Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur hittar man bröllop att fotografera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aly

Medlem
Hur gör man sig synlig som bröllopsfotograf helt enkelt :) ?

(dvs, när man inte har några bröllopsbilder att visa och inte känner någon som ska gifta sig)
 
Shit! Göra sig synlig? Jag som försöker
vara osynlig på bröllop.
Alla kyrkliga bröllop är öppen för allmänheten. Bara att stå vid kyrkan på en eftermiddag och fråga brudparet ifall de kan tänka sig bli fotograferade gratis mot att ha dom i din portfolio. Svårare är det inte.



/Stefan R. Nilsson
 
Oj, är det så enkelt. Var kan man hitta när dessa bröllop kommer att äga rum och var?
 
Oj, är det så enkelt. Var kan man hitta när dessa bröllop kommer att äga rum och var?

Ja var, är ju oftast i kyrkan ;) Ring till kyrkan och kolla. Jag antar att de kan berätta när kyrkan är bokad för bröllop.

Annars tycker jag att det jämt och ständigt efterfrågas fotografer som kan tänka sig att fota billigt i forumen här på Fotosidan. Oftast brukar de kliva på ömma tår, då de inte förstår hur mycket tid en bröllopsfotograf lägger ner på varje jobb och vad det är som kostar egentligen. Men, för din del - när du vill bygga upp en portfolio - är det kanske några såna du kan hålla utkik efter.

Bröllopstorget är väl en annan sida där folk alltid letar "billiga" fotografer.

Lycka till!
 
haha ja det är sant, är nog lite trött!

Ja jag kan nog tänka mig att fota helt gratis ett par bröllop, tills jag har lite att visa. I vilken del av forumen ska man kika då?
 
hehe det är klart..!
Dessvärre såg jag att man inte fick "erbjuda tjänster" där.
Kanske man kan komma undan med att det är gratis..? men jag antar att det inte är så.
 
hehe det är klart..!
Dessvärre såg jag att man inte fick "erbjuda tjänster" där.
Kanske man kan komma undan med att det är gratis..? men jag antar att det inte är så.

varför köra gratis? kan inte tänka mig att det är svårt att få bröllop om du kör ett lägre pris men gratis det känns lite panikartat.
Du får inte göra gratis reklam för dig på bröllopstorget men du kan köpa en annons plats där kostar ca 3000 kr sedan kan du köra hur billigt du vill o få ihop din portfolio. Jag själv har alltid försökt ta (rätt) betalt. Om du kan fotografera så finns det ingen anledning att köra gratis o jag tror inte gratis lockar mer än ett lägre pris utan skulle bara se konstigt ut.
 
Varför kan det inte vara gratis? Frågeställaren vill ha övningsobjekt och bilder behöver inte ens ges till bröllopsparet. Jag tror fotosidan är fel ställe att anonsera på. Bor man på en liten ort sätter man en lapp på anslagstavlan i närliggande mataffären.
Annars kollar med kyrkan när nått spännande är på gång och kommer objuden och plåtar på. Blir det bra kan man ge bort bilderna om man vill. Eller så frågar man i förväg om man kan få komma och öva så slipper man vara generad över att vara objuden. Har man riktigt tur kanske man får följa med på efterfesten med.
 
Det här med att komma "oinbjuden" till ett bröllop, säg att brudparet säger att det bara är att köra, hur tror ni att den anlitade fotografen ser på detta?
Nyfiken, kan själv tänka mig att glida förbi nån kyrka när det är bröllop o testa lite, hade inte tänkt på den möjligheten.
 
Varför kan det inte vara gratis? Frågeställaren vill ha övningsobjekt och bilder behöver inte ens ges till bröllopsparet. Jag tror fotosidan är fel ställe att anonsera på. Bor man på en liten ort sätter man en lapp på anslagstavlan i närliggande mataffären.
Annars kollar med kyrkan när nått spännande är på gång och kommer objuden och plåtar på. Blir det bra kan man ge bort bilderna om man vill. Eller så frågar man i förväg om man kan få komma och öva så slipper man vara generad över att vara objuden. Har man riktigt tur kanske man får följa med på efterfesten med.

varför ska alltid fotografer göra det gratis för? varför ser man aldrig byggarbetare,målare,rörmokare etc erbjuda sina tjänster för att få referenser?
Att stå vid kyrkan o ragga kunder blir nog rätt pinsamt o desperat. Oftast kan du säkert hitta blivande brudpar inom släkt o vänner o kan få uppdrag därifrån.
Vem har sagt något om att annonsera på fotosidan? det är bara att lägga upp en hemsida länk på ett bröllopsforum o jag är övertygad om att ts inte behöver köra gratis för att få kunder.
 
Det här med att komma "oinbjuden" till ett bröllop, säg att brudparet säger att det bara är att köra, hur tror ni att den anlitade fotografen ser på detta?
Nyfiken, kan själv tänka mig att glida förbi nån kyrka när det är bröllop o testa lite, hade inte tänkt på den möjligheten.

det är brudparets stora dag ska man då springa o ragga på dom då vid kyrkan? kanske passa på att fråga dom när dom är på väg in till vigseln,

ursäkta, kan jag få fota ert bröllop gratis?
nej jag tror inte det vi ska precis på in o viga oss prästen står o väntar där inne o nu börjar inmarsch musiken oxå.

Är ni säker på att jag inte ska fota erat bröllop?
 
Jobba aldrig gratis!
Visst, du gör det för att bygga portfolio och/eller för att det är kul.. men se till att om du ska ge bort bilder att du får något tillbaks! till en början ska din vattenstämpel finnas på dom. kanske lägre upplösning, kankse användning endast online. (skriv avtal) sen om dom är sjukt nöjda med dina kick-ass bilder så köper dom gladeligen högupplösta varianter utan stämpel att förstora och hänga upp :)
 
allt hänger väl lite på tillgång och efterfrågan..se vad andra fotografer tar för ett bröllop och lägg dig under det och bygg upp ett namn och ett varumärke..svårt att annonsera efter fotojobb på bröllop om man inte har referens material från ett bröllop man fotat...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.