Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur jobbar ni när ni tar porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Något av det roligaste jag vet är att ta porträtt, och då framförallt miljöporträtt av olika slag. I helgen var jag till exempel ute och tog dessa bilder (väldigt roligt): http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=54508

Det skulle därför vara jättekul att veta hur ni arbetar när ni ska ta porträtt på någon. Och då menar jag porträtt tagna ute i olika möljöer.

Jag är inte ute efter några detaljerade avhandlingar, eller hur ni agerar gentemot modellen, mer en arbetsbeskrivning i stora drag. Hoppas ni har lust att berätta.

Själv jobbar jag oftast så här:

Först försöker jag i grova drag fundera ut lämpliga bildidéer för personen (personerna) i fråga. Något jag ofta ägnar mig åt som en slags minihobby (tänker ofta ut bildidéer runt människor jag känner). Jag frågar också modellen om han eller hon har några egna tankar och förslag runt själva fotograferingen.

Därefter gör jag en punktlista med mina bildförslag. Jag försöker komma på lämpliga platser och miljöer. Ibland ger jag mig ut och letar efter ställen (händer att jag hittar miljöerna först) som kan passa, eller för att kolla in ljuset vid olika tidpunkter. Denna process kan ta allt från några timmar till flera dagar (ibland veckor när inspirationen tryter). Under denna tid tittar jag mycket på andras foton för att finna inspiration.

Mina punktlistor kan bli mycket detaljerade med beskrivningar av plats, kläder, rekvisita, utsnitt, objektivval, filmval, om jag ska blixt eller reflexskärm, osv.

Under själva fotograferingen brukar jag börja med mina nedskrivna idéer och modellens förslag om jag tror att de funkar. Men under själva fotograferandet händer det inte sällan att jag kommer på nya idéer som jag omedelbart verkställer. Jag brukar också inse att några av mina planerade bildidéer inte funkar över huvud taget. Det har till och med hänt att mina planerade bildidéer kasserats på plats. Men oftast ger de bra utdelning.

När det är avklarat stannar jag upp för att betrakta modellen och omgivningarna. Detta ger inte sällan upphov till spontana och bra bilder.

Jag föredrar befintligt ljus och använder enbart blixt och reflexskärm om det känns nödvändigt. Vill ha så lite teknik som möjligt att krångla med så jag kan koncentrera mig på bilderna.

Efterarbetet är minst lika viktigt. Jag går igenom bilderna noga och väljer ut de som ger en "magkänsla". Ibland gör jag det själv, men oftast låter jag även andra (oftast modellen) vara med och bedömma. De bilder jag blir nöjd med hamar ofta här på fotosidan. Och inte sällan gör jag en ny bedömning av bilderna efter mottagen kritik.

Som sagt, om ni inte tycker det är för krångligt så skulle det vara roligt att veta hur ni tänker och arbetar när ni tar porträtt. Skiljer sig ert sätt mycket från mitt? Jag vet att vissa bara ger sig ut och skapar på plats. Som sagt, skriv, jag behöver inspiration!

/Joakim
 
Senast ändrad:
Hej!

Låter som du har en ganska grundlig men långdragen process, vilket kan vara kanon.

Jag har absolut inte den tiden att lägga ner på så mkt förberedelse, koncentrerar mig mer på själva fotograferingen och efterarbetet istället.

När jag får en bild idé så brukar jag skriva upp den och spara.

När jag har en fotografering bokad så rekar jag lite platser och funder ut vad som kan passa just där, klädval osv. Givetvis funderar man ju på ljus osv.

Brukar inte fundera på objektiv, blixt och reflexskärm utan det är något som alltid föjer med och sedan något jag bestämmer på plats. Fotar även rätt mycket med studioblixt utomhus också.

Efteråt när fotograferingen är klar så laddar jag in bilderna i datorn och gör en grovsortering, de bilder som jag missat fokus på eller tex modellen blinkar åker i papperskorgen. Sen väljer jag ut ett antal bilder som jag sedan retuscherar och levererar till kund/modell.

För min egna portfolio brukar jag välja ut 2-3st/ fotografering som jag lägger lite extra tid på i datorn där jag testar en mängder av olika idéer.

Ibland blir det även att jag rotar fram gamla bilder och kör nya varianter. Denna skapade jag häromdagen, vad tycks?

http://Everhill.mine.nu/geronimo/kiwi.jpg
 
Väldigt snygg och tuff bild Daniel. Kanon!

Kan du se några brister med ditt sätt att arbeta. Själv kan jag tex tycka att mina förberedelser tar för mycket tid ibland, det vill säga att jag borde vara bättre på att bara åka ut med modellen och vara spontan.

/Joakim.
 
Liax skrev:
Väldigt snygg och tuff bild Daniel. Kanon!

Kan du se några brister med ditt sätt att arbeta. Själv kan jag tex tycka att mina förberedelser tar för mycket tid ibland, det vill säga att jag borde vara bättre på att bara åka ut med modellen och vara spontan.

/Joakim.

Hej!

Nej inte direkt, dock kanske att jag kan bli snabbare på efter redigering, men det är bara för att jag har ont om tid i övrigt. Trivs bra med det sättet jag jobbar på. Ska väl tilläggas att jag nästan alltid har en assistent med mig när jag fotograferar, underlättar otroligt mkt.

Tex flyttar blixt, ger mig nytt kamerahus håller reflektor osv. Även hjälper till att ladda upp bilder i datorn.

Ibland skiter jag i allt vad förberedelser heter och tar bara 1 hus, en glugg och blixten med mig ut. Blir oftast min 28-75 zoom så jag är hyffsat flexibel. Men ibland nöjer jag mig med en fast 35mm eller fast 50mm.

Ibland när jag begränsar mig i utrustningen måste jag hitta nya vägar för att ta bilden(erna) vilket är en utmaning i sig.
 
Jag vet att min fråga inte är den enklaste, det krävs lite tankearbete för att svara. Men jag hade nog trott att fler skulle våga berätta, det dräller ju av duktiga porträttfotografer här på fotosidan. Jag ser ju era bilder varje dag.

Skulle vara roligt och lärorikt att veta hur ni tänker. Hade hoppats få lära mig något!

/Joakim
 
Liax skrev:
Jag vet att min fråga inte är den enklaste, det krävs lite tankearbete för att svara. Men jag hade nog trott att fler skulle våga berätta, det dräller ju av duktiga porträttfotografer här på fotosidan. Jag ser ju era bilder varje dag.

Skulle vara roligt och lärorikt att veta hur ni tänker. Hade hoppats få lära mig något!

/Joakim

Olle Carlsson har skrivet en bra artikel om hur han jobbar, kika på den.

http://www.fotosidan.se/doc.htm/2556/
 
Ja den är kanon, har läst den ett par gånger. Skulle bara vara kul att se hur andra går tillväga. Är inne i en fas när jag försöker förnya mig lite, hade varit kul med lite tips på andra metoder än min egna.

Har varit inne på National Geographics hemsida och läst lite om hur deras fotografer jobbar, tycker det är grymt kul och inspirerande att läsa. Det var anledningen till att jag startade denna tråd.

Kanske är det så att vi är lite för blyga för att avslöja hur vi arbetar. Vi är rädda för att verka okunniga (tänk om någon skrattar och tycker jag gör helt galet). Eller också kanske vi inte vill avslöja vad vi lärt oss efter år av slit? En mentalitet jag tyvärr stött på hos en del fotografer. Vad vet jag! :)

/Joakim

Tack för dina svar Daniel!
 
geronimo13 skrev:

Ibland när jag begränsar mig i utrustningen måste jag hitta nya vägar för att ta bilden(erna) vilket är en utmaning i sig.

Ja det är en rolig metod som jag också brukar använda mig av ibland. Känns lite befriande att ge sig iväg med en liten och enkel utrustning. Man tvingas träna sin fantasi.

/Joakim
 
Tjena!

Såg att du var bosatt i Kalmar vilket inte är speciellt långt ifrån Växjö. Man kanske kunde göra något gemensamt projekt någon helg? Har lite idéer angående det nämligen. Jag har även precis fått tag på studiolokal här i Växjö tillsammans med en polare.

Maila mig via fotosidan så kan vi diskutera ytterligare.
 
relfexskärmspraktika

Jag sitter just nu och funderar på hur använda en reflexskärm om man inte har nån assistent som kan stå och hålla i den när man plåtar.

Har ni nåt tips på uppsättningsanordning för reflexskärmen, så att man kan använda en sådan utan att en människa står och håller i den?
 
maerklund skrev:
Säkert bra men ack så dyra...

Nån som har nån enklare lösning för fäste på en stativskruv eller liknande?

Ingen aning om vad de kan kosta, några hundra?

Bugetlösningen är väl ett ihopvikbart notstativ från en loppis och silvertejp!! Håller inte i blåst, men inomhus funkar det.
 
Johan Okker skrev:
Ingen aning om vad de kan kosta, några hundra?

Bugetlösningen är väl ett ihopvikbart notstativ från en loppis och silvertejp!! Håller inte i blåst, men inomhus funkar det.

Tänk, jag har faktiskt provat notstativet...

Inte så stadigt men det går ju. Jobbigast är bara att rigga upp och ner när man kör med provisorium.
 
Hur jag jobbar

"Sätt dig ner där nu då, jag har andra kunder som väntar! Och se inte så j-a sur ut, men det är väl ditt naturliga uttryck. Lite smink hade inte skadat heller, men jag får väl fixa till dig så gott det går i Photoshop"
 
Re: Hur jag jobbar

Hans-C skrev:
"Sätt dig ner där nu då, jag har andra kunder som väntar! Och se inte så j-a sur ut, men det är väl ditt naturliga uttryck. Lite smink hade inte skadat heller, men jag får väl fixa till dig så gott det går i Photoshop"

Lite som mig...fast jag har inte som krav att mina modeller dyker upp. Fixar man i Photoshop ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.