Flash Gordon
Aktiv medlem
Till min EOS 7D jag köpte för tio år sedan fanns ”battetigrepp” med Wi-Fi som tillbehör. Till min EOS 1D III och till min EOS 1D-X finns också Wi-Fi som tillbehör. Ganska dyra grejer. Annars fanns ju Eye-Fi minneskort med Wi-Fi och nu finns Toshiba FlashAir med Wi-Fi.
Alla dessa gör det ganska enkelt att tanka bilder ur kameran till telefonen och sedan för göra vad man vill. Med betoning på ganska, för visst är det mycket enklare med en totalt integrerad enhet där man direkt efter klicket ser bilden och kan göra valfri operation.
Jag vill också ha inbyggd Wi-Fi i kamera, och en dedikerad app i telefonen så att bilderna hamnar där direkt och telefonen i praktiken fungerar som en Remote display till kameran. Hm, det där finns ju redan för flera modernare kameror än mina.
Jag har provat både Fujis wifi app för deras kameror och Canons. Tycker Canons fungerar riktigt bra och är enkel att koppla upp. Behåller också uppkopplingen.
Fujis är jag mindre nöjd med. Lätt att trycka på fel knapp och tappa anslutningen.
Detta med att tagga position med telefonens GPS skulle ju vara fint om man bara fick det att fungera ordentligt.
Själv är jag inte så stor vän av sociala medier eftersom jag inte känner behovet och inte gillar bli kartlagd och få informationen om mig såld så jag skall kunna exploateras som produkt.
Vi känner alla till ordspråket att om det är gratis så är du produkten.
Fast det finns andra områden där computational photography kan göra skillnad.
Redan nu kommer allt fler objektiv som är kompakta och billigare fast med hjälp av profiler ändå ger ett väldigt bra resultat. Endera korrigerade i kameran för JPG eller i raw-programmet.
Jag är övertygad om att vi kommer få bättre resultat av nattbilder och enklare att fota stjärnhimlar ganska snart. Förmodligen också bättre program för att koppla ihop kameran med mobilen och ladda upp bilder mycket enklare.
Att sedan miljoner människor nöjer sig med att fota med mobilen är något annat. DE flesta nöjer sig med det. Det blir bättre bilder än vad de någonsin fick i en liten kamera med film. Eller ens fick med digitala kompaktkameror.
Vi som försöker sätta ribban lite högre är de som nu köper systemkameror. Fast vi uppgraderar de flesta av oss inte lika ofta.
De kameror vi redan äger gör jobbet och en uppgradering ger oftast inte bättre bilder.
Förmodligen kommer kameraförsäljningen fortsätta nedåt. Det kommer slå ut en hel del tillverkare.
Vet att det finns de som hatar Tony & Chelsea Northrup. Fast de är väldigt bra på att följa upp siffror.
De har de sista siffrorna jag sett från Japan. De har försökt se om dessa stämmer med USA och har grävt i statistik från amazon och andra. Det verkar vara ungefär samma trend.
Trenden är att Sony ökar sin marknadsandel och Nikon samt Canon tappar i snabbare takt.
Dessa 3 är de som dominerar FF marknaden. Ser man sedan vad som blir över till övriga inser man de knappt syns i statistiken. Detta kan man knappast leva på.
Flera kända märken kommer försvinna. Det är helt enkelt vansinne att satsa pengar på projekt som aldrig har en chans att få ett positivt täckningsbidrag.
Det innebär att vi som konsumenter bör vara informerade om vad vi satsar på.
Objektiv, blixtar och annat är en stor investering. Att byta från en tillverkare till en annan är en stor drös pengar.
När ni ser den här videon kom ihåg att vissa siffror bara är för FF kameror. Alltså finns Fuji och Olympus och andra med mindre sensor inte med.
Många tror att systemkameror är det enda som säljs numera. Fast faktum är att hälften av värdet av försäljningen faktiskt är kameror som inte är systemkameror.
Enklare kameror är med andra ord inte en död marknad. Det måste också finnas instegskameror som är billigare för att folk skall ta steget från en mobilkamera till något mer avancerat.
Titta på den här videon från cirka 6 minuter från start.
https://www.youtube.com/watch?v=tla6zag9kZc&t=755s