala semesterbilder.

kreatören skrev:
Redan nu är det stora problem med att tex läsa de saker jag gjorde i slutet på 80-talet och början på 90 talet som jag spart ner på band och SyQuest skivor som var den tidens media...däremot är det inga problem med att se de analoga bilder som togs i fotografins barndom för över 100-130 år sedan.
Kommer folk i framtiden kunna se hur vi levde och hade det...eller kommer våran generation bara att försvinna ut i cyberspace?
Jag bara undrar...

Mycket intressant.
Det slår ju mot allt egentligen - denna digitalisering. Se t.ex på folklivsforskare och historiker, brevsamlingar med mera är ju rena guldgruvorna för dem.
E-mail, digitala bilder med mera... Känns som en slit o släng kultur som knappt kommer att lämna spår efter sig om säg 200 år.
-O det påstår jag som fotar 100% digitalt. hmmm...

För att motsätta mig lite av de farhågor som finns om lagring på cd-rom skivor hävdar jag att detta är ett av de mer stabila sätt att lagra bilder för eftervärlden.
Det som gör att cd-rom skivor inte brukar hålla särskilt länge är ju att det reflekterande lagret oxideras och därmed inte kan "visa" rätt information. Men informationen i sig ligger inte i det reflekterade lagret, det ligger bränt i den genomskinnliga plasten. Så även om skivan inte går att läsa på vanligt vis finns informationen fortfarande kvar i plasten, och denna anser jag varit riktigt beständig t.o.m. om mjukningsmedlet skulle gå ur, det slipper ju mekanisk påfrestning (som annars är ett problem med gamla vinylskivor som "frasar" sig).
Informationen går att återvinna även om det kan vara en "smärtsam" procedur. Men en procedur som framtidens arkeologer minsann kommer att vara mycket ambitiösa om att göra. det räcker ju med att ersätta det reflekterande lagret. Sen så kan man väl hävda att denna "beständighet" främst gäller för pressade skivor.

Varför CD/DVD

Nu är jag lite ny på forumet, därav "out of the box" tänkandet.
Men varför är fotografer så otroligt konservativa på att spara sina alster CD/DVD skivor?
Utöver att det blir en himmla massa skivor att hålla ordning på. Så har brända skivor ett klart problem med årdringsbeständight. Visst går det att doma till sina skivor, men vilken amatör eller semi proffs orkar med det (många skivor blir det). Dessutom är framförallt CD men även DVD ett relativt dyrt lagrings media idag.
Så så snart som jag kan köpa den kommande Dynax 7D så kommer jag definitivt spara alla bilder i RAW på HD, och för att minnimera ev. bortfall så blir det i HD-RAID1 system.
Detta innebär både bra skydd samt lättillgängliga bilder.
Förklara gärna vaför jag inte skall göra på detta sätt?

/Per

Jag tror att det viktiga är att man gör backups regelbundet och på olika medier....även om det kan vara jobbigt. Viktigt att man inför en hård självdiciplin.
Att spara på hd är nog det billigaste alternativet och jag ser det som ett rätt så beständigt sådant också. Men hårddiskar kan ju krascha varför det är bra att ha bilden på flera hårddiskar. Det Raid system som du pratar om löser detta. Men då kör man ju båda hårddiskarna samtidigt. Ett blixtnedslag (eller annan åverkan) kan dock slå ut båda hårddiskarna samtidigt. Varför det kan vara på sin plats att spara åtminstone de viktigaste alstrena på en extern hårddisk eller cd/dvd-skivor. En gammal hd som varit liggande i många år kanske inte fungerar på bästa sätt heller. En svår fråga. Vill man vara säker så är nog det enda alternativet att göra regelbundna backuper på flera olika medier.

Citat från senaste FOTO (nr 11/2004, sidan 46, angående PHOTOKINA 2004)

"Stod klart att loppet för filmbaserad fotografi får anses vara kört.
En era inom fotografin når sitt slut och en ny era har börjat"

[offtopic]
Ok då blir det HD lagring. Man kanske skulle kunna göra en deal med någon bekant om att dela varandras backupfiler på respektive plats.
[/offtopic]

När det gäller hederlig film så tror jag att också att den eran snart är slut, åtminstånde för den stora mängden.
Det kommer dock leve kvar väldigt länge i vissa extrema applikationsmiljöer där hög upplösning eller för andra spectran än vanligt ljus.
Men för svenssom kommer filmen att minska i volym, och det kommer snart att synnas en ökning i prislistorna för framkallning/kopiering då volymerna blir för små.

Sedan när har digitalteknik legat i samma nivå som mellanformat eller storförmat till riliga priser.
Fördelen med film är att det går ganska bra att skala upp negativytan utan orimliga kostnads höjningar.

"rimliga priser" plåtar man mycket så tar det inte lång tid innan man tjänar in vad filmen skulle kostat.

Vilket just är (en) anledningen till att många byter ut sin mellanformatare mot 1Ds.

Men du kan väll inte mena att en CMOS på 35mm kan ge samma informations mängd som en mellanformats film. Det skiljer flera 10-potenser i informations mängd. Gå sedan över till fullformats neg...
Att däremot måga går över till digitalt är ju för att det är enklare för merparten. När jag tidigare skrev extrema applikatoiner så syftade jag inte på proffs/studio foto utan mera industriella tillämpningar.

Jodå, tack vara 1Ds låga brus så tål den uppförstoringar i nivå med mellanformat.

Läs FOTO:s test av 1Ds.

Nya 1Ds mark II med 16.7mp blir givetvis än mer konkuranskraftig..eller varför inte mamiyas nya ZD (digtital mellanformat) med 22mp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar