Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör ni med SB-600 i softbox?

Produkter
(logga in för att koppla)

rille77

Aktiv medlem
Har skaffat en Softbox från Kaffebrus och undrar vad ni har för tips på hur jag lättast löser ut blixten,

smidigt vore det med radio men kablar borde ju funka.

Vad ska jag skaffa för grejer?

Tacksam för svar

Rille

Använder du en vanlig softbox kan du ant beställa eller själv kostruera en fästanordning för blixten. Har sett lite olika modeller. För lite bra kläsning om SB800/SB600 i softbox rekommenderar jag en gammal tråd på dpreview: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=12291797
Har sett en hemgjort "brackets" också till en vanlig kamerablixt (för montering på/i softboxen) men hittar inte den nu.
Ett litet problem med SB600 är väl att den inte går att ställa manuellt (kanske har jag fel) vilket kan vara bra ibland när du skjuter i en softbox. Du kan ju köra den trådlös med D70 som master som SB600 som remote men frågan är om du då kan ställa uteffekten på blixten. Har själv bara SB800 som har stora möjligheter, inte minst i SU-4-läget. Känner att jag är dålig på vad SB600 kan prestera och vilka begräsningar. Ta reda på dessa först innan du springer iväg och köper några dyra tillbehör.
EDIT: Ser nu att SB600 kan köra manuellt vilket gör att du kan skjuta med enkel billig kabel (om du har uttag på kameran), en slavcell eller som du skrev en radio/ir-sändare och mottagare. Den sistnämnda varianten kräver väl dock en kontaktingång på blixten vilket SB600 saknar, eller? En slavcell och SB600 i manuellt läge är väl en billig och enkel lösning.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto