Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur göra denna bild mer intressant?

Produkter
(logga in för att koppla)

woofes

Aktiv medlem
Denna bilden är på 180MP original och jag hade tänkt använda som en stor tavla. Dock känns den lite småtrist men jag vet att det skulle kunna gå att göra den mer intressant. Men hur?
Vore otroligt tacksam för all hjälp!

en lite högre upplöst bild finns på:
http://www.andreas-sandberg.se/temp/bangkok_w1600.jpg

/Andreas

Bilagor

• bangkok_w400jpg.jpg
    bangkok_w400jpg.jpg
    54.7 KB · Visningar: 737
min första reaktion är att öka kontrasten för att få bort det grådassiga diset som ligger över bilden och det gjorde jag med en "s-kurva" samt öka färgmättnaden en aning

detta för att skapa det "stuns" i bilden som ofta assosieras med läckra bilder - men jag upptäkte att det gråa (självfallet) inte är enbart låga kontraster utan tyvärr även smogg som ligger över staden

min gissning är att du inte vill ha en dokumentär bild utan en snygg härlig panorama vilket då betyder att du egentligen skulle behöva lägga ner energi för att få bort den gråa röken (vilket, vad jag tror, dock inte är gjort i en handvändning - men fråga efter hjälp här i så fall så kan nog någon komma på ett smart sätt)

men eftersom jag inte hade tid att ta mig an de grå "molnen" ändrade färgmättnaden genom att dra ner de blåa nyanserna i himlen till -100 samt öka på alla de andra ca +30 och gav bilden ytterligare lite högre kontrast

detta för att få bort det gråa och istället låta det smälta ihop med himlen och bli en snyggare gradient - sedan som sista korrigering ljusade jag upp hela bilden med "nivåer + lageregenskap: screen (tror det är raster i svenska photoshop"

bilden blev inte klockren och skulle jag fortsatt arbeta på den skulle jag gjort himlen lika vit som husen i förgrunden och låtit alla andra starka färger på hustak med mera lyftas fram i bilden

endast ett av flera möjliga sett att bildbehandla just denna bild men jag ville göra något som var lite annorluna i alla fall

hoppas det hjälper och att du får flera svar och förslag med!

Bilagor

• bangkok_w1600-1-copy.jpg
    bangkok_w1600-1-copy.jpg
    76.7 KB · Visningar: 624
En snabbis på en laptop. Jag tycker att du ska behålla den skitiga himlen som ju är en del av Bangkok. Jag har bara grejat lite i kontrasten i förgrunden med en knölig kurva.

Bilagor

• bangkok_w1600 xx.jpg
    bangkok_w1600 xx.jpg
    49.3 KB · Visningar: 597
Hej och tack för förslagen!

Tanken är att den skall gå att avnjuta som en STOOR tavla på väggen. Den behöver alltså inte vara 100% dokumentärt, utan förskönad på ett sådant sätt att den blir njutbara att titta på! Precis som du säger Oskar så ville jag öka kontrasten men till resultat att jag tappade detaljer i husen i förgrunden som då lätt frätte ut.

Hade även en lite tanke att lägga på lite vinjettering så man får mer fokus mot mitten och djupet i bilden. Vad tror ni om det?

Tacksam för all hjälp! Den skall förhoppningsvis snart pryda en av mina tomma väggar framöver :)

/Andreas

Andreas! Jag tycker att (original)bilden är för mörk och murrig. Tittar man i skuggpartierna har det liksom grott igen medan högdagrarna nästan bränt ut. Det går att fixa med en kurva som lyfter skuggorna och ökar kontrasten i skuggorna medan högdagrarna får ligga kvar. Personligen vill jag ha det där lite krispiga och dynamiska intrycket från en sådan här bild.

Färgmättnaden är ökad något då bilden ser lite urlakad ut.

Hela bilden lutar åt vänster. Det ser man både på horisonten och huset i mitten. Den måste rätas upp, annars ser det knasigt ut när bilden kommer upp på väggen.

Det går att öka teckningen i smogen i bakgrunden. Det är visserligen svårt att göra något med en liten jpeg-bild som bara har 8 bitars färg. Smog eller dis fixas genom att öka färgmättnaden och kontrasten samt fixa ev färgstick - finns förklarat bra i Dan Margulis bok "Photoshop Lab Color". I detta fallet är det svårt att skilja ut det som behöver fixas till från bilden i övrigt. Med "Color Range" som bas för en mask gick det hyggligt. Jag valde här att istället använda den röda kanalen, den har mest teckning i diset - använd den som overlay på bilden med masken från momentet innan. På så vis går det att hämta en aning information till, byggnader som inte syntes innan i fjärran framträder nu men det är kontrastlöst och lite platt, blir troligen bättre om man har en högupplöst tiff i 16 bitars färg.

Se utsnitten nedan, före t v, efter t h:

Bilagor

• bangkok_utsnitt_fs.jpg
    bangkok_utsnitt_fs.jpg
    95.9 KB · Visningar: 528
Senast ändrad:
Slutresultatet (lite svårt att se i denna storlek):

Bilagor

• bangkok_w1600_nl_fs.jpg
    bangkok_w1600_nl_fs.jpg
    84.4 KB · Visningar: 524
Tack för förslaget Niklas! Ser intressant ut! Problemet är ju att jag inte kan köra med större färgdjup i bilden för då skulle inte datorn mäkta med. Det är trögt att bearbeta den 180MP stora filen som det är :)

Skall testa lite till och se hur det blir.

Är tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh, Andreas

Jag skulle fimpa mer av himlen. Ger ännu mer panoramakänsla och mer ett intryck att man är på väg att landa mitt i stan än att bara flyga förbi.

Lite skugga/högdager för att lätta de mörka partierna hjälper också upp.

Bilagor

• bangkok_skuren.jpg
    bangkok_skuren.jpg
    37.5 KB · Visningar: 364
Som någon tidigare påpekat känns bilden lite "murrig". Ett förslag är att lägga på en oskarp skuggmask för att få lite bättre teckning i de mörka partierna.
FÖRE:

Bilagor

• ban1.jpg
    ban1.jpg
    40.9 KB · Visningar: 346
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar