Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur länge klarar sig filmer?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Film bör ju ligga i kylen..faramförallt professionell film som är känsligare. Men hur länge klarar sig filmer som tex sitter i kameran och som man inte använder på ett tag?

Och vad är det egentligen som händer med filmer som inte förvaras svalt?

/JP

Det som händer är i princip samma sak som vid exponering fast mycket långsammare. Svarvit film för en slöjad bas som sänker kontrasten och kan vara användbar länge efter bäst före-datumet. Färgfilm är knepigare främst för att den är uppbyggd i lager och de olika lagren åldras med olika hastighet vilket gör att det kan uppstå färgförändringar med gammal film.

Frysförvaring bromsar förloppet, men helt säker är den inte ens där pga radon och grejer.

Konsumentfilmens datum är nog beräknat efter förvaring i rumstemperatur, men tänk på att det gäller oexponerad film. Den latenta bilden på en exponerad film försämras snabbare.

Jag tror mest att det är en varning ifrån tillverkarna.Jag hittade en exponerad film för nån månadsen i samband med att mina föräldrar flyttade. Jag tog med filmen upp till Stockholm och framkallade den. Det visade sig vara min film ifrån en språkresa jag var på när jag var 15 år. Med andra ord hade filmen legat exponerad i rumstempratur i nästan 9 år. Filmen var visserligen en vanlig konsumentfilm (typ fuji superia) men jag kunde inte se några märkbara skillnader.

Hehe..ja så lång tid ska jag försöka låta bli att ha filmer liggande..framförallt i kamerhuset :p

/JP

Jeppe skrev:
Jaha.....mina rullar brukar bara ligga i kameran 1 vecka max.. är det fel eller ??

:D :p :D

Dom gångerna jag inte väntar i 9 år med att framkalla brukar jag också låta filmen ligga i kameran några dagar på sin höjd. (Sen blir jag otålig och springer ner till labbet) :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar