Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gjorde ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lopplish

Ny medlem
Jag vet att det finns en hel del som jobbar som fotografer här på Fotosidan.
Jag är väldigt ung, men jag tror.. nej jag är nästan helt säker på att jag vill jobba med foto när jag blir äldre.
Men jag undrar: Hur gick ni tillväga när ni blev fotografer?
Gick ni något gymnasium med anknytning till foto?
Hade ni redan kontakter, eller blev det av en slump att ni blev fotografer?
När kände ni att fotografering var eran grej?

Jag har massor med funderingar och så just nu, men såna här saker tänker jag på rätt ofta.
:)

Eftersom du inte fått något svar på över en vecka så ska jag försöka plita ner lite av mina tankar.

För min del startade mitt fotointresse när jag tog över en begagnad systemkamera för 3 år sedan, men sen dess är jag fast. Eftersom jag inte har någon utbildning inom foto (men ett stort intresse) så vart det bara att börja läsa så mycket som möjligt på egen hand. Först handlade det mest om hur tekniken funka och därefter mer om hur man får till en bra bild. Sen är det viktigaste så klart att fotografera....fota, fota, fota. Det är ett hantverk så det finns inga genvägar.

Att studera foto på folkhögskola/högre utbildning tror jag vore väldigt bra om man har möjlighet och det passar in i ens livssituation. För min del funkar det inte då jag är 34 och mitt uppe i familjebildning då det krävs en stabil inkomst (har redan tillräckligt mycket förändringar i livet som det ser ut nu ;)

Som det är nu tar jag lite uppdrag vid sidan om mitt ordinarie heltidsjobb. Nackdelen med detta är förstås att tiden ganska ofta fattas.

Jag gick bildestetisk på gymnasiet och det var där jag kom i kontakt med fotografi och det var då jag bestämde mig för att bli fotograf. Det var klockrent och jag har aldrig tvekat sedan dess. Dock har min väg till att arbeta som fotograf inte varit helt lätt.

Jag tycker det är viktigt att utbilda sig så jag gick både fotolinje på folkhögskola, Kulturama och senare tilläggsutbildning på digitalfoto. Plus kortare kurser. Det var jättetufft att va arbetslös fotograf utan eget företag och jag hade ingen möjlighet att starta eget de första åren så jag passade på att få så mycket erfarenhet som möjligt via praktik på tidning, vid fotograf mm.

När tiden var mogen att starta företag började jag skaffa ett kontaktnät med kunder, blev antagen till NordicPhotos bildbyrå mm, och då vågade jag starta eget. Jag jobbade då ihop till en ännu bättre utrustning, fixade en hemsida som skulle locka kunder och började leta uppdrag.

Det har gått bra och utan företag kommer man ingenstans, men det kräver vassa armbågar, många oavlönade jobbtimmar och ett himla driv. Förutom att man måste vara en duktig fotograf förstås. Med eget företag känns det ibland som man är allt annat än fotograf, det är så mycket pappersjobb, kundmöten, bokföring, fakturor som inte blir betalda mm. Det negativa är att det är ett ganska ensamt jobb. Ändå tror jag inte att jag skulle vilja vara anställd fotograf istället, idag har jag full frihet över min tid och bestämmer över mig själv och mina jobb.

Lycka till!

Plåtade bara ut av helvete, var intresserad av vad som hände i världen. Tog mitt portfolie, knallade in på en redaktion och slog den i bordet där. Sedan dess har jag jobbat som fotograf.

Jag håller själv på att komma igång professionellt men det är inte alls så lätt, men vilka jobb är det? Jag startade mitt företag några månader sedan och jag tror att det underlättar en hel del eftersom många arbetsgivare kräver att fotografen ska ha F-skattesedel. Att starta företaget tycker jag inte alls var svårt. Visserligen är det klokt att lära sig lite hur ett företag fungerar, finns en hel del böcker och information på internet. Finns även gratis introduktionstillfällen lite här och var som delar ut ännu mer info. Det skäl några timmar men är du ambitiös finner du att det är en god investering. Via Verksamt (www.verksamt.se) registrerade jag företaget och det tog inte mer än två veckor innan jag fick min F-skattesedel. Ska du regga via internet hos Verksamt krävs däremot att du har e-legitimation. Har du inte det kan du skaffa det hos din bank. Det kostar ingenting att regga hos Verksamt. Det är bara namnet på företaget som kostar, inte F-skattesedeln.

Mitt nästa steg blir att skaffa körkort. Många av de tjänster jag sökt har krävt ett B-körkort och jag har aldrig sett ett behov av det fram tills nu. Därefter får vi se vad framtiden visar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar