Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur göra softad oval

Produkter
(logga in för att koppla)

BoSamuelsson

Aktiv medlem
i Photohop CS.

Jag har ett porträtt som jag vill göra en softad oval runt själva ansiktet, dvs skarp innanför ovalen och sedan mjukare ju längre ut från ovalen man kommer

h_pia skrev:
Hej Jag skickar ett mail till dig med hur du förslagsvis kan göra !
När man svarar i forum så är det fiffigt att låta alla, även de som "bara" läser, få del av svaret.

Så Pia, berätta för oss alla!
tack :)

Shhh säg inget till någon,hemliga klubben :--) .
Men då jag inte brukar ändra sådant i PS så tog jag ett snabbt test.
Att göra som exempelbilden var enkelt. Markera en avlång del i bilden -
skapligt mycket ludd - omvänd markering - välj färg - och tryck delete.

Gradvis var fiffligare, förutom att man kan labba med luddbredden. Det finns garanterat fem andra sätt som är bättre.
Men jag gillar att hitta på egna recept så...Via lager så var det gjort på direkten, blanda efter önskemål.
Sen med mer arbete blir det bättre och bättre förstås.
Nu förstörde jag delvis den här med att ta bort färgen längst ut men, principen framgår väl.

Den här hade i original skärpedjupet mellan alla fyra blommorna och grenen dvd det var skarpt i hela planet och bara gröna bakgrunden var i jämn oskärpa . . .

Bilagor

• gp312.jpg
    gp312.jpg
    35.9 KB · Visningar: 268
Senast ändrad:
Pia skrev detta i mailet

klicka på Fil och öppna fram den bilden du vill ha.

Klicka på verktyget Elliptisk markeringsram. (
Den översta runda till vänster på verktygsfältet )

Dra en markering runt din bild där du vill ha ramen.

Klicka på Markera ( översta raden) och gå ner till där det står omvänd och tryck på den.

Se till att det står tex 200 px i rutan Ludd. och en bock i kantutjämning.

Tryck sen Delete.

Nu ska du ha en fin softat kant runt din bild.

Sen kan man själv exprimentera med Ludden och ändra på dom siffrorna så man får som man vill ha det.

man väljer färg på det softade genom att
ändra färg i rutan där nere (den ena rutan brukar vara vit och den andra svart ).
Så vit softat kant = vit ruta....

Tack Bo, Nu slapp jag skriva allt igen *S* Men så var det precis.... Förlåt alla ni andra ...Tänkte inte på att ni oxå ville lära er det... !! snyft... Ska aldrig göra om det.... *S*´ Och det är bara så jag har lärt mig det, finns säkert en massa andra tips som e bättre ! / mvh pia

Jag brukar manipulera mina markeringar genom att:

* gör markeringen som du vill
* tryck på Q för att gå in i snabbmaskläget
* Nu kan du göra alla möjliga effekter på snabbmasken, vilket i sin tur påverkar hur markeringen ser ut.

testa att t.ex. göra en gaussisk oskärpa då du är i snabbmaskläget. Tryck sen på Q igen för att gå tillbaka till markeringen, nu kan du igen göra gaussisk oskärpa och då påverkas bara markeringen. Vill man göra en delvis svartvit, kan man även här använda denna metod.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar