Annons

Hur gör ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
När ni skall fota utomhus i kyla.

Skall förmodligen åka och fiska den 1:a januari och vill gärna ta med systemaren. Finns det något särskilt att tänka på?

Min idé är att ha den under jackan runt halsen. Visst ser det kanske lite lustigt ut att något sticker ut från bröstet, men det känns om om den kan hållas några grader varmare än på utsidan i alla fall.

Tips?

Ha den ute i kylan hela tiden. Sätter du in en kall kamera innanför jackan där det är fuktigare så får du garanterat kondens på den. Bättre att låta den vara i kylan och låta den värmas upp till rumstemp i en plastpåse när du är klar för dagen.
Det kan dock vara idé att plocka ut batterierna och förvara dem i en varm ficka när du inte fotar.

Resonerar utifrån min 20D med batterigrepp med dubbla batterier i. Brukar ha den i min vanliga Lowepro fotorygga. Placerar ryggan nära brasan så varmluften blåser mot den(vid fötterna alltså eftersom röken alltid blåser i ens ögon;-) Planerar fototillfällena och försöker skjuta av ett gäng bilder och sedan tillbaka i väskan vid brasan. Är det extremt kallt (-15-20) stoppar jag ner små dosor i vilka jag placerat en stav av pressat kol som glöder. Dessa fanns att köpa i fiskebutikerna på åttiotalet men jag vet inte om dom finns nu. Jag har lite överskott så jag slipper bry mig om det finns andra alternativ ett par vintrar till.
Drar utrustningen i pulka ut på isen med 10 meters rep för att inte dra med mig utrustningen ned vid plurr i isvak.

Tror dock inte att det lär bli mycket minusgrader om det ens blir någon minusgrad!

Hur som helst, nu låter det ju nästan som om kameran dör så fort man utsätter den för förändrade temperaturer. Låt oss säga att jag t.ex. bär den i en axelväska och tar ut den då och då och plåtar någon minut, det lär väl inte vara någon större fara med kondens eller liknande under den korta tiden eller?

Taka skrev:
När ni skall fota utomhus i kyla.

Tips?

Jag brukar ha min kamera ute eller i ryggsäcken, när jag fotat klart så tar jag isär kameran och stoppar delarna i fryspåsar, pressar ut luften och knyter ihop påsarna så att det blir helt tätt när jag fortfarande är utomhus. Sedan får allt ligga och bli varmt under många timmar inomhus innan jag öppnar påsarna igen.

Om du har den innanför jackan så tror jag att du kommer att få rejält med kondens i kameran.

/TC

Taka skrev:
Tror dock inte att det lär bli mycket minusgrader om det ens blir någon minusgrad!

Hur som helst, nu låter det ju nästan som om kameran dör så fort man utsätter den för förändrade temperaturer. Låt oss säga att jag t.ex. bär den i en axelväska och tar ut den då och då och plåtar någon minut, det lär väl inte vara någon större fara med kondens eller liknande under den korta tiden eller?
Den håller nog, oroa dig inte. Det är inte temperaturändringen som är dålig, utan fukten. Du ska absolut inte stoppa in en kall kamera under jackan! Där inne är ju luftfuktigheten nära 100%. Samma gäller när du ska inomhus. En väska däremot håller samma temperatur som luften utanför (något högre i en ryggsäck möjligen), så det är ingen fara.

Kondens bildas bara när kameran är kallare än omgivande fuktiga luft, eller om det är så hög luftfuktighet att det blir kondens på allt utomhus (dagg).

Okej, förvaring i väskan när jag inte fotar it is then! =)

Och såklart inte ta fram den på en gång hemma, utan ta ut minneskortet och sedan låta väskan långsamt (Med kameran inuti) bli rumstempererad efter några timmar.

Taka skrev:
Okej, förvaring i väskan när jag inte fotar it is then! =)

Och såklart inte ta fram den på en gång hemma, utan ta ut minneskortet och sedan låta väskan långsamt (Med kameran inuti) bli rumstempererad efter några timmar.
Så länge kameran inte är åtskilliga minusgrader så är egentligen inte ens det nån fara, men man kan ju ta det säkra före det osäkra. Jag lade senast igår min nollgradiga kamera på bordet hemma. Det beror på hur fuktigt det är inne helt enkelt, men det är ju inte så lätt att veta.

Men som du säger, bättre att köra det säkra framför det osäkra! Och om jag bara plockar ur minneskortet är det ju liksom inget att vänta på, bara låta den stå helt enkelt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar