Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

foto_rere

Aktiv medlem
Jag vill göra om en bild på ett nog rätt så komplicerat sätt och undrar hur jag skall göra?

till exempel så har jag en bild på en äst.. kan man göra hästen vit? (orginalfärgen på pälsen är brun.) finns det någon som helt möjlighet att fixa det på något sätt?

Bifogar exempel på en av bilderna jag vill ändra färg på.

Bilagor

• 6777028.jpg
    6777028.jpg
    24.9 KB · Visningar: 409
Berätta lite mer om vad du skall ha bilden till. Allt går att lösa, men det beror på kravet på kvalitet i slutänden för att kunna lägga ribban på arbetesnivån rätt.

Testade lite snabbt att i all enkelhet handmaska in en svartvit häst och justera kurvorna. Går ju knappast att lura någon, men som nånslags ruskigt b "konceptbild" funkar det ju.

Är det på den här nivån du är ute efter att visa hästen vit, eller skall det lura någon?

Bilagor

• häst.jpg
    häst.jpg
    97 KB · Visningar: 372
davidbicho skrev:
Berätta lite mer om vad du skall ha bilden till. Allt går att lösa, men det beror på kravet på kvalitet i slutänden för att kunna lägga ribban på arbetesnivån rätt.

Jag håller på och skriva en bok och där finns en vit häst som har en liten huvudroll och för att få bilderna som jag vill ha dem tänkte jag använda min egna häst som modell och sedan låta någon göra om honom till skimmel.. naturligtvis kommer bildbearbetarens namn finnas med så de som läser vet att det ej är jag som gjort om bilden. det ska se så verkligt ut som möjligt och ibland vill jag även man ska göra så den ser skitig ut eller skadad eller dyligt.. är ej klar med boken än så vet ej allt jag behöver hjälp med men det vore bra om jag kunde hitta någon att göra om bilderna.

Jag hoppas att du kan Photoshop, eller motsvarande program. Först måste du markera hästen (här är det lite knepigt att manen är så mörkt mot kroppsfärgen på hästen, vore bra om du kunde ljussätta hästen när du tar bilderna). Sedan justerar du hästens färger med verktygen Hue/Saturation, Curves, Levels och Selective Color. Man måste testa sig fram lite. Om markeringen inte är perfekt så kan du justera området runt benen på hästen med Klonverktyget. Gjorde en liten snabbtest.

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    75.5 KB · Visningar: 333
Skall hästen monteras in mot andra bakgrunder sådär barnboksaktigt, eller skall du plåta hästen i riktiga miljöer med allt vad det innebär?

Någotsånär på ett par minuter från en skärmdump som förlaga. Det borde vara möjligt alltså om man utgår från ett originalfoto, lägger ner lite tid och har lite fingertoppskänsla.
Men jag föreslår ändå en analog lösning. Leta reda på en skimmel direkt. Det blir nog bäst ändå.

/jerry.

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    93.3 KB · Visningar: 297
Jag skall fotografera honom i den miljö han skall vara i.. manen och svansen skall oxå vara vita.. jag har bara photoshop elements.. kan man göra maskning och sådant som du sa där oxå?

foto_rere skrev:
Jag skall fotografera honom i den miljö han skall vara i.. manen och svansen skall oxå vara vita.. jag har bara photoshop elements.. kan man göra maskning och sådant som du sa där oxå?

Absolut! Kapitel 10 i handboken (för PE 4.0) handlar om just det.

Per.

foto_rere skrev:
Jo men jag har ingen handbok.. fick programmet av en kompis för hon hade köpt ett bättre.

Då är du i ett taskigt läge, en sådan måste du ha för att kunna göra något vettigt. Be att få handboken av din kompis, han eller hon har ju rimligen ingen användning av den.

I värsta fall får du låna något på bibblan, köpa en, eller leta upp något på nätet. Jag rekommenderar absolut en bok att bläddra i.

Per.

perstromgren skrev:
Då är du i ett taskigt läge, en sådan måste du ha för att kunna göra något vettigt. Be att få handboken av din kompis, han eller hon har ju rimligen ingen användning av den.

I värsta fall får du låna något på bibblan, köpa en, eller leta upp något på nätet. Jag rekommenderar absolut en bok att bläddra i.

Per.

har för mig hon inte hittade den.. men jag kan ju kolla.. kap 10 sa du va?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar