Annons

Hur hantera "OT" i långa Sony-trådar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet mycket väl hur det fungerar på andra forum. Det fungerar bra också här om man kollar i de andra märkesforumen. I övrigt har jag inget att itllägga utöver det jag skrivit tidigare i tråden.

Ska vi fortsätta i den gamla A7-tråden menar du? Den har ju levt sedan ryktestiden över OT-tiden i väntans tider på lansering och sedan med en rätt ansenlig röra p.g.a. att dessa kameror appellerar till snart sagt var och varannan människa är ju full med all möjlig OT som inte har med dessa kamerors funktion att göra. Det finns många skäl att inte gilla det av olika skäl och olika utgångspunkter.

Men lägg ner den gamla tråden då och starta en ny som håller sig till kamerorna och inte till allt annat som adapters och tillbehör. Det är ju faktiskt som jag påpekat att dessa kameror ingår i ett supersystem som ni och vi aldrig sett förut,. Därför skapar det speciella problem och en förvirring som vi och ni nog inte stött på tidigare.

Jag tror faktiskt inte att uppkomsten av ett nytt "supersystem" är någon stor orsak till det problem som har diskuterats i den här tråden. På Canon EOS har man kunnat montera rätt många objektiv av andra märken i ett par decennier. Det viktigaste undantaget är nog Leica M.

Problemet är helt enkelt en oförmåga att hålla sig till ämnet, och det finns ingen enskild person som är skyldig utan vi är en grupp som gärna svävar ut. Jag försöker ibland starta en ny tråd när jag inser att det jag skriver om är lite väl OT, men det finns en hög tröskel mot det i och med att det är rätt krångligt att länka till den nya tråden från den gamla. Det är förvisso en ganska dålig undanflykt, men vi människor är rätt bekväma av oss så även om det inte är en bra ursäkt så är det en bra förklaring.

Det är inte meningen att vi som modererar ska skapa upp trådar för alla tänkbara behov, utan tanken är att de som vill skriva om ett nytt ämne själv startar nya trådar.

Det kanske vore bra med en möjlighet för användarna att branscha av trådar?

Om man skapar nya trådar missar man prenumerationsfunktionen.

Jag vet mycket väl hur det fungerar på andra forum. Det fungerar bra också här om man kollar i de andra märkesforumen. I övrigt har jag inget att itllägga utöver det jag skrivit tidigare i tråden.

Så här rörigt som det är nu har det aldrig varit Anders. Du kan nog sluta jämföra detta forum vi kommer från med "andra märkesforum" eftersom detta som jag sagt tidigare sedan ett bra tag upphört vara ett "märkesforum". Detta är/var ett Sony-forum och ligger som du ser under "Sony (Konica Minolta) - kameror och objektiv" och då är det väl per definition OT med långa diskussioner om olika adapters och tredjepartsobjektiv som passar till dessa. Tredjepartsobjektiv är alltså inte "on topic" i Sony-forum. De inslagen är irriterande för de som är i dessa forum för att diskutera Sony-kameror och -objektiv.

De som vill prata om sådant kan använda den tråd jag skapat eller skapa egna om de hellre vill det för mina är bara ett förslag - "take it or leave it" men dessa inlägg hör per definition inte hemma i en tråd om Sony A7/A7r under "Sony (Konica Minolta) - kameror och objektiv"

Jag kan bara erinra om vilket liv det varit temporärt när folk skrivit om N ikon-produkters förträfflighet i Canon-forum och vise versa. Den s.k. "DR-tråden" var ett bra exempel på det. Mats Lillnor har vid några tillfällen ställt till med rabalder i Canon-trådarna med sina Sony-färgade inlägg bl.a. innan A77 lanserades, så jag tycker du är lite historielös när du skriver det du skriver om detta forum. Till att börja med var det ju du själv i egenskap av Nikon-fotograf som retade dig på en del Sony-forum. Så det går uppå och ner över tid under alla huvudforumrubriker beroende på deltagare och ämnen.

Personligen tycker jag det som hänt i Sony-forumen är en västanfläkt mot den röra av främlingsfientlighet som exponeras varenda år kring fotografering av Lucia-firanden i skolor och på dagis (som ett brev på posten sker samma typ av diskussion år efter år och det är ofta samma personer dessutom som gör dessa övertramp). De får tydligen fortsätta med det också med FS goda minne eftersom rapportering lämnas helt utan åtgärd.

Det kanske vore bra med en möjlighet för användarna att branscha av trådar?

Om man skapar nya trådar missar man prenumerationsfunktionen.

Det är inget konstigt med det för avknoppningen lever ju vidare och skrivs det i dessa trådar får man ju postningar (åtminstone om man är med i utbrytningen) men det kan Anders kanske klargöra hur man gör. Vi har startat om trådar tidigare i Sony-forum också och det har vad jag kan påminna mig inte varit några större diskussioner kring det. Trådarna syns ju bland de aktuella så fort de börjar leva.

Det är inte meningen att vi som modererar ska skapa upp trådar för alla tänkbara behov, utan tanken är att de som vill skriva om ett nytt ämne själv startar nya trådar.

Det här blir ju lite av ett Moment 22 eller hur. Först påpekar David Elmfeldt att det brukar bli problem med OT i långa trådar och då jag föreslår att vi börjar på en ny så säger du att det inte är er sak att styra. Jag tycker verkligen att vi ska skrota den gamla tråden om den nu är ett så stort problem. Pröva med en nu. Det kanske går riktigt bra. Bär det emot att använda den jag lagt upp, så får väl någon annan skapa den då.

Läs mina tidigare inlägg i den här tråden. Jag har aldrig påstått att det finns något egenvärde i monstertrådar - snarare tvärtom.

Hade inte A7:eek:rna varit först ut i ett helt nytt system hade chansen varit högre att varje glugg och pinal fått en egen tråd, som är mer brukligt på FS. Nu gör blotta omfattningen tråden till en OT-härd.....................

.

Tack för det inlägget. Precis så tror jag det är och det är det jag försökt säga ett bra tag nu. Detta forum kring A7/A7r har plötsligt dragit till sig varenda FF-intresserad fotograf oberoende av tidigare märken och deras främsta intressen är att diskutera hur deras gamla objektiv funkar med dessa kameror och inte kamerorna i sig primärt. De diskussionerna borde brytas ut för de är 100% OT för de som är intresserade att prata om dessa Sony-kameror och tillhörande Sony-objektiv. Den tråd vi pratar om är faktiskt alltjämt en Sony-tråd. Det finns en rangefinderobjektiv tråd kring detta redan och jag har skapat en ny tråd för adapters till A7/A7r och tredjepartsobjektiv.

Tidvis har diskussionen faktiskt bara gällt tredjepartsobjektiv och adapters och som ni förstår så finns det ca 500 A-mount AF-objektiv bara från Sony och Konica Minolta och många hundratals till om vi tar med gamla Minolta och Konica AR och många tusentals från andra tillverkare (för vi pratar ju om kameror med möjlighet att skruva på snart sagt varenda systemkameraobjektiv som någonsin tillverkats). Det kommer inte bli lätt i den OT-röran att diskutera A7/A7r-egenskaper och - funktioner. Jag tycker det är konstigt att inte fler verkar se det problemet och vill göra något åt det.

Läs mina tidigare inlägg i den här tråden. Jag har aldrig påstått att det finns något egenvärde i monstertrådar - snarare tvärtom.

Men då borde väl även du ha ett bra incitament att styra upp det hela.

Jag har inte missat något enda av dina inlägg Anders. Hur skulle jag kunna undgå det? En del har du ju addresserat till mig personligen.

Jag tror inte på att det blir någon vidare ordning i huvudtråden om inte "icke Sony-OT avskiljs från tråden" konsekvent. Lek med tanken. Hur skulle det se ut om Canon-trådar skulle domineras av folk som inte överhuvudtaget har någon Canon-utrustning. Det skulle bli ett ramaskri det. Vi behöver en fördjupad diskussion kring A7/A7r men den lyser med sin frånvaro i stor utsträckning. Jag har gjort en fyra fem inspel men intresset verkar inte så stort utan helst vill man uppenbarligen prata om tredjepartsadapters och tredjepartsobjektiv. Jag jämför med Dyxum och hur där ser ut och blir lite beklämd. Nivån är rätt låg här tyvärr.

Det kan dock vara så att FS inte är det optimala stället för denna typ av diskussioner. Det får väl framtiden utvisa. Jag önskar i alla fall God Jul och Ett Bättre Nytt År för FS.

Men då borde väl även du ha ett bra incitament att styra upp det hela.

Jag har inte missat något enda av dina inlägg Anders. Hur skulle jag kunna undgå det? En del har du ju addresserat till mig personligen.

Jag tror inte på att det blir någon vidare ordning i huvudtråden om inte "icke Sony-OT avskiljs från tråden" konsekvent. Lek med tanken. Hur skulle det se ut om Canon-trådar skulle domineras av folk som inte överhuvudtaget har någon Canon-utrustning. Det skulle bli ett ramaskri det. Vi behöver en fördjupad diskussion kring A7/A7r men den lyser med sin frånvaro i stor utsträckning. Jag har gjort en fyra fem inspel men intresset verkar inte så stort utan helst vill man uppenbarligen prata om tredjepartsadapters och tredjepartsobjektiv. Jag jämför med Dyxum och hur där ser ut och blir lite beklämd. Nivån är rätt låg här tyvärr.

Det kan dock vara så att FS inte är det optimala stället för denna typ av diskussioner. Det får väl framtiden utvisa. Jag önskar i alla fall God Jul och Ett Bättre Nytt År för FS.

Alternativt får sonytrådarna leva sitt eget liv eftersom det är ett mindre märke, folk tar illa upp av påhopp, inte OT.

Alternativt får sonytrådarna leva sitt eget liv eftersom det är ett mindre märke, folk tar illa upp av påhopp, inte OT.

Folk störs mycket av OT också, och det fungerar inte att ha speciella regler för just Sonyforumet - den diskussionen hade vi för ett bra tag sedan, och den är avslutad.

Det är inga trådar som genererar så mycket rapporter som i Sonyforumen, så vi backar inte på det.

ANNONS