Annons

Hur kan man förbättra denna bilden i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

mater

Aktiv medlem
Jag har ett porträtt på min farfar som jag gillar skarpt. Problemet är att ljuset i bilden är väldigt hårt. Det finns ganska störande skuggor.

Kan någon photoshopguru hjälpa mig att förbättra den om det är möjligt?

Bilden finns här på fotosidan: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=205503

Jag har även orginal bilden på min hemsida i fall någon vill hjälpa mig med detta.

Orginalbild: http://www.myinternet.se/fotosidan/farfar.jpg

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Mattias

Kanske lite överdriven men om den duger kan jag maila den senare idag

Bilagor

• webb.jpg
    webb.jpg
    22.3 KB · Visningar: 1,467
Här är mitt resultat. Om du tycker det är bra så skicka ett meddelande skickar jag bilden.

Bilagor

• farfar02.jpg
    farfar02.jpg
    43.7 KB · Visningar: 1,441
Jag tycker Johans bild ser bra ut och behåller hudtonerna lite bättre än i Stefans förslag.

Jag tackar er båda för hjälpen.

Tyckte bakgrunden var så tråkig och kompositionen behöve lyftas lite.. Hoppas du inte misstycker.

Bilagor

• farfar_red.jpg
    farfar_red.jpg
    45.2 KB · Visningar: 1,412
Litet försök här också

Är ingen hejare i PS men är hyfsat nöjd iaf..Fast den blev väldigt blaskig jämfört med Jespers superjobb :)

Bilagor

• farfar2.jpg
    farfar2.jpg
    38.3 KB · Visningar: 1,389
Jeppe skrev:
Tyckte bakgrunden var så tråkig och kompositionen behöve lyftas lite.. Hoppas du inte misstycker.

Misstycker inte alls. :) Bilden var oplanerad (de brukar bli bäst ibland) så bakgrunden var hemsk.

Du har också fått fram en härlig lyster i ansiktet. Är nyfiken på hur du gjort? Kan tänka mig andra medlemmar är det också. Det är nog ett inte alltför ovanligt problem att få otrevliga skuggor. Jag mistänker jag kommer ta sådanna bilder igen.

Du får gärna berskriva stegen i PS om du har lust.

Återigen.. Ett stort tack till alla som ger tips!

Det första jag gjorde var att göra en kontrasthöjning i bilden.

Därefter extraherade jag "farfar" ur bilden genom filter > extract (extrahera)

För att komma till bukt med skuggorna i ansiktet gjorde jag en Highlights & Shadows (hittas under bild > justera, i PS CS)

Därefter markerade jag ögonområdet med lasson och gjorde ytterligare en Highlights & Shadows på dessa, eftersom de var mycket mörka.

Sedan tog jag en bild, ur fokus, för att simulera kort skärpedjup på vår häck. Klistrade in denna, la den bakom.

Därefter la jag ihop lagerna och körde lite varsamt oskarp mask.

Eftersom jag jobbar i AdobeRGB i PS så blir färgerna livligare, när man jobbar med bilden, men något mer dämpade när man lägger upp bilden på t.ex. internet, men i detta fallet gör det inget tycker jag.

Det där får jag öva på. För resultatet är lysande.

Jag måste nog också läsa in mig lite mer på färgprofiler. Vet att jag kan ta bilden med AdobeRGB direkt i kameran (Canon 300D), men har ännu inte gjort det. Har endast kört med sRGB.

Tack igen!

Inspirerad av Jesper kommer denna. Här står han och myser i Väsby allé :)

Bilagor

• farfar3_liten.jpg
    farfar3_liten.jpg
    46 KB · Visningar: 1,307
Jesper fortsätter inspirera :)

I denna version har jag tajtat till det, lättat upp ögon och bakgrund. Roligt är det och träning behövs ...

Bilagor

• farfar_cut2_liten.jpg
    farfar_cut2_liten.jpg
    46.1 KB · Visningar: 1,172
Tackar återigen för alla fina tips och varianter.

Håller på och knåpar med bilden. Får lägga upp min variant när den blir klar. Misstänker att det kommer bli en sepiabild till slut för att matcha andra gamla släktbilder.

Ja, svartvitt ger helt klart mer karraktär åt en åldrande människa:

Bilagor

• farfar_cut2_bw2_liten.jpg
    farfar_cut2_bw2_liten.jpg
    46.6 KB · Visningar: 658
fast jag gillade bakgrunden som den var.
åsså gillar jag som vanligt även s/v + sepia + rysk himmel.. ;o)

Bilagor

• farfar[1].jpg
    farfar[1].jpg
    25.1 KB · Visningar: 642
Här är mitt bidrag. Kanske blev en aning mörk men jag blev ändå ganska nöjd. Försökte ljusa upp ögonen lite men det blev inte särskilt bra så det får vara såhär.

Bilagor

• farfarliten.jpg
    farfarliten.jpg
    33.5 KB · Visningar: 615
Farfar fick en till omgång ;-)

Istället för att softa försökte jag göra precis tvärtom.Rynkorna är vackra och dessa ville jag förtydliga. Andra partier är utjämade ljusmässigt. Är han sig lik?

Bilagor

• farfarv3_filtered.jpg
    farfarv3_filtered.jpg
    42.6 KB · Visningar: 558
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar