Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fungerar kamerans ljusmätning? (var "Hjälp!!")

Produkter
(logga in för att koppla)

DizzyJenny

Avslutat medlemskap
Hjälp!!

Hej

jag har fått ett fotoprov och har en fråga som jag inte kan hitta något svar på, som jag undrar om någon kan hjälpa mig med...

"Beskriv så utförligt som möjligt hur du mäter ljus, vilket program du använder på kameran (F90) och vilka resultat du kommer fram till. Det kasnke finns flera sätt att mäta exponeringsvärdet på? Använd fackuttryck i så stor utsträckning som möjligt."

Det jag har hittat är matrix, som jag inte vet hur det fungerar och inte heller hittar något på internet om.
Snälla, är det någon som vet något och skulle vilja hjälpa mig? =)

Men Jenny

MAtrix är bara Nikon´s ord för evaluerande mätmetod (har jag för mig) som bör vara det korrekta fackuttrycket.

Finns det något annat program som man kan mäta ljus med? Jag har inte använt F90 alls, så jag kan den inte.

Jag förstår inte, får du frågor om en kamera du inte har tillgång till? Hur viktigt kan det vara att beskriva med "fackuttryck" hur en F90 fungerar, skall du bli Nikon reparatör?

tormig skrev:
Jag förstår inte, får du frågor om en kamera du inte har tillgång till? Hur viktigt kan det vara att beskriva med "fackuttryck" hur en F90 fungerar, skall du bli Nikon reparatör?

Nittiotalets skola i modern tappning...Här ett exempel ur ett matteprov

Per och Pål gräver ett dike. De gräver två meter i timman var och arbetar åtta timmar, vilket ger en grävd dikeslängd tretiotvåmeter per dag sammanlagt. Diskutera med din kamrat vilka förbättringsmöjligheter dfen nya ekonomin har på grävandet.

RolandM skrev:
Nittiotalets skola i modern tappning...Här ett exempel ur ett matteprov

Per och Pål gräver ett dike. De gräver två meter i timman var och arbetar åtta timmar, vilket ger en grävd dikeslängd tretiotvåmeter per dag sammanlagt. Diskutera med din kamrat vilka förbättringsmöjligheter dfen nya ekonomin har på grävandet.

:) (jag törs inte fråga om det är ett skämt eller inte ...)

tormig skrev:
:) (jag törs inte fråga om det är ett skämt eller inte ...)

Nä, gör inte det. Vill minnas att jag fick mitt bildskapande i matten när jag började skolan. vi ritade både äpplen, päron och apelsiner som vi ramade in med ringar på olika sätt. Det var någon amerikansk teckningspedagogik som skulle vara bra....Allt amerikanskt tänkande är ju av godo för vår planets befolkning, så det måste vi ta till oss....

RolandM skrev:
Nä, gör inte det. Vill minnas att jag fick mitt bildskapande i matten när jag började skolan. vi ritade både äpplen, päron och apelsiner som vi ramade in med ringar på olika sätt. Det var någon amerikansk teckningspedagogik som skulle vara bra....Allt amerikanskt tänkande är ju av godo för vår planets befolkning, så det måste vi ta till oss....
Låter nästan som mängdlära! Eller konsten att förstöra en, eller rent av flera generationers mattekunskaper.

Också en amerikansk idé vill jag minnas.

Jenny!

Matrix, är en typ.
Centrumvägd en annan och,
Spotmätning är den tredje och sista på Nikons nuvarande modeller.
Jag har för mig at F90x (x och utan x är nästan samma kamera) har alla dom tre ljusmätnings metoderna.

Matrix är den vanligast förekommande för ex "titta-och-tryck" -fotografen. Men oxo en MYCKET bra mätningsmetod. Matrix metoden mäter lite mer i mitten men oxo i fyra andra fält runt om, den gör ett genomsnitt på ljusvärdet och bedömmer vad den tror du tycker blir bra.

Ibland behöver man mäta ljuset i ex ett ansikte på en person i motljus, Då använder man Spotmätning.
Den sista metoden heter Centrumvägd spotmätning, alltså den mäter lite runt om "spot´en" men den lägger mervikten på mätningen i mitten.

Hoppas mitt lilla försök till att förklara inte rörde till det mer, Du kan ju isf svara mig så kan jag försöka mig på en större utläggning... :)

Erik Schalin skrev:
MAtrix är bara Nikon´s ord för evaluerande mätmetod (har jag för mig) som bör vara det korrekta fackuttrycket.
Jag undrar om evaluerande mätning är ett "korrekt" fackuttryck, snarare är det den term som Canon använder för samma teknologi. Pentax kallar tekniken "X-segments mätning", Minolta väljer att kalla det "X-segments bikakemönster". Om jag inte minns helt fel så kallar Olympus det för ESP-metering (Electro-Selective Pattern). Kärt barn har många namn. Betvivlar på att det finns en fackterm för denna teknologi. Alla tillverkare vill nog hävda att just deras namn är denna term i sådant fall.

I grund och botten är det samma sak men i detta moderna tidevarv då man varumärkesskyddar namn på nya finesser får vi leva med att saker har olika namn fastän det är densamma. Kolla bara på tekniken med inre linser som för sig för att kompensera skakningsoskärpa: Canon = IS (Image Stabilizing), Nikon = VR (Vibration Reduction), Sigma = OS (Optical Stabilizing). Skillnad? Liten i praktiken även om en viss tillverkare kanske har lyckats bättre med att implementera den.

Åter till ljusmätningsmetoderna, manualen till F90'n förklarar säkerligen detta. Annars kan du ju ta en titt på PhotoZone.de som har ypperliga förklaringar och exempelbilder till det mesta. I detta fall: http://www.photozone.de/4Technique/metering.htm Han kallar det även "Multi-zone Metering".

Mitt råd är att i just detta fall använda det namn som din kameratillverkare använder. Vill du vara riktigt ambitiös kan du i en fotnot skriva att detta är ett tillverkarspecifikt namn och att liknande hos andra tillverkare heter...

Parafras: Same, same, but different (name).

DizzyJenny skrev:
Finns det något annat program som man kan mäta ljus med?
Ja, det finns normalt tre metoder (även om vissa Canon-modeller har fyra så är en av dessa bara en variant på en av de andra). Vilka de är får du läsa dig till dock, för jag kan/vill inte göra din uppgift åt dig. Men länken i mitt förra inlägg är en bra start.

Jag har inte använt F90 alls, så jag kan den inte.
Det kan tyckas att det skulle göra det lite knepigare, men lyckligtvis så är det inte det. Att han valt just en Nikon F90 är för att den, liksom de flesta moderna autofokussystemkameror, erbjuder de tre vanliga metoderna för reflekterad ljusmätning. Antagligen har ni säkert haft den som exempel på någon lektion antar jag, men i praktiken skulle han kunna ha valt en Canon EOS33 eller Pentax MZ-S. Svaret blir detsamma i slutänden.

Vill du titta på manualen till just F90 så finns den engelska versionen som PDF på nätet. Nikonians har en länk till de flesta manualer: http://www.nikonians.org/dcforum/DCForumID5/878.html

Är det något som du inte förstår från tex manualen eller PhotoZone så får du hemskt gärna fråga, det är bara att slänga iväg ett e-mail till mig. Jag ska försöka förklara till min bästa förmåga, men bara om frågorna är någorlunda specifika (dvs inte "vad är svaret på uppgiften" ;-)

Bara för stilla min nyfikenhet får du väldigt gärna höra av dig och säga vad din lärare säger om svaren. Jag har aldrig gått någon utbildning utan lärt mig via böcker, artiklar på nätet och egna experiment så det är kul att höra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar