Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gjorde ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lopplish

Ny medlem
Jag vet att det finns en hel del som jobbar som fotografer här på Fotosidan.
Jag är väldigt ung, men jag tror.. nej jag är nästan helt säker på att jag vill jobba med foto när jag blir äldre.
Men jag undrar: Hur gick ni tillväga när ni blev fotografer?
Gick ni något gymnasium med anknytning till foto?
Hade ni redan kontakter, eller blev det av en slump att ni blev fotografer?
När kände ni att fotografering var eran grej?

Jag har massor med funderingar och så just nu, men såna här saker tänker jag på rätt ofta.
:)

Eftersom du inte fått något svar på över en vecka så ska jag försöka plita ner lite av mina tankar.

För min del startade mitt fotointresse när jag tog över en begagnad systemkamera för 3 år sedan, men sen dess är jag fast. Eftersom jag inte har någon utbildning inom foto (men ett stort intresse) så vart det bara att börja läsa så mycket som möjligt på egen hand. Först handlade det mest om hur tekniken funka och därefter mer om hur man får till en bra bild. Sen är det viktigaste så klart att fotografera....fota, fota, fota. Det är ett hantverk så det finns inga genvägar.

Att studera foto på folkhögskola/högre utbildning tror jag vore väldigt bra om man har möjlighet och det passar in i ens livssituation. För min del funkar det inte då jag är 34 och mitt uppe i familjebildning då det krävs en stabil inkomst (har redan tillräckligt mycket förändringar i livet som det ser ut nu ;)

Som det är nu tar jag lite uppdrag vid sidan om mitt ordinarie heltidsjobb. Nackdelen med detta är förstås att tiden ganska ofta fattas.