Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör ni när ni tittar på kritikbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

kriss

Avslutat medlemskap
När ni tittar på kritikbilder är många stora, och då kan man se att det går att klicka på dem för att se i full storlek. Min fråga är: Gör ni det?

Det gör jag alltid, och har liksom utgått ifrån att alla andra också gör det eftersom bilderna förlorar kvalité vid förminskning. Dessutom är det ju alltid mer spännande att se bilderna stora. (Tycker jag i alla fall). Men diskussion kring detta påbörjades lite grann under Christels bild "Äktenskapet är över" så jag tänkte att jag flyttar över det hit, så kanske vi kommer underfund med hur det verkligen ligger till. Så svara gärna hur ni gör och varför, och hur ni föredrar det. Jag vill gärna kunna se bilderna stora!

~Kriss~

Jag förstorar alltid de bilder jag kommenterar om det går. Bilder som för mig är ointressanta klickar jag snabbt bort och förstrorar inte.

Jag föredrar helt klart att fotografen lägger ner energi för att få bilden att se bra ut i det lilla formatet så man slipper dra ner bilden en extra gång.

Jag hoppar helt klart över förstoringen om det inte är en bild som har det där lilla extra. Och då blir ju jag serverad sekunda vara eftersom den automatiskt nerskalade bilden är sämre.

Sen finns det bilder som måste serveras stort för att funka. Panoraman eller bilder som bygger på detaljer till exempel. Men det är en väldigt liten del av alla bilder här.

hehe.. bäst man åsiktar lite här då, eftersom det började diskuteras runt min bild till en början.
jag läste nånstans här på fotosidan.se (förmodligen nån info om hur man laddar upp bilder och i vilka storlekar) att de flesta bara tittar på 600 pxl bilden och förstorar inte. och eftersom så var fallet så laddar jag bara upp bilder i just den storleken, eftersom kvalitén får stryka på foten när den skalas ner automatiskt.
tycker oxå att det är lite trist att behöva skriva "ska ses stor" på alla bilder.
panorama- och detaljbilder är det dock en annan sak med. dessa bilder förstorar nog dom flesta tror jag.

Jag förstorar bilder som går att förstora om de väckt mitt intresse på "lilla" bilden. Dock krävs det då att de har något som gör att jag vill kommentera den. Själv laddar jag inte upp bilder större än 600 pixlar längre eftersom jag fått för mig att många verkar hoppa över förstoringen. Tycker det märkts på en del kommentarer. Föredrar också om bilderna håller en god kvalite på de 600 pixlarna så man slipper förstora dem.
/Lotta

Hm... Det här var ju inte så många svar att man kan bilda sig en åsikt om hur majoriteten gör... Men tack för svaren i alla fall! :)

Vet inte hur jag kommer att göra i fortsättningen. En stor del av mig känner nog ändå att den som är intresserad av min bild också kommer att förstora den. Annars är han/hon nog inte tillräckligt intresserad och kaske kvittar det då? Äh... jag vet inte. Men jag känner nog att om bilder är för små så förlorar jag lite intresse omedvetet. (Så då kvittar väl min åsikt om den bilden... hehe)

Just Christels bild tappar man inte intresset för, för den är så annorlunda med budskap. Men hade det varit ett helt vanligt porträtt där ingenting händer i bilden, då kan jag nog tänka mig att jag kanske omedvetet tänkt "jo, den är fin" och skyndat mig vidare till nästa bild. Hade den varit större hade jag klickat på den och om man ser en stor bild har man fått en annan kontakt med bilden, då går man inte bara därifrån utan man lämnar en åsikt.

~Kriss~

Kristina, för att öka det statistika underlaget:
jag tittar oftast på förstoringen av bilderna om de finns, om jag inte *tappat intresset* innan dess.

Men det jag bedömer är den förstorade bilden, inte den mindre bilden. Och jag blir *alltid* ledsen över för små bilder, det är synd att ransonera pixlarna.

Sedan kan jag förstå att de som driver sajten vill att man tar det försiktigt med bajtarna som hoppar upp/ner. Men det har ju redan åtgärdats med de gränser som satts om maxstorlek, pixelgränser osv.

-Christian

Jag förstorar numera inte bilder som har den funktionen,jag kommenterar inte dom heller eftersom jag inte kan eller vill kommentera en bild jag inte ser alla fyra kanterna på.Den nedskalade bilden har ofta dålig skärpa och kan inte kommenteras rättvist..Det är fullt tillräckligt med 6-700 pix på en bild..
mvh/gunte..

Jag förstorar inte heller upp bilder om dem inte verkar vara riktigt riktigt bra.

Förstår inte varför man vill ha så stora bilder!? Att granska stora bilder tycker jag innebär att man tappar lite av helheten för bilden. Ögonen får röra sig för mycket helt enkelt. Själv laddar jag upp bilder med en längsta sida på 500 pixlar. Det tycker jag räcker alldeles utmärkt.

/Jonas

Bedömmer alltid bilderna efter dess uppladdade maxstorlek. Med andra ord, jag förstorar alltid om det går, om intresset för bilden är skapat i det "lilla" formatet!

Jag brukar oftast förstora bilderna, förutsatt att den mindre varianten ger mig ett uppslag till en kommentar/betyg.

I den mindre versionen går det ganska lätt att se effekten av förminskningen så det borde gå att kompensera för direkt utan förstoring.

Mitt problem är annars inte för stora bilder utan tvärtom för små. Jag sitter med en 17" skärm med upplösningen 1280*1024 pixlar så hittils har ingen bild varit för stor för skärmen.

Jag kan inte påstå att jag alltid förstorar de bilder som går att förstora. Är det en bild som intresserar mig lite extra så gör jag det.

De flesta bilder kan som Jim säger göras 600px på största bredd. Själv frångår jag bara detta på "panorama"-bilder.

Om man håller sig till 600px är man ju säker på att bilden ses av alla så som man själv gjort den.

om man dessutom sänker upplösningen på sin egen skärm till 640x480 så blir ju bilden JÄTTESTOR ! :)

Jag brukar skumma igenom thumbnailsen (skum svengelska ), ser rätt snabbt om det är en bild som jag gillar eller är spännande. Huruvida jag måste förstora bilden eller inte ser jag inte som något problem. Dom fotografer som jag tycker gör intressanta bilder lägger jag upp som bevakningar så får jag ju ett litet mail varje gång det hänt något nytt ! Praktiskt och tidssparande.

-/ Danne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar