Annons

Hur länge kan man få gamla objektiv reparerade?

Produkter
(logga in för att koppla)

yalazy

Aktiv medlem
Som fattig fotograf där naturintresset tagit över tittar jag på begagnade ljusstarka teleobjektiv som ska användas på min Z8. De objektiv jag tittar på är upp till 20 år gamla. Min fundering är om det går att få service och reparationer om något skulle krångla? Finns det någon bortre gräns där Nikon inte tar emot för reparation längre?

Jag skulle kontakta någon av dessa "drop off points" som borde kunna svara på frågan eftersom det är dom som tar emot och skickar vidare till Nikon

Jag har för mig att det förut var tio år efter att objektivet slutade tillverkas, men det var nog ingen fullständig garanti. Det är bäst att fråga och se om man får något vettigt svar. En av de dimensionernade faktorerna är helt uppenbart tillgången på delar, eftersom det rätt ofta är en eller flera sådana som är skadade när äldre objektiv behöver lagas.

Har man inte tur kan det bli väldigt dyrt. Ofta så dyrt att ett nytt helt plötsligt inte känns så dyrt.

Jag har köpt flera objektiv begagnade och vissa har fungerat bra länge och fungerar fortfarande, andra har fokusmotorn gått sönder på och det kostar många tusenlappar att laga om fokusmotorn fortfarande går att få tag på.
Jag har bytt en själv en gång och har full förståelse för att det inte är billigt.

Gamla objektiv med inbyggd fokusmotor är vad som behövs till en Z8 och dom äldre fokusmotorerna är en svag punkt.

Har man inte tur kan det bli väldigt dyrt. Ofta så dyrt att ett nytt helt plötsligt inte känns så dyrt.

Jag har köpt flera objektiv begagnade och vissa har fungerat bra länge och fungerar fortfarande, andra har fokusmotorn gått sönder på och det kostar många tusenlappar att laga om fokusmotorn fortfarande går att få tag på.
Jag har bytt en själv en gång och har full förståelse för att det inte är billigt.

Gamla objektiv med inbyggd fokusmotor är vad som behövs till en Z8 och dom äldre fokusmotorerna är en svag punkt.
Anledningen till att jag frågar är just att jag fått laga fokusmotor på ett par objektiv jag köpt begagnat. Det har kostat sura pengar, men trots allt varit billigare än att köpa ett nytt/begagnat.

Man blir lite mer medveten om att objektiv ibland måste lagas när man varit med om det ett par gånger. Köper man ett objektiv som inte ens kan lagas, ja då ska det ju väldigt noga vägas in i vilka pengar man vill lägga i inköpspris.

Efter att jag vägt in det så blir det sällan köp för mig eftersom jag tycker mycket begagnat har för liten skillnad mot ett nytt. Just 15-25år gamla objektiv är dessutom dom som verkar ha haft dom sämsta AF-motorerna.

Nikons första AF-S 70-200f2.8 VR är ovanligt på begagnatmarknaden just pga att så få fortfarande är vid liv. Men rent estetiskt förmodligen det snyggaste objektivet Nikon någonsin producerat. Problemet verkar till viss del vara löst på dom objektiven som kom för 10-15år sedan.

Är du dessutom beredd att låta Z8:ans ISO-prestanda kompensera för några stegs tappad ljusstyrka, så finns det överkomliga telezoomar från Nikon till Z-systemet. Som dessutom bortsett från ljusstyrkan förmodligen träffar eller överträffar 20år gamla objektiv i övriga optiska prestandan.

Efter att jag vägt in det så blir det sällan köp för mig eftersom jag tycker mycket begagnat har för liten skillnad mot ett nytt. Just 15-25år gamla objektiv är dessutom dom som verkar ha haft dom sämsta AF-motorerna.

Nikons första AF-S 70-200f2.8 VR är ovanligt på begagnatmarknaden just pga att så få fortfarande är vid liv. Men rent estetiskt förmodligen det snyggaste objektivet Nikon någonsin producerat. Problemet verkar till viss del vara löst på dom objektiven som kom för 10-15år sedan.

Är du dessutom beredd att låta Z8:ans ISO-prestanda kompensera för några stegs tappad ljusstyrka, så finns det överkomliga telezoomar från Nikon till Z-systemet. Som dessutom bortsett från ljusstyrkan förmodligen träffar eller överträffar 20år gamla objektiv i övriga optiska prestandan.
Jag har fått byta AF-motor på ett 70-200 VR II och ett 300/4 PF. Och de var inte mer än några år gamla när det hände, från nyköp räknat. Jag kanske har haft extrem otur, och felaktigt fått intryck att objektiven var bättre förr.

Tackar för din input. För mig är det fortfarande mycket pengar det rör sig om för de objektiv jag tittat på, så det blir nog inget 600/4 eller 400/2.8 för mig tyvärr ;) Möjligen ett 300/2.8.

Zoomarna är säkert mycket bra, jag har sett imponerande resultat. Men jag har redan 300 o 500 PF, och då inte känt behov av att byta dem mot zoomar.

Ett 180-600 kan säkerligen vara ett bra kompliment till två ljusstarka teleobjektiv. 600f8 är inget man behöver vara rädd för längre, men även en Z8 når sin gräns med f8 när ljuset tryter.

Jag har sålt gamla defekta hus och objektiv på Tradera och blivit förvånad över hur mycket folk bjuder. Sedan köpt samma begagnat i fint skick. Det blir billigare än att få reparerat, mindre krångel och går snabbare. Utbudet på begagnat är hyfsat nu både på hus och objektiv i F-systemet och priserna hur sjunkit mycket sedan Z-systemet kom. Så köp begagnat och sälj om det går sönder.

ANNONS