** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

hur gör man detta ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Personligen tycker jag att det ser ut som en efterbearbetning. Tittar man noga i bildserien så ser vädret mulet ut och det finns inget på modellen som tyder på någon tydlig ljuskälla i form av blixt eller sol (bortsett från en enda bild där solen lyser, men från "fel håll").

Så jag gissar att det bara är en svag övermålning med vitt på bilderna och en reducering av kontrasterna...

I princip så använder man sig av vissa objektivs dåliga motljusegenskaper. Man låter solen lysa på frontlinsen för att skapa ett ströljus.

Stilen kommer väl från "60-talet" när det gäller modesammanhang och skapades av taskiga motljusegenskaper.
Till viss del användes det tom av en & annan Playboy-session (mfl tidningar).

I dag kan jag inte tänka mig att en fotograf som vill blidka sin kund skulle använda den tekniken. Gissar att man tar en mer normal bild och efterbehandlar den i PS. Chansningen blir mindre.

Jag som använder dia kan få dem mha Nikon 35-70/2,8. Motljusegenskaperna är inte de bästa med den gluggen.

inget som vet hur man gör det i photoshop ?
jag ser inte bilden som misslyckade, tycker det är snyggt!

Inser att mitt omdöme var onödigt tufft formulerat. Bilden är faktiskt fin och ibland har jag lite för mycket fokus på den tekniska kvalitén i mina bilder.

OM den är fixad i PS ligger det säkert en kombination av flera olika metoder bakom resultatet. Utan att ha testat själv skulle jag försöka med olika blandningsmetoder mellan lagren som gör bilden ljusare (Lighten, Screen, Color dodge etc.) Ev även en liten nätt övertoning som skapar lite ströljus. Kanske också ett lager med gaussisk oskärpa med en svag opacitet. Metoderna är många och det är som sagt ofta en kombination av flera metoder som ger det resultat man vill ha. Ibland av en ren slump...

Vågar lägga en stor slant på att motljuseffekten är gjord i efterarbetet. Som för övrigt kan vara en ganska enkel process.

1. Nytt lager, fyll med vitt och dra sedan ner opaciteten.
2. Nytt lager, cirkelgradiant - vitt. Ner med opaciteten igen
och placera "rätt".
3. Ner med mättnaden

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar