Nickelito
Aktiv medlem
Hej.
Har nu fotat ett tag med min D40 & tycker att det är väldigt roligt.
Hittills väldigt nöjd med både kamera & objektiv.
Har nu börjat att läsa om lite andra objektiv.
Från början så kändes det helt naturligt att ta steget till ett Telezoom som ex Nikons 55-200.
Bra pris osv. Kul att zooma.
Nu när jag fotat ett tag så känns det som att macrofoto också är himla kul, kanske roligare.
Jag är ingen fågelspanare direkt.
Några dumma frågor:
Hur funkar ett Macroobjektiv?
Har läst här på forumet en del om ex.
Sigmas Ex150 till Nikon.
*Funkar det så att man alltid har samma brännvidd?
Som i Sigmas exempel alltid 150 i brännvidd eller hur funkar det? För det är väl ingen "zoom" i ett macroobjektiv?
*Kan ett macroobjektiv passa för annat än att fota flugor/insekter?
Jag fotar en del hus/portar/fasader, samt lite annat på "normalt" avstånd, dock ej porträtt.
*Vidare undrar jag hur viktigt det är med autofokus när man fotar macro. Jag är väl medveten om D40 avsaknad av detta i huset.
Väljer man ett objektiv utan denna funktion så ökar ju utbudet markant nämligen.
Jag kommer att fota utan stativ.
Förslag & tips tas tacksamt emot.
mvh
Niklas
Har nu fotat ett tag med min D40 & tycker att det är väldigt roligt.
Hittills väldigt nöjd med både kamera & objektiv.
Har nu börjat att läsa om lite andra objektiv.
Från början så kändes det helt naturligt att ta steget till ett Telezoom som ex Nikons 55-200.
Bra pris osv. Kul att zooma.
Nu när jag fotat ett tag så känns det som att macrofoto också är himla kul, kanske roligare.
Jag är ingen fågelspanare direkt.
Några dumma frågor:
Hur funkar ett Macroobjektiv?
Har läst här på forumet en del om ex.
Sigmas Ex150 till Nikon.
*Funkar det så att man alltid har samma brännvidd?
Som i Sigmas exempel alltid 150 i brännvidd eller hur funkar det? För det är väl ingen "zoom" i ett macroobjektiv?
*Kan ett macroobjektiv passa för annat än att fota flugor/insekter?
Jag fotar en del hus/portar/fasader, samt lite annat på "normalt" avstånd, dock ej porträtt.
*Vidare undrar jag hur viktigt det är med autofokus när man fotar macro. Jag är väl medveten om D40 avsaknad av detta i huset.
Väljer man ett objektiv utan denna funktion så ökar ju utbudet markant nämligen.
Jag kommer att fota utan stativ.
Förslag & tips tas tacksamt emot.
mvh
Niklas