Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur länge håller kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Ja hur länge håller kameran? Tänker på digitala systemkameror alltså.

Min 5D är 2,5 år nu och bildnumreringen visar 4200 och den har redan rundat 9999 en gång. Det enda lagning jag gjort var att limma fast tum-gummit.

Hur gammal/använd är din kamera? Har den gått sönder nån gång, eller redan blivit kasserad?

//David

Jag har en KM 7D som är dryga 4 år (köpte den Nov 2004) och den har gått drygt 70 000 exponeringar och går som en klocka. Nyligen är slutaren bytt på den men det berodde på att kameran var inne på en serviceåtgärd (justering av bländaröverföringsarmen) då passade de på att byta slutaren (Black frame garanti). Så jag tror nog att din 5D kommer att gå en lång tid framöver.

mvh/Ove

Min EOS 350D som jag hade gick en bit över 20.000 exponeringar innan jag sålde den och det var inga som helst problem, lämnade aldrig nånsin in den på service. 40D'n som jag har nu har gått lite drygt 5000 exponeringar och lär säkert hålla för en 95.000 till.

Ca 36 000 exponeringar hittills med min D5D.
Tumgummit har lossnat på min också.

Displayen har blivit glapp dessutom men förutom detta funkar den perfekt.

Luustigt, nu har jag upptäckt ett nytt fel på min 5D, fjädern i lås-spaken på batteri-luckan har blivit lite slapp.

Har kvar min gamla 300D och den är jätte bra att ha ibland, den är nog 6-7år och jag kan inte tänka mig hur mycket den gått..
Min 5D kommer jag aldrig göra mig av med heller, det har 2,5år på nacken och säkert 7000 bilder.

Kommer fortsätta med min 5D tills jag känner att det finns ett hus som toppar denna rejält bildmässigt för att det ska vara värt pengarna.
Räcker inte med lite lull lull, några mpix mer och snabbare serietagning för att jag ska byta.

...
Min 5D är 2,5 år nu och bildnumreringen visar 4200 och den har redan rundat 9999 en gång.
...
Rundat en gång bara? Då behöver du inte hysa någon större oro. Konica Minolta har ju sagt att den är konstruerad för att kunna "runda räkneverket" 14 gånger.

www.dyxum.com kan du se många användare av KM D5D och D7D som har dragit sina kameror genom både 50.000, 100.000 och t.o.m. 150.000 exponeringar.

Men det är klart, är man en såpass flitig knäppare att man hinner upp till bortåt 70.000 exponeringar, så är det nog i det läget mest rationellt att sälja den till någon mindre aktiv "knäppare", och köpa en ny kamera.

Min Canon F1 är drygt 31 år "and still going strong", det tror jag inte min D300 kommer vara om 30 år :)

/kent

Det stora problemet med digitalkameror är ju att när sensorn ger upp så är det förmodligen kört, om kameran är gammal, eftersom det förmdodligen då inte finns sensorer i lager och att nytillverka en gammal sensor är otänkbart. Kostnaden för att efterkonstruera en enda sensor skulle förmdodligen vara gigantisk.
Så länge kameran är aktuell och om den dessuom är av proffsmodell så kanske det finns sensorer på något lager en längre tid men en digitalkamera kan omöjligt hålla lika en länge som en analog, som man förmodligen kan reparera så den håller typ hur länge som helst.

Kan sensorn ge upp? Hur då? Varför det? Klart att allt kan ta slut, men den e ju rätt lite mekanisk. Har den en på förhand begränsad livstid?

Min D7D har gått över 250.000 exponeringar och fungerade utmärkt så när som på "black frame" problemet som jag aldrig upplevde som något allvarligt problem, en omstart i början på fotoexpeditionen o sen gick den hela dagen igen. Nu kom jag över en A700 och kunde skiljas från D7D´n några dagar och fick den åtgärdad, på garantin!

Kameran är som ny igen :)

Glad som en speleman, o så snubblar jag över påståendet att sensorn kan ta slut... skare va så? Jag vill ju att min D7D ska bli en sån där skönt sliten 30-årig kamera på sikt.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto