ANNONS
Annons

Hur gör jag bilden svartvit samtidigt som jag behåller en del i färg?

Produkter
(logga in för att koppla)

TovaLundin

Medlem
Jag vill göra om en bild på ett brudpar. Brudparet och omgivningen ska vara svartvit men brudbuketten i färg. Jag har försökt i Photoshop men jag får inte till det. Någon som kan förklara för mig?

Gör ett nytt justeringslager - "blanda kanaler", kryssa i monokrom och dra i reglagen tills du får som du vill ha det. Sen kan du måla med svart pensel i lagermasken där du vill ha färg.

men

om jag vill ändra ett lager till SV eller klistra in ett nytt lager från en bild som jag gjort till SV enligt ovan, varför blir då hela bilden SV ?
Vad gör jag fel ?

/F

TovaLundin skrev:
Jag vill göra om en bild på ett brudpar. Brudparet och omgivningen ska vara svartvit men brudbuketten i färg. Jag har försökt i Photoshop men jag får inte till det. Någon som kan förklara för mig?
Hej Tova!

Först går du till Bild, välj Justeringar och Tunna ut.
Sen går du till verktygsfältet och väljer Händelsepensel (brevid klonverktyget). Välj därefter en lagom stor pensel. Sen är det bara att måla på...en bra idé är att förstora jätte mycket så du ser vart du har kanterna!

Lycka till

Mvh Maria

Senast ändrad:
davids förslag är det allra smidigaste och bästa, imho.

jag brukar göra så, och för det mesta kör jag värdena: R24, G68, B8 (som är standardvärdet i det färdiga makrot som finns med i ps).
kan vara bra siffror att utgå ifrån ifall man testar det för första gången.

när man väl målat svart i lagermasken där man vill ha tillbaka färgen (man målar svart för att ta bort effekten av lagermasken, i det här fallet en s/v effekt), så kan man fylla med helvitt igen, över hela lagermasken (alt backspace eller ctrl backspace beroende på vilken färg som är förgrund/bakgrund) och sen använda ctrl+shift+F (fade) för att dra tillbaka en anings svart igen.
detta för att det för det mesta inte är så snyggt med 100% färg i en i övrigt s/v bild.

Ibland blir det "fint" om du bara dämpar färgmättnaden på bakgrunden till en 20% men behåller färgen på ett objekt. Hur som helst är det som Estethia säger inte ofta det blir snyggt att blanda full färg med svartvitt. Det står ut på ett så onaturligt sätt...

Jag måste ju ändå berätta detta, med risk för att bli reklamstämplad: Jag har skrivit om svartvitt och tekniker kring vad man kan göra med redan svartvita bilder.

Artiklarna finns i Kamera & Bild, nummer 1 och 2 i år. 2:an finns i kiosken nu. 1:an finns kanske på biblioteket?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar