mange78 skrev:
Undrar lite över hur det ser ut bland pressfotografer. Är den digitala tekniken på väg att ta över där också?
Nyhetsfotografering är till 99,9% digital idag. Det är ekonomiavdelningarna som drivit på utvecklingen eftersom det är så mycket billigare att plåta digitalt. Tyvärr gick en del över lite väl tidigt och blev fast med Nikon D1 som inte var nån höjdare. Nikon D1H och Canon Eos 1D var betydligt bättre.
Till söndagsbillagor och liknande förekommer fortfarande analog fotografering för att främja fotograferns kreativitet. DN hade nyligen ett reportage taget med Hasselblad Xpan som exempel. Det kan också vara mat eller mode som tas med mellanformat.
Jens Assur vägrar ge upp sina Nikon F5
r och Tri-X. Han älskar kornet.
Detta är något jag gått och funderat på ett tag. Jag antar att det är många yrkesfotografer som numera jobbar heldigitalt, men det måste ju finnas många som inte vill överge mörkrum och analoga kameror också. Hur ser det ut egentligen, är det för olönsamt och tidskrävande att jobba i mörkrum och försörja sig som fotograf?
Digitaltekniken har slagit igenom snabbare än film- och kameratillverkarna räknat med. Det är främst av ekonomiska skäl. Pratade med en reklamfotograf (med egen byrå) som sparade 250 000 per år sedan han köpte sin Canon Eos 1Ds.
Bland t ex inrednings- och matfotografer förekommer både digitalt och analogt flitigt. IKEA-katalogen tas helt digitalt. Andra tidningar låter sina fotografer välja själv andra vägrar betala filmen.
Det finns en del priviligierade fotografer som helt kan välja vilka uppdrag de ska ta och med vilken teknik. T ex Otmar Thorman och andra konstfotografer som även jobbar kommersiellt.
Fram till 1995.
Fotograferade på dia och levererade till kund.
Fram till 2001.
Fotograferade på negativ film och levererade papperkopior i 24x30 (som jag kopierade själv för att dra ned på omkostnaderna).
Fram till 2003.
Fotograferade med negativ film och leverade inskannade bilder.
Nu.
Fotogaferar det mesta med D100 och levererar digitalt. En del jobb görs på mellanformat eller storformat med neg film och skannas hemma.
Fram till 2000
Fotograferade främst svartvitt och levererade kopior i 24x30 eller 18x24. Färg kopierades av proffslabb.
Från 2000
Skannade negativ och levererade digitalt.
Från 2003
Började använda Canon D60 till en del jobb.
Från 2004
Kör 95 procent digitalt med Eos 1D mark II och snart också Eos 20D. Kör bara bröllop analogt och lite privat.
jag brukar säga (lite töntigt kanske) att "digitalkameran är guds gåva till bröllopsfotograferna"...
Oj, det är bara till bröllop jag kör analogt. Lämnar iväg negativen och slipper ordna med efterbeställningar. Men inne i kyrkan kör jag digitalt. Men snart kör jag väl bara digitalt. Vill helst slippa så mycket jobb som möjligt.
Vänners bröllop är en annan femma. Då blir det några tusen bilder digitalt...