martinot
Aktiv medlem
Det vi återkommer till är att bilderna är kompositioner, Smart-HDR.
En enskild exponering har inte i närheten samma DR. Om jag gör samma sak i Photoshop med 4-5 olika exponeringar från min Z6 så kan även jag utöka DR till löjliga nivåer.
Sen kan man diskutera om bilden som kommer från en mobil är äkta. Med Smart HDR och pålagd bokeh så känner i alla fall jag att fotot i allra högsta grad manipulerat. Om det är rätt eller fel lägger jag ingen värdering i.
Poängen är att kameran i en mobil inte klarar det en systemkamera klarar om den inte bildbehandlas kraftigt. Är det några som ligger efter så är det i så fall Adobe och de andra mjukvarutillverkarna.
Jag håller med i mycket av vad du skriver.
Den grundläggande skillnaden är störst i det normala arbetsflödet som ofta skiljer mellan "svensson" som fotograferar (oavsett om med tidigare kompaktkamera, och numera telefon) och de som är entusiaster/yrkesfotografer.
Den första kategorin har oftast hela sitt arbetsflöde i endast prylen (telefonen, kompaktkameran), medans den senare oftast har ett arbetsflöde som är uppdelat i att ta bilden (med kameran oftast i RAW-format) och sedan med framkallning och slutprocessande i datorn (eller iPad).
Därav att den första kategorin efterfrågar effekter som tex. ovan diskuterade HDR
i utrustningen (kompaktkamera/telefon), medans den senare kategorin oftast efterfrågar funktioner som tex. HDR i post och dess mjukvara (bildhantering i datorn/plattan).
Inget är fel eller rätt, och det ena måste inte utesluta det andra, men man skall ändå vara klar med att tillverkarna är oftast inte korkade, utan snarare lyhörda och smarta som anpassar sig efter våra olika krav som olika typer av användare/användargrupper har.