Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör ni en bra portfolio ??

Produkter
(logga in för att koppla)

stiligman

Aktiv medlem
Jag undrar om nån har bra förslag på vad man använder för album om man vill bygga sig en portfolio, för att lätt och smidigt kunna ha med sig ut och visa upp .... och vilket format bilderna bör vara i.

stiligman skrev:
Jag undrar om nån har bra förslag på vad man använder för album om man vill bygga sig en portfolio, för att lätt och smidigt kunna ha med sig ut och visa upp .... och vilket format bilderna bör vara i.

Jag kör en skinnportfolio ifrån scandinavian med 20x30 bilder i. Den ser mkt proffsig ut, kostar dock ca 900:-

Ska se om jag kan hitta länken.

Re: Re: Hur gör ni en bra portfolio ??

geronimo13 skrev:
Jag kör en skinnportfolio ifrån scandinavian med 20x30 bilder i. Den ser mkt proffsig ut, kostar dock ca 900:-

Ska se om jag kan hitta länken.

Kanon ... tack för ett snabbt svar. Kör du digitalt eller analogt ?? Jag tänkte om du ger modellen en cd med bilder också ....

stiligman skrev:

Jag har som sagt bilderna i 20x30 format vilket ger lite luft runt dem. Funkar bra för mig.

Jag tycker personligen 20x30 är minsta storleken man ska ha på bilder. 15x20 blir lite för "fjuttigt" och stora bilder imponerar mer.

Re: Re: Hur gör ni en bra portfolio ??

Inget fel i att ha en portfölj som kostar 4 laxar - men jag har klarat mig bra med en portfölj från AGE för 169 kr som bara är clean.

Har svårt att tro att någon uppdragsgivare bryr sig så länge bilderna är av rätt klass.

Formatet är av vikt och jag tycker 20x30 funkar fint.

Däremot kan det ju bli knas om man har portfölj i kalvskinn och bilder som suger. :)

Hepp!

Re: Re: Re: Hur gör ni en bra portfolio ??

stiligman skrev:
Kanon ... tack för ett snabbt svar. Kör du digitalt eller analogt ?? Jag tänkte om du ger modellen en cd med bilder också ....

Jag kör digitalt. Men ajg trodde frågan gällde min privata portfolio?

Ska modellen har en sån här porfolio med bilder så får hon betala därefter och visst då får hon även bilderna på skiva.

ca 5000:- tar jag för en portfolio med 40 bilder i 20x30 format

Re: Re: Re: Re: Hur gör ni en bra portfolio ??

geronimo13 skrev:
Jag kör digitalt. Men ajg trodde frågan gällde min privata portfolio?

Ska modellen har en sån här porfolio med bilder så får hon betala därefter och visst då får hon även bilderna på skiva.

ca 5000:- tar jag för en portfolio med 40 bilder i 20x30 format

Jag tycker det verkar helt galet med 40 bilder. Som fotograf är det av yttersta vikt att man bara lämnar ifrån sig material som känns toppklass tycker jag. Kill your darlings. Runt 5 bilder är kanske lagom på CD. Kanske framkalla 1-2 st.

Många modeller och fotografer arbetar med för många bilder i portföljen.

less is more, jag har lite för många bilder (32) men visar upp alla varianter av bröllopsfoton jag vanligtvis plåtar i den.
den är i fejkat läder och är A4 format medans bilderna är 15x22. dom behöver inte vara större om man inte ska flasha sig lite extra för reklamfirmor eller nåt.

Jag kör med en ultrabillig portfolio i plast för 50:- på Åhlens. Tänkte jag skulle byta ut den nån gång men jag tänkte samtidigt att man kunde ju fixa ett bra innehåll först.

Den innhåller väl drygt tjugo bilder. Har läst på en kurs att en portfolio inte bör innehålla mer än max trettio bilder och att dessa ska vara varierande.

Dock så kan det vara så att man behöver flera portfolios för olika syften. T ex en för bröllop/porträtt. En för sport eller vad det nu kan vara osv...

Nackdelen med den jag har är att den bara tar A4 och då blir en liggande bild bara knappt 21cm bred och på höjden blir det ännu mindre.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Nackdelen med den jag har är att den bara tar A4 och då blir en liggande bild bara knappt 21cm bred och på höjden blir det ännu mindre.
jag brukar köra med stående bilder i början (jag brukar ta flest såna) och liggande bilder i slutet.
då kan de liggande bilderna vara placerade på samma sätt i pärmen och man vrider den för att titta på resten.
funkar fin-fint.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar