Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fungerar kamerans ljusmätning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Här är en teknikfråga jag funderat över ett tag. Vad jag har förstått så mäter kameran ljuset även när bilden tas, alltså då slutaren är öppen och spegeln uppfälld. Stämmer det, eller har jag fått det helt bakom bakfoten? Om det stämmer; hur fungerar det? Var sitter själva ljusmätaren?
Jag har en Nikon F80.

I FM3A sitter den iaf i golvet inne i själva huset. Den mäter reflekterat ljus från filmen. Ta av objektivet och lyft upp spegeln så sitter den nog där.

Edit: Kollade precis. Kan kanske vara lite svår att se framifrån. Enklare om man inte har film i och kan kolla från andra hållet.

Detta gäller för TTL ljusmätning alltså. Den vanliga ljusmätningen sitter nog i prismat.

Ola Christensson skrev:
Vad jag har förstått så mäter kameran ljuset även när bilden tas, alltså då slutaren är öppen och spegeln uppfälld. Stämmer det, eller har jag fått det helt bakom bakfoten? Om det stämmer; hur fungerar det? Var sitter själva ljusmätaren?
Njae, det du tänker på är blixtljusmätningen, den är på många moderna kameror sk OTF (Off The Film)-mätning, dvs man mäter det ljus som reflekteras från filmen för att se när man fått tillräckligt med ljus.

Nu var det länge sedan jag pillade på min F80 men jag har för mig att den har dubbla speglar, liknande det som beskrivs här: http://www.geocities.com/maitani_fan/stage_3_2.html

OTF finns (knapphändigt) beskrivet med små bilder på denna sida: http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/pentaxlx/metering/metering.htm

Lite mer om Nikons mätning dock ej var själva sensorerna är placerade finns här: http://homepages.ihug.com.au/~parsog/Guy/nikmeter.html

Ett förtydligande till mitt förra inlägg. När det gäller vanlig ljusmätning görs nog ingen när du har tryckt på avtryckaren. Det finns ingen större vits i mina ögon. Det är när man använder blixt som OTF är värdefull om man har en blixt som man kan strypa ("flash quench"). Det innebär att då låter du blixten brinna tills dess att blixtljusmätaren ser från det ljus som reflekteras från filmen att den fått tillräckligt med ljus och då skickar en signal till blixten att strypa ljuset. Eftersom OTF-mätningen mäter från ganska specifika områden på filmen finns det dock sätt att "lura" blixtljusmätningen på därav den sk FV-lock finessen som finns på de senaste Nikonblixtarna.

Om jag inte missminner mig så var detta med OTF ett problem med de tidiga digitalkamerorna, att man försökte att göra detta även från digitalsensorn men med dåliga resultat. Därav att man istället använder förblixtar (http://www.nikondigital.org/dps/dps_1_2.htm).

När det gäller vanlig ljusmätning så är det inte lika intressant, det är inte samma ljusmängder/korta tidsperioder vi pratar om och då kan man gott göra mätningen först och sedan exponera enligt den. Folk springer ju fram med handhållen mätare till motivet och tillbaka och hinner ändå med :)

Det jag nämnde om dubbla speglar och F80, detta är nog för autofokusen då det som Fredrik säger ofta är vid prismat som vanliga ljusmätningen sitter. Tittar du på spegeln ser du ett område i mitten som är ljusare, det är det halvgenomskinnliga området. Lyfter du på spegeln försiktigt ser du att det finns en undre spegel som reflekterar ljus nedåt till sensorer i botten på kameran. Tittar man på dem ser man att de har samma mönster som autofokussensorerna (placering och om de är kors/raka). Det är svårt att se men TTL OTF-mätningen sitter nog också där (det finns inte så många andra platser där den kan hamna). Jag får hitta en tandläkarspegel så jag kommer åt att titta nästa gång.

Är det någon som har förtydigande eller mer teknisk information (eller en reparationshandbok att låna ut) till F80n så är jag intresserad.

OTF vs OTS vs OTT (Off The Film/Sensor/Topic)

maxzomborszki skrev:
Om jag inte missminner mig så var detta med OTF ett problem med de tidiga digitalkamerorna, att man försökte att göra detta även från digitalsensorn men med dåliga resultat.
Trött som jag är tänkte jag förekomma lustigkurrar och poängtera att självklart är OTF-mätning stört omöjligt att göra med digitalkameror :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar