Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kalibrerar jag mitt Sigma 120-400?

Produkter
(logga in för att koppla)

Manolino

Medlem
Efter mycket huvudbry slog jag till på ett Sigma 120-400 eftersom jag bland annat vill fota mycket fågel framöver.

Objektivet har åkt ut på lite test, men än så länge är jag inte helt nöjd med 400mm-bilderna. Jag har läst att man kan kalibrera och testa skärpa på objektiv, men hur?

Vissa verkar behöva skicka in sina objektiv till Tura för kalibrering? Men borde inte detta ingå i priset när man köper ett nytt objektiv?

Tacksam för svar!

Dom lär göra det gratis. Men problemet är att du blir av med kamera och objektiv i X antal veckor.

Finns det något sätt jag kan "testa" skärpan på? Har sett bilder på folk som fotar måttband och så. Finns någon bra metodik?

Finns det något sätt jag kan "testa" skärpan på? Har sett bilder på folk som fotar måttband och så. Finns någon bra metodik?

Du svarade just på Din egen fråga.
Lägg ut ett måttband/linjal e.dyl. (det finns "skärpemallar" att skriva ut om Du googlar lite)
Fokusera manuellt i 45° vinkel på en viss siffra. Sen ser Du om det är en siffran som blir skarp.
Om det fram- eller bakfokuserar så ser Du ju det direkt.

Lycka till
/Peter

EDIT: Hittade just en länk till mall och metod:
http://photo.net/learn/focustest/

Kanske inte så lätt att se med största bländaröppning 5.6?
Tänk på närgränsen oxå när du testar.

Problemet kan nog vara att gluggen om än inte dålig, inte är helskarp på 400mm, inte ens nedbländad. Men vilken zoom med det omfånget är det egentligen?

Tack för tipsen Peter!

Visst, jag är medveten om bristerna i 120-400, men jag tror ändå jag kan få ut lite mer av 400-läget efter att ha sett exempel bilder här på Fotosidan.

120mm bländare 8 ser finfint ut.

Tror dock att jag behöver lite bättre ljus än vad det varit senaste veckorna här i Stockholm också. Mycket moln och dis.

120mm @F8 kommer garanterat vara mkt skarpare än 400mm @F5.6.
Dock är det ju alltid bra om AF är rätt oavsett gluggens prestanda. :)

Jo, visst är det så. Mitt mål är att få fina bilder med 400mm bländare 8. Speciellt i sommar när jag ska ner till Öland och fota fågel med svärfar. Då måste utrustningen vara top notch! :)

ANNONS