ANNONS
Annons

Hur hantera "OT" i långa Sony-trådar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns faktiskt ett annat problem också och det är som Lennart påpekat att det finns massor av folk som aldrig skriver några meddelanden utan bara läser och visst finns det mästrande. I en del forum har vi sett exempel på att folk skriver andra på näsan om deras dåliga språk och stavning istället för att vara glada över att de faktiskt deltar.

Det är ett mycket litet problem i Sonyforumen. Som du säkert märkt har jag raderat ännu ett jättelångt inlägg som inte har med ämnet att göra, och jag är ganska nära att börja skicka ut varningar.

Men folk undrade varför man ibland tillgriper en lågintensiv "konstgjord andning" i ett forum och jag försökte förklara detta genom tre jättediskussioner vi haft tidigare med massor av vad du skulle kallat OT. Dessa tre exempel är de viktigaste trådar som gått här på FS de senaste 5 åren. De slutsatser som kom ur dessa har helt ändrat vår syn på och förståelse för företeelser som lågljusprestanda, AF-problem och DR på Bas-ISO.

Många här utom vi som var med i dessa vet ens att de skett och varför de numera (oftast) har helt annan syn på dessa faktorer än folk hade då. Det var viktiga diskussioner som var mycket hårda men de fick utvecklas och det skapade kunskap. Det riskerar att bli dåligt med sådant framöver på FS.

Men folk undrade varför man ibland tillgriper en lågintensiv "konstgjord andning" i ett forum och jag försökte förklara detta genom tre jättediskussioner vi haft tidigare med massor av vad du skulle kallat OT. Dessa tre exempel är de viktigaste trådar som gått här på FS de senaste 5 åren. De slutsatser som kom ur dessa har helt ändrat vår syn på och förståelse för företeelser som lågljusprestanda, AF-problem och DR på Bas-ISO.

Många här utom vi som var med i dessa vet ens att de skett och varför de numera (oftast) har helt annan syn på dessa faktorer än folk hade då. Det var viktiga diskussioner som var mycket hårda men de fick utvecklas och det skapade kunskap. Det riskerar att bli dåligt med sådant framöver på FS.

Då får det väl bli så, men OT kommer inte att tillåtas (och så himla viktig var inte den tråden eftersom samma resultat konstaterades från andra håll).

Du kan välja att följa forumreglerna och inte få inlägg borttagna, eller det motsatta. Det är valfritt, och har inget med tidigare trådar att göra.

Hur många har diskuterat detta i forumen, förutom typ tre personer och referenser till en avstängd medem?

De här reglerna kommer INTE att ändras. Om ni skriver OT kommer inlägg raderas och sånt. Om ni inte accepterar det kan ni kontakta FS redaktion, och eventuella kommentarer i trådarna raderas direkt (utom i den här tråden då)

Dessa tre exempel är de viktigaste trådar som gått här på FS de senaste 5 åren. De slutsatser som kom ur dessa har helt ändrat vår syn på och förståelse för företeelser som lågljusprestanda, AF-problem och DR på Bas-ISO.
Men ingen av dem har något specifikt med Sony att göra. Och vem är du att avgöra vilka trådar som är viktigast på FS?

Jag har ingenting emot långa inlägg, men det är märkligt hur svårt det ska vara att hålla sig till ämnet. Skriv en bok, starta en blogg eller vad fan som helst. Ett inlägg blir knappast bättre eller mer informativt för att man gör det tre gånger längre än nödvändigt.

Det är ju lite fånigt att hela den här tråden rikar sig mot de medlemmar som motsätter sig moderering, men förhoppningsvis inser de att de inte kommer att vinna. Jag kommer ta bort långrandlga inlägg som inte har med ämnet att göra, och jag kommer att ta bort inlägg som postas innan de är färdigskrivna eller är upprepningar av tidigare inlägg.

Ni kan välja att acceptera det eller inte, men det är inte ni som äger sonyforumet. Jag hoppas att jag uttryckt mig tillräckligt klart nu ...

Men ingen av dem har något specifikt med Sony att göra. Och vem är du att avgöra vilka trådar som är viktigast på FS?

Nää det är just det som är lite av poängen för långa trådar med en hel del OT i är inget som förekommer bara i Sony-trådar även om vi nu fått en tråd som bara handlar om OT i Sony-trådar. Några av de längsta har som du säger ingen koppling alls till Sony.

Ja jag kan faktiskt avgöra vilka trådar som haft stor om inte störst påverkan på hur vi ser på sensortekniken idag (brus och DR). Det har skett ett rent paradigmskifte där efter dessa diskussioner och det växelspel dessa hade med den tekniska utvecklingen och att vi fick tillgång till DxO. Vi gick från att tro att vi var helt styrda av naturlagar till att förstå att teknikfaktorn kunde flytta de gränser vi just trott varit givna och spikade. Det var faktiskt rätt stort.

AF-tråden avhandlade orsakerna till AF-problemen som varit en plåga för väldigt många, speciellt med kameror där manuell fokusering varit näst intill omöjlig som alternativ. Detta oavsett märke även om diskussionen gällde Canon-kameror. Jag förstår om du inte tycker AF-diskussionen varit viktig eftersom du inte använder AF men du är nog hyfsat ensam om det bland de som har andra kameror än Leica även om det kan komma att ändra sig med A7/A7r.

Hur många har diskuterat detta i forumen, förutom typ tre personer och referenser till en avstängd medem?

Jag har själv ett antal gånger försökt få igång folk att diskutera saker relaterade till A7/A7r men med ett rätt klent resultat och det är ett av huvudproblemen. Ett annat är att det finns olika uppfattning om vad som är OT. Jag vet inte varför de som skriver i tråden förutom oss som du pekat ut inte skriver om kamerorna utan om alla möjliga objektiv i bästa fall och i värsta fall skriver de inte alls. Jag är helt säker på att alla som du riktar din kritik mot inte har det minsta emot att många fler deltar och skriver men de gör ju inte det i den utsträckning vi vill.

Det borde ju finnas mer att skriva om kring dessa kamerahus just när de är nya än som görs. Nivån är faktiskt väldigt låg. Per definition ska denna Sony A7 och A7r-tråd handla om dessa kameror. Så att behöva läsa om en massa Canon-objektiv folk vill skruva på sina kamerahus eller olika Leica-objektivs egenskaper på A7 är lika OT för mig som något annat. På Dyxum har de egna trådar för det. Rangefinder-objektiven har fått en egen tråd på FS, vilket är jättebra, så varför inte skapa en för alla andra och övriga tillbehör om du nu vill hålla tråden "on topic".

Mitt hopp står till Gary Friedman när det gäller kunskap kring Sonys A7:eek:r för en tråd kan aldrig bli någon form av uppslagsbok. Han kommer snart med en ny friendly manual för dessa som jag ser fram emot. Han svarar faktiskt på mail också, hur han nu hinner det. Jag har själv haft några konversationer med honom om NEX 7. Det finns ju dessutom en bredare diskussion på Dyxum kring dessa kameror som är givande ibland. Jag hoppas att fler uppsöker dessa så att diskussionerna här på FS kan syresättas lite.

med vad fan Sten-Åke, nu sätter du igång igen, ser och hör du inte vad moderatorn skriver? Hur tydlig måste man vara, man vill inte vara oförskämd, så jag tänker inte skriva vem jag tycker är värst på att förstöra trådarna på Sony-forum.

Lite OT är helt ok, det är ju ändå en diskussion och precis som vanliga samtal så driver de runt lite.

Men, jag hade gärna läst om AF, DR, brus etc. Har missat detta eftersom jag inte läser sonytrådar. Alls.

Går det inte att flytta märkesneutrala diskussioner till nya trådar så alla får en chans att hitta dem?

Det är många, inklusive jag, som bara går in i Sony-trådar bara när jag måste.
Är det inte rätt enkelt egentligen?: Säg till->varna->stäng av.

Lite OT, ja. Tyvärr är det inte så lite i Sonytrådarna ;)

Ta A7-tråden som exempel.
1/ Att kameran jämförs med andra liknande från annat fabrikat upplevs av en del som OT. Jag anser det vara ämnesrelaterad on topic.

2/ Kameran kan användas med en rad olika adaptrar och objektiv. När detta diskuteras upplever en del det som OT. Anser det vara ämnesrelaterad on topic.

3/ Många ställer frågor i tråden hur A7 fungerar med olika objektiv från andra märken. OT tycker en del.

Det finns fler varianter, men OT-definitionen är komplex. De tre exemplen ovan skulle kunna vara 3 olika trådar, men hur sammanhållet blir det då?

Frågan ställd därför jag önskar frid och ro på trådarna för att själv kunna ta del av andras erfarenheter och dela med mig av mina.

//Lennart

Jag tycker alla dina exempel är sånt som har med ämnet att göra. Det har dock varit en hel del långa utläggningar om annat i den tråden (och andra).

Jag är helt säker på att alla som du riktar din kritik mot inte har det minsta emot att många fler deltar och skriver men de gör ju inte det i den utsträckning vi vill.

Många av de som inte skriver gör det inte för att alla monstertrådar i Sonyforumet tagits över av dig och några få andra (inklusive mig själv). Vi måste helt enkelt acceptera att det finns många fler än vi som använder Sony, och om de ska våga få en syl i vädret måste vi ta mindre plats.

Forumet är ingen chatt där vi ska sitta och ge trevliga hälsningsrop till varandra, och vi ska heller inte skriva romaner om våra tidigare fotoerfarenheter. Låter vi bli det kanske vi får fler att våga skriva i Sonyforumet utan att behöva oroa sig att inläggen försvinner i det allmäna struntpratet som försigår där.

Om ni tycker att dessa regler är för hårda eller för svåra att följa föreslår jag att ni startar ett eget fotoforum, eller som tidigare nämnts skriver av er i bloggar eller dylikt.

Hade inte A7:eek:rna varit först ut i ett helt nytt system hade chansen varit högre att varje glugg och pinal fått en egen tråd, som är mer brukligt på FS. Nu gör blotta omfattningen tråden till en OT-härd.

Tycker därför den linje som nu drivs, där mod snabbt fimpar OT och försöka fördela ut sidodiskussioner i nya trådar, är vettig. Ser inte att det skulle döda kreativiteten och kvaliteten alls. Tvärtom. På vilket sätt förlorar en tråd om ISO-löshet på att den bryts loss från A7-tråden, och läggs i allmänna delen av forumet?

Tror också det är att göra det väldigt enkelt för sig att säga att felet ligger på individnivå. Hur många andra trådar med utpekade medlemmar hittar ni som dragit iväg till strax söder om tvåtusen inlägg?

Var och en som väljer att delta bidrar aktivt till reda respektive oreda i en gemenskap. Like it or not. Vi har alla del i röran. Enda sättet att komma till rätta med det är att vi alla faktiskt värderar vad vi tillför innan vi postar.

Många av de som inte skriver gör det inte för att alla monstertrådar i Sonyforumet tagits över av dig och några få andra (inklusive mig själv). Vi måste helt enkelt acceptera att det finns många fler än vi som använder Sony, och om de ska våga få en syl i vädret måste vi ta mindre plats.

Forumet är ingen chatt där vi ska sitta och ge trevliga hälsningsrop till varandra, och vi ska heller inte skriva romaner om våra tidigare fotoerfarenheter. Låter vi bli det kanske vi får fler att våga skriva i Sonyforumet utan att behöva oroa sig att inläggen försvinner i det allmäna struntpratet som försigår där.

Om ni tycker att dessa regler är för hårda eller för svåra att följa föreslår jag att ni startar ett eget fotoforum, eller som tidigare nämnts skriver av er i bloggar eller dylikt.

Men lägg ner den gamla tråden då och starta en ny som håller sig till kamerorna och inte till allt annat som adapters och tillbehör. Det är ju faktiskt som jag påpekat att dessa kameror ingår i ett supersystem som ni och vi aldrig sett förut,. Därför skapar det speciella problem och en förvirring som vi och ni nog inte stött på tidigare. Med ni menar jag er som försöker moderera och vi som läser och skriver.

Det skapades ju en tråd för rangefinderobjektiv och A7. Det var väl bra. Att skapa en tråd att dumpa all Sony OT i gör ju bara att även OT-tråden blir OT och då är väl förvirringen total eller hur? En tråd för tillbehör och vad vet vad så man kan diskutera kamerorna för sig. Annars kommer detta garanterat att bli en sörja.

Kolla på Dyxum, där funkar det ju, så varför skulle det inte kunna funka här?

Det är väl ett tag sedan något Sony-forum hade den karaktär du pratar om Anders om det någonsin haft det. Kolla här ifrån botten och gå uppåt och tala om vilket inlägg som är den senaste hälsningen du hittar.

Jag känner verkligen inte igen oss i den beskrivningen. Struntprat är relativt och kan väl definieras som allt som inte intresserar de som deltar här sett ur varje individ egen vinkel. För min del handlar det om tillbehör som jag aldrig kommer vara intresserad av och för andra handlar det om vad exv. jag är intresserad av eftersom de just är intresserade av Canon-tillbehör eller vill diskutera vilka Leica-objektiv som passar till A7:eek:rna. Gör egna trådar för detta så kommer huvudtråden säkert att funka mycket bättre ska du se. Börjar vi på en ny så är den ju inte så lång längre.

Det är inte meningen att vi som modererar ska skapa upp trådar för alla tänkbara behov, utan tanken är att de som vill skriva om ett nytt ämne själv startar nya trådar.

Men problemet är ju att ni ju redan gör det. Det är ju ni som har en uppfattning om hur detta ska vara för ni har ju visat att ni inte tycker om det sätt som det utvecklat sig nu. Då vore det väl bra om ni talar om hur ni vill ha det så ni blir mer tillfreds. Uppenbarligen har ju inte heller de som haft synpunkter på trådens utveckling tagit några egna steg i någon annan riktning ännu. Som sagt, kolla på Dyxum. Där funkar det uppenbarligen.

E-mount full frame var det:

http://www.dyxum.com/dforum/emount-full-frame_forum59.html

Signaturen "ljusdressyr" skriver ju detta ovan:

"
Tycker därför den linje som nu drivs, där mod snabbt fimpar OT och försöka fördela ut sidodiskussioner i nya trådar, är vettig. Ser inte att det skulle döda kreativiteten och kvaliteten alls. Tvärtom. På vilket sätt förlorar en tråd om ISO-löshet på att den bryts loss från A7-tråden, och läggs i allmänna delen av forumet?"

Tycker själv det var bra att "ISO-lösheten", bröts ut. Jag har inga problem med det heller. Jag föredrar att kameratråden handlar om kamerorna och inget annat. Då ska du nog se att det blir en ordning som du kan leva med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar