Andreas! Jag tycker att (original)bilden är för mörk och murrig. Tittar man i skuggpartierna har det liksom grott igen medan högdagrarna nästan bränt ut. Det går att fixa med en kurva som lyfter skuggorna och ökar kontrasten i skuggorna medan högdagrarna får ligga kvar. Personligen vill jag ha det där lite krispiga och dynamiska intrycket från en sådan här bild.
Färgmättnaden är ökad något då bilden ser lite urlakad ut.
Hela bilden lutar åt vänster. Det ser man både på horisonten och huset i mitten. Den måste rätas upp, annars ser det knasigt ut när bilden kommer upp på väggen.
Det går att öka teckningen i smogen i bakgrunden. Det är visserligen svårt att göra något med en liten jpeg-bild som bara har 8 bitars färg. Smog eller dis fixas genom att öka färgmättnaden och kontrasten samt fixa ev färgstick - finns förklarat bra i Dan Margulis bok "Photoshop Lab Color". I detta fallet är det svårt att skilja ut det som behöver fixas till från bilden i övrigt. Med "Color Range" som bas för en mask gick det hyggligt. Jag valde här att istället använda den röda kanalen, den har mest teckning i diset - använd den som overlay på bilden med masken från momentet innan. På så vis går det att hämta en aning information till, byggnader som inte syntes innan i fjärran framträder nu men det är kontrastlöst och lite platt, blir troligen bättre om man har en högupplöst tiff i 16 bitars färg.
Se utsnitten nedan, före t v, efter t h: