tompaw
Medlem
För det första är jag lite förvånad undrande till fokuseringen på "dynamiskt" omfång. Vad är det för fel i att bilder ibland innehåller mörka partier i skuggpartier? Jag har en modern mobil som kan "trolla" med bilderna men jag tycker att det ofta ger ett onaturligt och konstlat intryck
För det andra, jag gillar att ta bilder och att "pilla" med bilderna i datorn. Jag ser inget motsatsförhållande. Skulle det vara finare/roligare att bara knäppa av och lita på automatiken än att jobba med efterbehandling? Det är väl bara en fråga om personlig preferens.
Jag tycker fortfarande att ekvationen är enkel - skall jag fota för mitt höga nöjes skull är det systemkamera och viss efterbehandling som gäller. Det finns inga motiv som jag inte kan fota med systemkameran. Däremot finns det många motiv som är näst intill omöjliga med mobilen.
Om jag inte har systemkameran med mig - då använder jag med glädje mobiltelefonen. Den har blivit så mycket bättre och gör att mina kompaktkameror idag samlar damm i byrålådan.
När det gäller jämförelser på nätet av proffsfotografer som förordar än det ena, än det andra så förhåller jag mig ofta skeptisk. Jag är så cynisk att jag tror att mycket av det som publiceras har bakomliggande ekonomiska motiv...
Håller helt och fullt ut med dig om att det är de personliga preferenserna som skall styra, problemet är väl närmast att i och med att de stora tillverkarna inte satsar på mer intelligens i systemkameror så måste även den som egentligen inte har tid eller lust ägna sin tid åt efterbehandling för att få bra bilder. Jag har inget emot att sätta tid till "framkallning" men vill kanske inte nödvändigtvis alltid göra det. Den Canon 5D Mk III jag hade tidigare tog naturligtvis fantastiska bilder, men steget från RAW-bilden till en färdig bild var ibland väl långt...