Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inget om kameraförsäljningen. Men vinet verkar gå bra. Fick tag i sista flaskan.
Dagens match blev dock inställd så inga bilder på fotbollsspelare idag.
(Ingen aning varför bilden blev liggande)

Bilagor

• 55A33CA8-725B-4A22-97D1-6EAA1170E150.jpg
    55A33CA8-725B-4A22-97D1-6EAA1170E150.jpg
    34.9 KB · Visningar: 29
Jag skriver angående ett aktuellt bröllop!
Du skriver, troligen om något du har läst/hört, förstorar sedan till, att gälla alla bröllop.
Flera av dina kollegor har fått många jobb avbokade, skriver du, - tråkigt att höra.
Det gäller alltså, inte alla bröllop, fine det må va hänt, va? :) :)
Vart vill du komma, med dina förklaringar?

Än så länge har jag förlorat 50 tusen i intäkter pga av Corona. Det kan hända att vissa saker blir av senare men jag är tveksam. Som jag räknar med att det kommer kosta mig minst 100 tusen och är väl ingen orolig summa.

Än så länge har jag förlorat 50 tusen i intäkter pga av Corona. Det kan hända att vissa saker blir av senare men jag är tveksam. Som jag räknar med att det kommer kosta mig minst 100 tusen och är väl ingen orolig summa.

100 000 per anställd i landet blir rätt mycket pengar på nationell nivå.

Viaplay sänkte just månadskostnaden till ungefär en fjärdedel pga färre sportevenemang i utbudet.

Bilagor

• 20AFFEB8-B359-4E24-B347-5590230BD954.jpg
    20AFFEB8-B359-4E24-B347-5590230BD954.jpg
    53 KB · Visningar: 0
Om det går i Sverige som resten av Europa kommer det nog dyka upp rätt mycket att dokumentera, som går att sälja senare.

Men det är nog bäst att fokusera på smittbegränsning i första fallet. Det är ju rätt trist situation i Italien, där läkarna får sålla på överlevnadschans innan vård sätts in. Vet inte hur många maskiner för konstgjord andning det finns i Sverige, men det verkar vara bristvara i dom flesta länderna.

Om det går i Sverige som resten av Europa kommer det nog dyka upp rätt mycket att dokumentera, som går att sälja senare.

Men det är nog bäst att fokusera på smittbegränsning i första fallet. Det är ju rätt trist situation i Italien, där läkarna får sålla på överlevnadschans innan vård sätts in. Vet inte hur många maskiner för konstgjord andning det finns i Sverige, men det verkar vara bristvara i dom flesta länderna.

Som jag uppfattar det. Sverige har minst antal sjukbäddar inom OECD per 100 000 invånare, 2,2 mot Italien 3,6. Det har gått väldigt snabbt, från ”minimal smittspridning i befolkningen och smittspårning” till att undvika den ”röda puckel” och hålla nere antalet sjuka.

Bilagor

• 20DD28BF-7290-46BA-99D1-9AA259510026.jpg
    20DD28BF-7290-46BA-99D1-9AA259510026.jpg
    34 KB · Visningar: 4
Bra, illustrativ graf!

Jag tror att det fortfarande finns en del folk som inte riktigt har förstått vad den grafen visar. Det handlar alltså inte om att stoppa viruset så snabbt som möjligt (i så fall skulle man satsa på den röda kurvan) utan om att se till att sjukvården klarar av behovet som kommer att uppstå. Ju längre tid det tar desto bättre kan sjukvården klara av det.

Stoppa smittan kan man glömma i Europa, folk är inte lika tuktade som kineserna. Där krävs även i normalfall visum för att resa mellan olika delar av Kina, dvs dom behövde i princip bara sluta utfärda visum och hade sedan ganska effektivt ramat in smittan till Wuhan. Få länder i Europa har tillräckligt med poliser för att klara den uppgiften.
Så det handlar enbart om att få smittspridningen så långsam som möjligt. Schweiz har nästan flest sjukhusbäddar per invånare i Europa, men tvingades igår att mobilisera sjukhusbataljonen. Sjukhusbäddar är som sagt i vilket fall i Coronafallet inte den begränsade faktorn, det är antal konstgjord-andningsmaskiner.
I Kina hade dom massor och kunde tillverka massor, vilket gjorde att dödssiffrorna inte blev så höga där. I Italien saknas massor av dessa maskiner och dom har 2-3x så höga procentsiffror av dödsfall. Äldre prioriteras helt enkelt bort i vården och offras för att yngre skall få vård.

Bra, illustrativ graf!

Jag tror att det fortfarande finns en del folk som inte riktigt har förstått vad den grafen visar. Det handlar alltså inte om att stoppa viruset så snabbt som möjligt (i så fall skulle man satsa på den röda kurvan) utan om att se till att sjukvården klarar av behovet som kommer att uppstå. Ju längre tid det tar desto bättre kan sjukvården klara av det.

Precis. Det är som vilken produktionsplanering som helst. Jämna ut lasten.

... Länder med stor andel av befolkningen som är unga kommer klara sig bättre.
De med många gamla i hög ålder får större antal döda.
Och får sedan i motsvarande grad en statistiskt sett mycket yngre befolkning efter dödsfallen...
Är det Pär Nuders köttberg vi talar om - eller boomers i allmänhet?

... För den som inte tillhör en riskgrupp torde det stora problemet vara att bli satt i karantän. Hur många har bunkrat upp för att klara av att vara isolerad i 2-4 veckor?
Det har väl alla som med en lagom säkerhetsmarginal följt MSB's rekommendationer för när krisen kommer. Och nu verkar den ju nästan ha kommit...
Jag gjorde en ytlig inventering av förefintliga resurser i kyl, frys och skafferi [ inkl öl och vinförråd etc ] och kunde konstatera att, förutsatt att inte elförsörjning och vattentillförsel fallerar, så borde jag kunna hårdransonera mig igenom några veckors påtvingat tråkig isolering i fritidshuset. Några kilo mindre övervikt vore nog bara ett nyttigt slutresultat av det äventyret... ;-)

Och får sedan i motsvarande grad en statistiskt sett mycket yngre befolkning efter dödsfallen...

Det har väl alla som med en lagom säkerhetsmarginal följt MSB's rekommendationer för när krisen kommer. Och nu verkar den ju nästan ha kommit...
Jag gjorde en ytlig inventering av förefintliga resurser i kyl, frys och skafferi [ inkl öl och vinförråd etc ] och kunde konstatera att, förutsatt att inte elförsörjning och vattentillförsel fallerar, så borde jag kunna hårdransonera mig igenom några veckors påtvingat tråkig isolering i fritidshuset. Några kilo mindre övervikt vore nog bara ett nyttigt slutresultat av det äventyret... ;-)

Glöm inte toapapper!

Och för den som vill hitta något att fotografera verkar tomma hyllor i butikerna vara trendigt just nu. Särskilt toapappershyllorna.

Som det ser ut nu verkar det i princip bara gälla så länge du lyckas hålla smittspridningen inom dom gränser som vården klarar.
Även många under 50 kommer behöva andningshjälp, där verkar i princip alla tillfriskna. Så om dom under 50 tar upp alla andningsapparater så kommer dom över inte få någon hjälp. I Italien dog ca 200 igår.

Som det ser ut nu verkar det i princip bara gälla så länge du lyckas hålla smittspridningen inom dom gränser som vården klarar.
Även många under 50 kommer behöva andningshjälp, där verkar i princip alla tillfriskna. Så om dom under 50 tar upp alla andningsapparater så kommer dom över inte få någon hjälp. I Italien dog ca 200 igår.

Kanske min 'CPAP' upplevs ännu bättre än vanligt, när/om smittan är här..
Hälsn!

100 000 per anställd i landet blir rätt mycket pengar på nationell nivå.

Nu var det inte anställd jag prata om intäkter till företaget. alltså 50k plus moms redan förlorat eller i alla fall framflyttat. Sen vet man ju inte hur mycket mer man kommer förlora i form av jobb som aldrig dyker upp. Så 100k var ju en gissning. Kan vara mer eller mindre.

Olka brancher påverkas mer eller mindre. De som sysslar med event eller saker runt omkring de lär har riktigt tunga månader framför sig. Bröllop lär ju också vara tungt särskilt om man reser utomlands.

Känns som om det finns mycket att dokumentera om corona nu. Så dokumentärfotografer är ju rätt tacksamt nu.

Sportfotografer lär ju ha noll att göra i alla fall för större vent.

men kanske har man tid och fundera på vad man vill göra med livet.

Copy från DN idag:

Spanien utlyser nationellt nödläge i 15 dagar, landet försätts i karantän och dess 46 miljoner invånare tillåts bara röra sig utomhus när det är absolut nödvändigt”.

Är det rätt väg att gå, eller ska vi i Sverige avvakta som vi har gjort hittills? Det vore rätt skönt om smittspridningen kunde plana ut.

Nu var det inte anställd jag prata om intäkter till företaget. alltså 50k plus moms redan förlorat eller i alla fall framflyttat. Sen vet man ju inte hur mycket mer man kommer förlora i form av jobb som aldrig dyker upp. Så 100k var ju en gissning. Kan vara mer eller mindre.

Olka brancher påverkas mer eller mindre. De som sysslar med event eller saker runt omkring de lär har riktigt tunga månader framför sig. Bröllop lär ju också vara tungt särskilt om man reser utomlands.

Känns som om det finns mycket att dokumentera om corona nu. Så dokumentärfotografer är ju rätt tacksamt nu.

Sportfotografer lär ju ha noll att göra i alla fall för större vent.

men kanske har man tid och fundera på vad man vill göra med livet.

All respekt för alla som är drabbade ekonomiskt, oavsett om man har egen firma med utgifter eller något annat. Men tänk på de företag som har en hel flygflottilj som står på marken och bara tickar. Varje dygn kostar miljoner och förmodligen riskerar flera bolag att slås ut. Blir intressant och se vad som finns kvar när vi kommer ut på andra sidan.

Copy från DN idag:

Spanien utlyser nationellt nödläge i 15 dagar, landet försätts i karantän och dess 46 miljoner invånare tillåts bara röra sig utomhus när det är absolut nödvändigt”.

Är det rätt väg att gå, eller ska vi i Sverige avvakta som vi har gjort hittills? Det vore rätt skönt om smittspridningen kunde plana ut.

Sverige avvaktar inte. Däremot avstår Sverige från onödiga, i värsta fall kontraproduktiva, populistiska åtgärder från stressade politiker som tror de visar handlinhskraft. Håll dig hemma om du känner dig sjuk eller känner symptom är väl den enda vettiga uppmaningen som kan få smittspridningen att plana ut.

Copy från DN idag:

Tycker man ligger ett par veckor för sent hela tiden. När första resenären kom hem från Italien med Corona så skulle man ha dragit i nödbromsen och stoppat alla turistresenärer och alla som kom hem från utlandet skulle vara i karantän, detta tyckte jag för några veckor sedan men nu är det för sent. Tex Danmark och många andra länder stoppar gränstrafiken nu, när man redan har en tusen fall i landet.

Nu tror jag att den effektivaste sättet är att alla stannar hemma i 1-2 veckor och inte går ut om de inte har arbete inom samhällsviktiga positioner.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar