Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kalibrera Dell 1905/ nVidia GeForce 6800. Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

HåGe

Aktiv medlem
Har tidigare ställt en fråga om detta, men alla var kanske på semester så jag fick inget svar. Jag försöker igen.

Problem: När jag väljer skärmprofilen som genereras av Adobe Gamma blir skärmen alldeles för ljus. Jag misstänker att det är något grundläggande jag inte begriper.

När jag ställt in alla steg i Adobe Gamma verkar skärmen helt korrekt och vid ”Slutför” sparar jag en profil, t ex ”1905FP”. Inställningen jag gjort i Adobe Gamma kan jag också spara med eget namn. Gråskalorna från nätet är nu korrekt visade med endast ett litet steg från svart till nästan svart osv. Samma inställning är nu även satt som ”Standardläge” men visas som en rät linje och reglaget ”Gamma” står på 1 fast jag satt det till 2.0 i Adobe Gamma!

Nu det konstiga: När jag väljer min färgprofil ”1905FP”, eller andra tillgängliga profiler, så förändras bildskärmen från vad jag har ställt in i ”Gamma” och blir alldeles för ljus och den räta linjen är nu ersatt av en uppåtgående båglinje. Alternativt kan jag också ställa in ”Ljusstyrka”, ”Kontrast” och ”Gamma” i grafikkortets inställningruta.

I programmet ”Color Settings” har jag valt ”Dell 1905FP” som profil och även under ”Devices”. Är det rätt? Under "Color" står "sRGB IEC61966-2.1" och det vet jag inte om jag har valt. Förvirringen är stor!

Vad jag förstår behöver Photoshop Elements också en sparad profil för att kunna visa rätta färger. Men när jag väljer den blir som sagt skärmen alldeles för ljus.

Tacksam för all hjälp.
 
Jag bad mitt fotolabb om testbilder som de skickade hem till mig. Dessa jämförde jag med nedladdade bilder från labbet av deras testbilder. När det såg hyfsat lika ut mellan utskrift och skärm blev jag nöjd.
 
Så gör även jag och jämför testbilderna, och får skapliga bilder från labbet.

Det är bara så att jag är nyfiken och vill tränga ner lite djupare i teorin. Jag har läst det jag kommit över här på forumet men inte hittat svar på specifikt det jag undrat över, relaterat till min skärm/grafikkort.

T ex om den inställning jag direkt får fram i Adobe Gamma och kan spara som eget (gamma 2.0) är korrekt. Den presenterar svart och vitpunkt och hela gråskalan korrekt, vad jag kan förstå. Eller om den betydligt ljusare skärm jag får fram när jag sedan öppnar den sparade profilen. Även i det ljusare läget återges gråskalan rätt, men bara betydligt blekare. Det är här jag tror jag har missat något (båda inställningarna borde vara identiska, skapade av Adobe Gamma vid samma tillfälle)!

Och så detta att jag alternativt kan ställa in kontrast, ljusstyrka och gamma i grafikkortet och inte vet när den funktionen ska användas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.