Annons

Hur hårt ska man dra?

Produkter
(logga in för att koppla)

DaCheeseMan

Aktiv medlem
Efter en dags vandring i skog och mark med kameran och stativet störde jag mig på en sak som man kanske inte vanligen störs av. Det var nämligen skruven som håller fast "snabbplattan" i kameran som hela tiden skruvade upp sig. Jag hade ingen skruvmejsel med mig för att dra fast den ordentligt, men hur hårt kan man dra? Ska man ta i så knogarna vitnar eller finns det några andra smarta lösnignar? Gängtejp?
 
Hur ser den snabbplattan ut? Har aldrig haft problem me att snabbplattan te mitt HQ Trihead har skruvat loss sig.. Gängtejp funkar säkert.. loctite är väl kanske lite sämre då det mer är en engångsgrej å kan orsaka att det sitter utav helsike. Likaså risken med tejpen förstås. Men hellre det än att det skruvar loss.

Ja har aldrigt funderat riktigt va den fjädrande lilla piggen på dom vanligaste plattorna gör men tanken slog mig kanske att den ska tvinga plattan på snedden för att skruven inte ska skruva upp sig själv pga att skruven då tvingas snett.
 
Loctite finns i flera varianter där en är för permanent montering (gängcement) så den ska Du undvika men en är för att just förhindra lossgängning av sig själv men det går att både dra åt och lossa skruven med lämpligt verktyg den bör lösa problemet, men läs noga på förpackningarna så Du får rätt variant annars är Du liksom rökt!!

Gängtejp är ju billigt och enkelt men Du lär få byta den efter varje avsiktlig uppgängning då den lätt går sänder då den i huvudsak är gjord för permanent montering av rördelar, alltså bara dra åt och låta sitta orörd, men en rulle kostar ju inte många kronor så står Du ut med att göra om det lite då och då så är det ju det enklaste och billigaste.
 
Hur ser den snabbplattan ut? Har aldrig haft problem me att snabbplattan te mitt HQ Trihead har skruvat loss sig.. Gängtejp funkar säkert.. loctite är väl kanske lite sämre då det mer är en engångsgrej å kan orsaka att det sitter utav helsike. Likaså risken med tejpen förstås. Men hellre det än att det skruvar loss.

Ja har aldrigt funderat riktigt va den fjädrande lilla piggen på dom vanligaste plattorna gör men tanken slog mig kanske att den ska tvinga plattan på snedden för att skruven inte ska skruva upp sig själv pga att skruven då tvingas snett.

Den är väl till för videokameror? många videokameror har ett litet hål som matchar med den piggen och det gör att kameran inte vrider sej när du filmar.
 
Hittade en workaround! Efter att återigen glömt av att ta med mig en skruvmejsel så trättnade jag lite på att skruven skruvade upp sig. Varför gör den det? Jo, den håller sig på plats så länge kameran är horisontell. När jag tiltar kameran/stativet vertikalt så är kamera + objektiv lite framtungt vilket gör att den vrider sig frammåt/neråt. Detta gör att skruven skruvar upp sig. MEN! Då tiltade jag kamera/stativ åt andra hållet (åt höger) och vips va det löst. Lite avigt att fippla med kameran åt det hållet men men...

Kanske inte den bästa lösningen, men EN lösning i alla fall.
 
Den lilla sprinten är menad att antingen passa i ett hål, eller att passa i något av de flera urfrästa spår som finns vid skruvhålet.
Har man hål eller frästa spår sitter det ganska bra. Det är ju just när plattan vickar från sida till sida som skruven till slut skruvas upp.

Stativfoten till 300/4L har, vansinnigt nog, varken hål eller spår. Snabbt ordnat med en borr, och sedan sitter plattan som berget.
 
Jag är allergisk mot snabbkopplingsplattor, då jag använder många olika produkter på mina stativ.

Jag hade stora problem med en stativadapter till en 15x70-kikare. Kikaren vred sig hela tiden. Jag bytte då ut anliggningsytan i gummi mot kork. Då försvann problemet. Korkskivor kan man få i fisketillbehörsaffärer och musikaffärer.
 
Jag är allergisk mot snabbkopplingsplattor, då jag använder många olika produkter på mina stativ.

Jag hade stora problem med en stativadapter till en 15x70-kikare. Kikaren vred sig hela tiden. Jag bytte då ut anliggningsytan i gummi mot kork. Då försvann problemet. Korkskivor kan man få i fisketillbehörsaffärer och musikaffärer.

Har själv kork, och jag misstänker att det är det bästa.
Jag har en platta till varje optik, och då blir det ofrånkomligt ett avtryck i korken. Detta avtryck hjälper till att hålla plattan på plats.
De vibrationsdämpande egenskaperna hos korken kanske försämras när den plattas till efter stativfoten, men det sitter iaf riktigt bra.
 
Är det meningen att den där snabbplattan skall sitta på hela tiden på kameran? Menar att det kanske sliter på gängorna att gänga av och på hela tiden.
 
Jag plockar av plattan när jag inte behöver den, det är onödig extra vikt och gör kameran mer obekväm att hålla i.
 
Är det meningen att den där snabbplattan skall sitta på hela tiden på kameran? Menar att det kanske sliter på gängorna att gänga av och på hela tiden.

Det gör man som man vill.
Personligen har jag två teleobjektiv med stativfot, och där sitter plattan på jämt. Om man inte har någon stativfot är det naturligtvis obekvämt att ha plattan på jämt, men även det är ju en fråga om hur snabbt man vill kunna använda stativet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.